Nej, det måste man absolut inte... MEN det är ett enkelt (ja, nästan toksäkert) sätt att upprätthålla nödvändiga näringsnivåer i ett växtakvarium. Det finns många andra sätt, men för nybörjaren är nog detta den enklaste.Ozarc skrev:Men när jag läser om det här på forumet verkar det som om man måste nollställa vattnet en gång i veckan och byta 50%. Det är sjukt mycket (eller?).
Ozarc skrev:Okej, hoppas att ni inte tycker att jag envisas nu men jag blir lite förvirrad faktiskt: Ska man bara skita i det som står i böckerna eller. Jag har faktiskt aldrig läst att man ska byta så mycket. Det som står i böcker är ofta riktat till nybörjare och då borde det ju vara extra viktigt att det är rätt, men annars så får jag väl prova så då. 50% en gång i veckan![:-59]
Ozarc skrev:Jag har faktiskt aldrig läst att man ska byta så mycket. Det som står i böcker är ofta riktat till nybörjare
petnym skrev:Det som står i allmänna akvarieböcker brukar vanligtvis gälla glest planterade sällskapsakvarium (med plastväxter eller mer eller mindre halvdöda växter)...
Nitra98 skrev:Hmm, det går faktiskt att ha rätt mycket och FINA växter med få och små vattenbyten, då blir fiskmaten och bajset gödningen... 50% vattenbyte är väl egentligen mest för er som håller på med pmdd just för att nollställa näringsnivåerna och fylla på med fulldos!? Måste bara påpeka detta.
petnym skrev:Som jag skrev ovan så är det inte alls något måste med 50% vattenbyte eller vattenbyte överhuvudtaget... (Har själv bytt vatten med 2 månaders mellanrum det senaste året, trots både koldioxid och PMDD och det har gått bra). Men "estimative index" som metoden med 50% vattenbyten kallas är en mycket enkel och bra metod för den som är nybörjare på växtakvarium...
Nitra98 skrev:Visst, men det framgick inte tydligt tycker jag, lät faktiskt tvärtom som att man får fula glesa växter (eller plastväxter) om man INTE gör dessa stora byten. I alla fall tolkade jag det så. Men annars håller jag med om att det är lätt med pmdd och stora byten. :)
petnym skrev:Nej, men många allmänna akvarieböcker nämner ofta plastväxter och levande växter i samma mening och de råd som följer tar inte hänsyn till dagens avancerade (nåja...) gödningsmetoder.
petnym skrev:Hur otydligt kan svaret "absolut inte" vara??? :D