Måste man ha ls?

#1 - 22 juli 2006 18:25
Måste man ha levande sten i ett litet saltvatten på 100 liter?
Kan det funka med ett 650 liters innerfilter plus ett 850 liters ytterfilter som enda teknisk utrustning?, alltså ingen skummare eller så.
Vad tror ni?, tänker på 2-4 clownfiskar och kanske något annat roligt, eller vilka fiskar är tåliga, små och relativt billiga?
Vad kostar tex en clownfisk normalt sett handeln?
#2 - 22 juli 2006 21:46
Många frågor men jag ska försöka svara.
100 liters är i minsta laget men det går faktiskt att ha ett litet akvarium med saltvatten.Ska du ha ett kar med bara 100 liter kan du inte ha många fiskar typ bara som du nämnde 2-4 st.
Koncentrera dig på frökenfiskar som är de mest tåliga samt clowner
Du behöver inte (som många tror) ha anemoner till clownfiskar utan det går också med korallskelett.
ska du hoppa över skummare bör man vara försiktig med fodring(typ var 3:dje dag) samt byta vatten regelbundet, fylla på söt vatten då saltet blir kvar då det dunstar.Dina pumpar verkar vara i starkaste laget men din på 650 liter kan fungera bra.
En clown kostar ungefär 100-130 kr och en fröken ca 70-100kr
Kolla nitritvärdena regelbundet är mycket viktigt. Lycka till
#3 - 22 juli 2006 21:47
Glömde svara frågan om levande sten! Nej det behöver du inte!!
#4 - 22 juli 2006 21:48
[QUOTE=pimo]Måste man ha levande sten i ett litet saltvatten på 100 liter?
Kan det funka med ett 650 liters innerfilter plus ett 850 liters ytterfilter som enda teknisk utrustning?, alltså ingen skummare eller så.
Vad tror ni?, tänker på 2-4 clownfiskar och kanske något annat roligt, eller vilka fiskar är tåliga, små och relativt billiga?
Vad kostar tex en clownfisk normalt sett handeln?[/QUOTE]

LS Är nog inget måste men rekommenderas naturligtvis eftersom det sköter mycket av nerbrytningen av nitrater mm.

Skummare rekommenderas oxå, om man kör utan behöver man byta vatten oftare.Den tar ju bort proteiner och annan skit som samlas i vattnet.

Priser brukar vi inte diskutera men får väl göra ett undantag.
Den vanliga Nemo clownen brukar ligga på mellan 150-200 styck.

Surfa in på http://www.saltvattensguiden.se/ och sök i forumet på FO eller Fish only så lär du hitta en massa bra info.
#5 - 22 juli 2006 21:50
hehe.. här sitter man å skriver samtidigt:D
#6 - 22 juli 2006 21:54
Sånt händer tydligen är saltvattenfiskarna billigare i Stockholm än i Götet ?
#7 - 23 juli 2006 09:25
ska du hoppa över skummare bör man vara försiktig med fodring(typ var 3:dje dag) samt byta vatten regelbundet, fylla på söt vatten då saltet blir kvar då det dunstar

Ursäkta, jag vet att du själv vet det, men en nybörjare kan bli lite förvirrad av detta.

Altså:
När du byter vatten skall du givetvis ersätta det bytta vattnet med nytt saltvatten.

Däremot så dunstar det vatten hekla tiden. Det avdunstade vattnet är rent sötvatten och bör därför ersättas med just sötvatten.

Att skriva om dessa två helt skilda vattenersättningarna i en mening kan bli något förvirrande.

Kolla nitritvärdena regelbundet är mycket viktigt. Lycka till

Varför är det nödvändigt? Hur är det med amoniakmätning då?

Vad det gäller frågan så går det givetvis att köra fiskakvarium utan levande sten och utan skummare. Jag själv skulle dock inte välja bort levande sten helt eftersom det är en så snygg inredningsdetalj och för att man får med en massa roligt liv också.
MVH
Magnus
#8 - 23 juli 2006 11:30
[QUOTE=mapleleaf]Sånt händer tydligen är saltvattenfiskarna billigare i Stockholm än i Götet ?[/QUOTE]

Tror inte det skiljer så himla mycket, men konkurrensen är förmodligen större i Sthlm vilket förkoppningsvis håller priserna nere.
Naturligtvis är det tillgång och efterfrågan som påverkar priset.
Om vi sätter ett pris på 100-200, beroende på ort och efterfrågan hamnar man nog ganska rätt... eller?
#9 - 23 juli 2006 11:34
[QUOTE=Tropfrog]

Hur är det med amoniakmätning då?

MVH
Magnus[/QUOTE]
Skulle tro att det är viktigate än nitrat/nitrit i början, åtminstone innan nerbrytningen kommit i gång riktigt.
#10 - 23 juli 2006 14:30
OKI, när menar du att regelbunden nitritmätning är nödvändigt då?
MVH
magnus
#11 - 24 juli 2006 18:09
Speciellt vid nystarten då en nitrittopp är nödvändig,Det var så länge sedan jag höll på men på"min" tid väntade man på niritpeaken och när den väl kom så var bakteriefloran i balans och ännu bättre var det om det kom alger då visste man att man hade 100% igt vatten i karet.
Och naturligtvis skulle jag informerat lite bättre om vatten bytet resp. påfyllningen av sötvatten, men nu har du gjort det så bra så.
#12 - 25 juli 2006 12:31
[QUOTE=mapleleaf]Speciellt vid nystarten då en nitrittopp är nödvändig,Det var så länge sedan jag höll på men på"min" tid väntade man på niritpeaken och när den väl kom så var bakteriefloran i balans och ännu bättre var det om det kom alger då visste man att man hade 100% igt vatten i karet.
[/QUOTE]

Fungerar fortfarande likadant, men man kan begränsa algerna genom att man ökar ljuset successivt med ca 1 timme/dag tills man kommit upp i ca 11-12 timmar.
Vet dock inte om man behöver göra detta med ett FO.
#13 - 25 juli 2006 16:01
[QUOTE=mapleleaf]
ska du hoppa över skummare bör man vara försiktig med fodring(typ var 3:dje dag) Dina pumpar verkar vara i starkaste laget men din på 650 liter kan fungera bra.
[/QUOTE]

var tredje dag är alldeles för sällan att mata, det kommer inte fiskarna att må bra av, jag matar 3-5gg om dagen i mitt saltkar.

1500L/h i ett 100L kar är inte för mycket, det MINSTA man ska ha är runt 10gg vattenvolymen i timmen.

Kan bara inte förstå varför man inte skulle ha LS i sitt kar, det hjälper ju inte bara till att hålla karet stabilt utan är också rejält snyggt.

Men om du nu tycker LS är fult av nån anledning så kan du ju fundera på att ha DSB, nitratfilet är också en bra investering om du nu tvärvägrar att köra utan LS eller DSB.
#14 - 25 juli 2006 17:20
Kolumnen salt enligt morphriz är tillbaka :) (OBS, självironi)....

LS fördelar:
Snyggt
Större biologisk mångfald => stabilare kar
Denitrifikationzoner

LS nackdelar:
Dyrt

Ang. nitrit. I tidigare tråd har, bla undertecknad, nämnt att nitrit inte alls är lika farligt i salt- som i söt-vatten, tom helt ofarligt enligt vissa saltgurus. Det är dock fortfarande så att nitrit är bästa indikatorn på problem i nitrifikationen. Detta kommer av att nitrosomonas, ammoniak till nitrit bakteriern, är mycket konkurrenskraftigare än nitrobacter, nitrit till nitrat. Vid platsbrist kommer nitrobacterna att förlora i längden. Dvs kontinuerlig mätning av nitrit är bra för att se om nitrifikationen funkar men inte nödvändig ut "giftigt för fiskar" synvinkel.
mvh Mattias
#15 - 26 juli 2006 15:29
Just därför skall man utesluta risken för att bakterierna blir utrymmesbegränsade. *gissa hur*
MVH
Magnus
#16 - 27 juli 2006 08:42
Du kan aldrig utesluta risken. Stor genomspolining på LS, dåligt filtermaterial, eller mindre cirkulation i bättrefilter tycker inte jag är så stor skillnad. Jag skulle inte lita på off-the-shelf sötvattens inner- och ytter-filter mer än LS med ordentlig cirkulation.

Jag är absolut ingen fiende av nitrifikation i saltkar, precis tvärt om. Jag är däremot skeptisk mot att använda sötvattensgrejjer rakt av. Själv har jag tänkt köra ett fludized-bed filter som sitter på huvudcirkulation just för att få maximal nitrification. Men då pratat vi om några deciliter sand som drivs av en pump på 1500+ L/h. Inget skräp fastnar utan allt åker rakt igenom och det är en turnover på minst 10x akvarievolymen.
mvh Mattias

edit: som vanlig stavar jag åt h-vete :)
#17 - 4 augusti 2006 09:28
Nu är projektet igång, limmade dit en ytavrinningsbox igår.
Köpte även salt så nu har jag det.
Kommer bli 4000 l/h cirkulation i akvariet, eventuellt 800 till om det behövs?
Ska köra med ls ändå, börjar med 5 kg och utökar efter behov längre fram.
Skummare ska jag bygga en egen, har byggt lite "tester" av halvliters petflaskor,
Kanske inte blir den bästa skummaren men lite effekt borde det bli.

Lysrör blir ett vanligt t8 till att börja med, ska skaffa t5 längre fram.
#18 - 4 augusti 2006 09:29
Föresten, har läst lite om vodka metoden, ska läsa lite mer och eventuellt köra med det, någon som har upplevt nackdelar med det?
#19 - 4 augusti 2006 14:43
Nackdelarna är väl beskrivna. Om man doserar för mycket så blir det sulfatreducering och giftig svavelväte i karet.
MVH
Magnus
#20 - 4 augusti 2006 21:48
Jag tycker att vodka ska behandlas som en högst experimentell metod. Mao inget för nybörjare. Sulfatreducering är den mest kända kraschformen men processerna, utöver anaerob denitrification dvs, är inte väl kända.
#21 - 5 augusti 2006 05:26
Hm.
Du ska INTE ha fyra clowner i så litet kar. Max 2. Dom kommer bråka med varandra och clowner kan vara riktigt elaka, att nån dör är inte ovanligt.
Ni diskuterar lite priser på firrar, kan ni möjligtvis sett olika arter? Finns ju Amphiprion ocellaris och Amphiprion percula, båda ser ut som nemo :) Men diffar lite i pris.
T8 duger ju om du bara ska ha firrar!
Ang. cirkulation så beror de på litegrann hur mycket grejjer man har i karet, men 4000l/h räcker då gott å väl i ett 100liters.
Ta de bara lungt när du startar karet och låt de mogna och stabilisera ordentligt innan du stoppar ner några djur. Räkna med att de tar minst 5-8 veckor innan det stabiliserat sig, nitrifikationsprocessen tar längre tid på sig i salt än i sötvatten, vänta gärna längre.
Läs gärna boken "Saltvattensakvariet" som är skriven av Daniel Knop.
Där står en massa nyttigheter för nybörjare.
Skipppa vodkametoder å sånt. Gör de så lätt som möjligt för dig i början!
Ja, de är mina tips :)
#22 - 5 augusti 2006 14:43
Så, idag har jag fyll i med saltvatten, så nu står det och snurrar, ls ska köpas på tisdag.
Akvariet är fullt i mikroskopiska bubblor pga den kraftiga cirkulationen, detta borde bara va bra väl?, även om det inte är så fint kanske.
#23 - 5 augusti 2006 15:16
Hur långt är ett rep? Visst kan bubblorna vara bra för vissa organismer men också dåligt för vissa. Ett exempel på en organism som trivs i "bubbligt" vatten är cyano och ett exempel på en organism som misstrivs vid bubbel är olika sorters svampar. Om du skall ha korallrev och hålla dig till djuren på det grunda revet kan tillochmed bubblorna vara bra, det finns ju gott om dom på revet och inga djur verkar störas av det.

MEN, bubblor gör att det snabbt blir fula saltavlagringar på allt runt akvariet.
MVH
Magnus
#24 - 5 augusti 2006 15:57
Bubblor vid uppstarten är vanligt, försvinner på nån dag.
#25 - 5 augusti 2006 16:40
Grattis, grattis till nytt kar!
#26 - 7 augusti 2006 17:31
Så, idag har jag köpt skummare!, en miniflotor!
imorgon eller övermorgon ska jag köpa ls, 5-6 kg.
Har ju byggt en ytavrinningsbox som jag har skummare och insug i, finns det något mer som kan vara bra att ha där i?, finns lite plats över, sand, krossad ls eller liknande?
#27 - 8 augusti 2006 18:35
hej hej!
jag har ett kar på 375L, har ca 100Kg LS i karet. På detta kommer 4 astrea-sniglar, 1 pepparminträka, 2 eremiter, 2 ocellaris-clowner och 1 kaninfisk.
när jag startade upp för ett tag sedan hade jag nitratvärde på 10, idag när jag mätte så lyfte jag på ögonen rejält. 0 i nitrat! min levande sten fullkomligt slukar nitrat. käkar KH och nitrat som bara den. kan rekomendera att köpa mycket LS.
du sparar tid och pengar genom färre vattenbyten.
#28 - 8 augusti 2006 19:20
Sådär, idag har jag köpt 6 kg ls, mer kommer inhandlas längre fram om det behövs!
Massa små sniglar kryper runt i akvariet nu, känns så himmla roligt att det är liv i det iallafall!
Vad är det som gör att nitraten kommer gå upp nu?
När jag körde rent saltvatten låg det på 0, nu ca 6 timmar efter att jag har satt i ls ligger nitrat fortfarande på 0.
#29 - 8 augusti 2006 20:08
först blir det ju protein, sen ammonium/iak, sen nitrit och till slut nitrat. denna processen tar ganska många dagar. nitraten blir kväve som på går ur akvariet, har jag hört.
om nån vecka kanske du kan börja testa nitrit för skoj skull, men det viktiga är nitraten sen. under uppstart med begagnad sten säg det att det blir fosfat i vattnet, men det är inget jag har märkt av.

mvh clae
#30 - 8 augusti 2006 22:20
Jo men vart kommer proteinet ifrån?, har ju inga fiskar att mata som skiter osv nu, bara ls.

Stenen var ny ifrån affär, så det ska inte något fel på den.
#31 - 9 augusti 2006 03:53
Levande sten gör just det lever. Det bor en massa organismet i stenen och en del av dem dör när de hamnar i ditt kar.
#32 - 9 augusti 2006 22:04
Jo ok, tänkte väl att det var så, men trodde inte det blev så mycket avfall.
Hur viktigt är placeringen av skummare?, donade om lite idag och dränkte cirkulationspumpen i ytavrinningsboxen och drog en slag till utblåset.
Då blev det lite trångt för skummaren så nu sitter den i akvariet vid utblåset istället, är detta dumt?, ska jag försöka få plats i "boxen"?

Vad rekommenderar ni som första "djur" till akvariet när det är inkört?
Tänkte mig 1-2 räkor och 5-6 turbosniglar eller liknande, låter det bra?
Går det att köpa desamma sammtidigt, eller ska jag börja med turbosarn enbart?
#33 - 24 augusti 2006 08:48
var skummaren sitter är inte så viktigt, bara den gör sitt jobb.
börja försiktigt med smådjur så löser det sig oftast själv sen. men ha inte för mycket fisk i iaf.

Annons