Måste pumpen va på högersida?

#1 - 20 december 2011 12:59
Jag köpte ett beg akvariumen av en kompis det är ett 240L Juwel så är det pumpen ja undrar i instruktionen står det är det typ är gjort för högerhörnet men ja undrar mest varför?
om ni kollar länken http://www.juwel-aquarium.de/data/Pdf/gbw/en/Filter_System.pdf en sån pump är det..
#2 - 20 december 2011 13:04
nu har jag inte studerat deras filter i detalj men som jag fatta det så spelar det väl ingen roll. du får vrida pumpen så du får utblåset åt rätt håll bara väl?
#3 - 20 december 2011 13:08
Ja pumphuset har ju samma genomströmnings hål på båda sidorna o pumpen kan man sätta åt vilket håll man vill, bara undra om det fanns nån vits med att den va gjort för högersidan, ingen skillnad om man sätter den åt vänster lr höger
#4 - 20 december 2011 13:09
varför skulle det vara gjort för just högersidan? vart står det? eller är det nån som sagt det bara?
#5 - 20 december 2011 13:11
Nej det står i instruktionen i länken ja skickade och även i pappert till pumpen
#6 - 20 december 2011 13:11
Pumphuset sitter ju fastlimmat på högersidan :D

Eller läste jag frågan fel? :)
#7 - 20 december 2011 13:16
kan inte läsa att det är fastlimmat nånstans. men oftast så är de ju fastlimmade på högersidan om jag inte missminner mig. men tror inte det finns nått säger att man inte kan ha det på vänstersidan med.
#8 - 20 december 2011 13:18
aah såg nu att det stog det i länken. (läste inte innan.) ne det finns liksom ingen fördel att ha det på högersidan, men är det desingat så så har den där då.

jag hade dock tagit ut skiten o köpt ett ytterfilter istället eller kört med filtermatta/pumpskalle bakom en bakgrund
#9 - 20 december 2011 13:23
Okey tänkte om de fanns nån vits me o ha det på högersida, nej jag har limmat på de väster sidan nu och det får sitta där, de där me ytterfilter verkar bara dyrt men men den som lever får se kanske ångrar mig en vacker dag:)
#10 - 20 december 2011 13:53
haha "bara" dyrt :P det handlar om hur bra filtreringen blir. de där juwelfiltrena har fått rätt mycket kritik. särskillt pumphuvvet ska visst vara rätt kasst. sen tar det ju plats i karet.

med ett ytterfilter får du ju mycket större filterkapacitet.

jag kör bara ytterfilter ( förutom räkvasen)
#11 - 20 december 2011 14:30
Om man bortser från att vissa av pumparna låter jäkligt mycket så kan man väl inte klaga på filtret i sig? Det är ju väldigt stort, väldigt bra tryck ur den. MEN den tar plats visst. Men vi jämför ju knappast någon aquael fan mot ett ytterfilter :p
#12 - 20 december 2011 14:36
ne du har rätt att det är bra filtermängd. men det är just pumpskallarna som inte är så jäkla toppen-
#13 - 20 december 2011 14:37
ett av de bättre fasta innerfiltrerna på marknaden.

stor volym, hyfsat bra fart på pumpen, som åtminstone här och hos två grannar varit knäpptysta.

storleken och det estetiska är en annan fråga.

(kensa som gillar stoooora innerfilter)

.
#14 - 20 december 2011 14:44
o hannesc gillar stoooora ytterfilter ;) karet är till för fiskar o inredning. inte filter o skräp.

;)

o sen om det är ett av de bättre innerfiltrena på marknaden kan man ju diskutera, filtermängdmässigt-ja....pålitliga-hmm mjaa
#15 - 20 december 2011 16:48
mrkjellman skrev:
Okey tänkte om de fanns nån vits me o ha det på högersida, nej jag har limmat på de väster sidan nu och det får sitta där, de där me ytterfilter verkar bara dyrt men men den som lever får se kanske ångrar mig en vacker dag:)
Äh gör en Juholt och sätt den till vänster;)
#16 - 20 december 2011 16:56
ooooooo....
#17 - 20 december 2011 17:11
Det här verkar ungefär i samma stil som den mer eller mindre bekräftade historien om när en av Burmas stolliga generaler fick höra av sin astrolog att han borde styra till höger. Vilket alltså var menat att handla om ekonomisk politik. Generalsstollen gick och införde högertrafik över natten i stället.
#18 - 22 december 2011 10:45
räcker verkligen 400L/H i 240L akvarium?
#19 - 22 december 2011 10:54
lite tunt tycker jag. borde vara mer runt 600-800L/H
#20 - 22 december 2011 11:12
Ja får la se sen när ja får igång om den räcker annars får ja se om ja hittar nån annan

Annons