måste man tillsätta salt i akvariumet?

#1 - 24 januari 2006 20:16
måste man tillsätta salt i akvariumet. har ett 60 l med 6 dvärgguramis och 12 neontetror + 1pleco
#2 - 24 januari 2006 21:28
#3 - 24 januari 2006 21:50
har du inte lite mycket fisk for sa litet akvarium?
#4 - 24 januari 2006 21:56
[quote=facking najs]måste man tillsätta salt i akvariumet. har ett 60 l med 6 dvärgguramis och 12 neontetror + 1pleco[/quote]

man kan ha de i förebyggande syfte bland annat. själv har ja inte salt i matt akvarium
#5 - 25 januari 2006 14:20
mina neontetror är inte speciellt stora än...typ 2,5 cm
#6 - 25 januari 2006 18:27
Jag tillsätter inte salt i ngt av mina kar.
#7 - 25 januari 2006 21:11
Och jag har alltid salt i mina kar.

Men som jag läst någonstans:
Akvaristik är ingen exakt vetenskap, allt som funkar är bra.
#8 - 26 januari 2006 12:39
[quote=Lacustris]Och jag har alltid salt i mina kar.

Men som jag läst någonstans:
Akvaristik är ingen exakt vetenskap, allt som funkar är bra.[/quote]

Hade inte patrikmalmo det som signatur? :D
För övrigt en riktigt bra signatur.
#9 - 28 januari 2006 10:51
[QUOTE=facking najs]måste man tillsätta salt i akvariumet. har ett 60 l med 6 dvärgguramis och 12 neontetror + 1pleco[/QUOTE]

Nej det måste man inte. Inte med de fiskarna du har iaf.

Men 6 dvärgguramis i ett 60 liters akvarium? Hjälp! Hur gamla (stora) är de nu? Jag skulle iaf inte hålla fler än ett par i ett 60 liters. Risken att de börjar slås är nog ganska stor.
#10 - 28 januari 2006 12:32
[quote=batski]Men 6 dvärgguramis i ett 60 liters akvarium? Hjälp! Hur gamla (stora) är de nu? Jag skulle iaf inte hålla fler än ett par i ett 60 liters. Risken att de börjar slås är nog ganska stor.[/quote]

Jag snor tråden lite..Hur många Pygméguramis(blir 4 cm) i ett 50 liter då?..

Kan jag ha typ 4? En hane och 3 honor?*hoppas*
#11 - 28 januari 2006 13:31
[QUOTE=miiaoo]Jag snor tråden lite..Hur många Pygméguramis(blir 4 cm) i ett 50 liter då?..

Kan jag ha typ 4? En hane och 3 honor?*hoppas*[/QUOTE]

Enligt rekommendationerna behöver även pygméguramis minst 60 liter. Även om de är mindre kan de ändå behöva ett lika stort revir som andra större arter. Läs om Pygmégurami här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=247
#12 - 28 januari 2006 14:50
mina dvärgguramis är ytp 3-3.5 cm långa...var lite tveksam när jag köpte dem om jag skulle ha 1 hane och 2 honor eller 2 hanar och 4 honor. Men det blev som det blev. Ute på Hornbash sa de att de var lättare att få lek med dem om de var fler. Skulle gjärna ha lek med dem. Vad ska jag göra? Byta in dem mot några andra fiskar eller behålla dem alla. Och en sissta fråga: Måste man sänka vatten-nivån om man vill ha lek? Vatten-nivå är nu cirka 25 cm.

tacksam för svar:)
#13 - 28 januari 2006 15:00
[QUOTE=facking najs]mina dvärgguramis är ytp 3-3.5 cm långa...var lite tveksam när jag köpte dem om jag skulle ha 1 hane och 2 honor eller 2 hanar och 4 honor. Men det blev som det blev. Ute på Hornbash sa de att de var lättare att få lek med dem om de var fler.[/QUOTE]

Jo men då måste akvariet vara större.

[QUOTE=facking najs]Skulle gjärna ha lek med dem. Vad ska jag göra? Byta in dem mot några andra fiskar eller behålla dem alla. Och en sissta fråga: Måste man sänka vatten-nivån om man vill ha lek? Vatten-nivå är nu cirka 25 cm.[/QUOTE]

Vattennivån är det inget fel på. Men jag mistänker att även om några skulle leka så skulle det bli problem efter leken, för då vill hanen vara ifred vid boet och jagar iväg alla andra (även honan). Då kan det bli jobbigt för att de andra inte har nånstans att ta vägen och kan tom stressas ihjäl. Plus att det tyvärr kan vara svårt att få ynglen att överleva i ett 60 liters akvarium med 6 vuxna guramis plus 12 tetror...

Alternativen som jag ser det är att antingen skaffa sig ett större akvarium eller att behålla ett par och omplacera de andra.
#14 - 28 januari 2006 16:02
[quote=batski]Jo men då måste akvariet vara större.

Vattennivån är det inget fel på. Men jag mistänker att även om några skulle leka så skulle det bli problem efter leken, för då vill hanen vara ifred vid boet och jagar iväg alla andra (även honan). Då kan det bli jobbigt för att de andra inte har nånstans att ta vägen och kan tom stressas ihjäl. Plus att det tyvärr kan vara svårt att få ynglen att överleva i ett 60 liters akvarium med 6 vuxna guramis plus 12 teror...

Alternativen som jag ser det är att antingen skaffa sig ett större akvarium eller att behålla ett par och omplacera de andra.[/quote]

Men om jag tar ut två honor och en hane så det blir tre kvar så borde det la fungera? Jag har även ett 25 liters som jag kan ha ynglen i. Men om jag byter in fiskarna, vilka ska jag byta till mig då?:confused: Några som passar bra in i akvariet. Mitt akvarium är ganska tätväxt med en öppen yta i mitten, lite flytväxter också.

tacksam för svar:D
#15 - 28 januari 2006 16:12
eller kanske jag ska byta alla guramisarna mot t.ex. läppgurami eller kampfisk. Eller mot en anna grupp av fiskar. Vill ha färgsprakande fiskar som är lättodlade.

tacksam för svar
#16 - 28 januari 2006 16:27
[quote=facking najs] Vill ha färgsprakande fiskar som är lättodlade.

tacksam för svar[/quote]

guppy? [;)]
#17 - 28 januari 2006 16:53
Kanske det
#18 - 28 januari 2006 16:58
platy

red wagtail har ja en tycker dom är fina.
röd kropp mörka fenor och mustasch trots att det är en hona
#19 - 28 januari 2006 17:02
hittade ingen fisk som hette så:(
#20 - 28 januari 2006 17:03
[quote=Raven]platy

red wagtail har ja en tycker dom är fina.
röd kropp mörka fenor och mustasch trots att det är en hona[/quote]

wagtail är inte så vanliga väl??
#21 - 28 januari 2006 17:03
red wagtail heter färgvarianten på platyn.

http://aquaticdwellers.info/fw_aquazoo_Red_Wagtail_Platy_Xiphophorus_maculatus.jpg

vanlig eller ej bra fråga men min lokala zooaffär har dom i driver.
#22 - 28 januari 2006 17:12
ok...nu fattar jag...men stressar inte platyn dvärgguramisarna under leken?

tacksam för svar
#23 - 28 januari 2006 17:14
den platyn ja har är rätt lugn men kan va något närgången mot räkorna när det är matdags
#24 - 28 januari 2006 17:16
ok...hur många platys till ett 60 liters akvarium med:
12 neontetror
3 Dvärgguramis
1 pleco
#25 - 28 januari 2006 17:17
[quote=Raven]red wagtail heter färgvarianten på platyn.

http://aquaticdwellers.info/fw_aquazoo_Red_Wagtail_Platy_Xiphophorus_maculatus.jpg

vanlig eller ej bra fråga men min lokala zooaffär har dom i driver.[/quote]

jepp de visste ja allt, men ja mena om den färgvarianten är vanlig.. har nästan aldrig sett den. bara vanlig o musse pigg
#26 - 28 januari 2006 21:05
Tycker det är en av de vanligaste...
#27 - 28 januari 2006 23:15
[QUOTE=facking najs]Men om jag tar ut två honor och en hane så det blir tre kvar så borde det la fungera?[/QUOTE]

Enligt vad jag har läst så ska därgguramis helst hållas i par, men det kanske funkar...

[QUOTE=facking najs]eller kanske jag ska byta alla guramisarna mot t.ex. läppgurami eller kampfisk.[/QUOTE]

Inte läppgurami. De behöver mer utrymme än dvärggurami. Kampfiskar skulle gå bra. Två honor och en hane i så fall. Även fredliga kampfiskar skulle gå bra (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=232).

Om du vill ha platies skulle du kunna börja med 3 honor och en hane kanske.

Har du inte funderat på endlers? http://www.timstropicals.com/Inventory/Livebearer/EndlerInfo.asp
http://www.aquariumhobbyist.com/endlerslivebearer/

OBS! Endlers ska man aldrig ha ihop med guppies eftersom de kan para sig med varandra.
#28 - 29 januari 2006 00:01
jag kanske ska behålla en hona och en hane av dvärgguramisarna och köpa lite platys. Hur är endlerserna när det gäller odling?
#29 - 29 januari 2006 00:12
Endlers ungfödare föröker sig lätt och äter inte upp sina yngel. Men de andra fiskarna kommer att äta upp de de kommer åt... Om du har både finbladiga växter och flytväxter kan ynglen ta skydd bland dem så att iaf några får en chans att överleva.
#30 - 29 januari 2006 00:17
ok...men jag har tänk på en sak: hur ska jag mata ynglen i akvariumet med de andra fiskarna?
#31 - 30 januari 2006 13:30
[QUOTE=facking najs]ok...men jag har tänk på en sak: hur ska jag mata ynglen i akvariumet med de andra fiskarna?[/QUOTE]

Det finns speciell mat för yngel. Eller så kan du smula sönder en del av den vanliga maten så yngeln kan äta den. Du kan även variera med nykläckt artemia.

Det är bra om du har ett bra filter.
#32 - 30 januari 2006 21:38
[INDENT][quote=facking najs]hittade ingen fisk som hette så:([/quote]

Svärdbärare och mollys är lättlekta yngel stup i kvarten. Molly har många olika sorter.
[/INDENT]

Annons