Måste man ha pump?

#1 - 30 mars 2007 05:45
När mina Mollysar och Platysar får yngel tänkte jag självklart lägga över bebisarna i ett litet eget akvarium. Måste man ha pump där också?
Kanske borde lagt frågan på nybörjarsidan....
#2 - 30 mars 2007 05:57
Ja det ska du ha du ska alltid ha pump/filter i alla akvaium.
#3 - 30 mars 2007 11:21
LottaN skrev:
När mina Mollysar och Platysar får yngel tänkte jag självklart lägga över bebisarna i ett litet eget akvarium. Måste man ha pump där också?

Kanske borde lagt frågan på nybörjarsidan....

DÄR hade frågan passat ypperligt:D , men eftersom du är så självkritisk så svarar jag ändå att du alltid får det lättare med en pump i yngelkaret också, annars är risken stor att du istället förlorar ynglen[:o] ....:p :D
#4 - 15 april 2007 10:55
tummen skrev:
DÄR hade frågan passat ypperligt:D , men eftersom du är så självkritisk så svarar jag ändå att du alltid får det lättare med en pump i yngelkaret också, annars är risken stor att du istället förlorar ynglen[:o] ....:p :D

jag ahr då haft mina yngel i mitt lilla 18-literskar utan pump i över en månad och de är pigga och friska! äter som bara den:)
så pump måste du inte ha, men jag byter allt vatten varje vecka.
#5 - 15 april 2007 11:04
Det är nog bättre att byta ca 20% varje dag än att byta 100% en gång i veckan om man nu ska vara utan pump/filter men självklart rekomenderas någon typ av pump för syresättningen, filter är kanske inte nödvändigt men då måste man vara extrem noga med vattenbytena.
#6 - 15 april 2007 13:08
Filtrets viktigaste funktion är att (med hjälp av nitrifikationsbakteriena) hålla akvariet fritt från ammoniak och nitrit. Sen är det även bra med vattencirkulation.

Ju mindre akvariet desto viktigare att man kör med filter, eftersom en liten volym vatten lätt blir giftigt. I ett yngelakvarium är det ännu viktigare med filter eftersom yngel är känsligare än vuxa fiskar.

Det går att köra akvarier utan filter och med enbart cirkulationspump, men dår ska man ha mycket växter som konsumerar ammoniak/ammonium.

fiskchrille: att byta allt vatten 1 gg i veckan är mycket stressande för fiskarna. Det blir som att flytta in i ett nytt akvarium varje vecka utan inkoppning. Fiskar mår inte bra av såna plötsliga förändringar. Byt istället lite vatten varannan dag, eller ännu bättre skaffa ett filter.
#7 - 15 april 2007 14:07
pumpen syresätter ju vattnet också
#8 - 16 april 2007 07:36
jag har då haft mina yngel i mitt lilla 18-literskar utan pump i över en månad och de är pigga och friska! äter som bara den:)

så pump måste du inte ha, men jag byter allt vatten varje vecka.

Stora vattenbyten stressar fiskarna, som flera redan påpekat, och vem orkar hålla på med ständiga stora vattenbyten, när man istället kan hålla på med annat medans pumpen/filteret sköter akvariet....:p :D :) Med andra ord: det GÅR att köra ett yngelakvarium utan filtrering, men det kräver så oerhört mycket mer skötsel....

Annons