måste man ha Co2?

#1 - 22 januari 2004 15:33
jag startade ett 100 litersakvarium för ca en månad sedan men växterna i det ville inte växa utan vissnade bara. Jag vet att belysningen var dålig så jag köpte en ny ramp med 2 lysrör igår. Jag har också tänkt att gå och köpa växtgödning till helgen. Nu är min fråga om man måste tillsätta Co2 eller om växterna växer ändå.
#2 - 22 januari 2004 15:37
näää det behöver man inte ju. Jag har bara ett lysrör i mitt 100 l också. Går jätte bra. Sen att dom vissnar kan ju ha med att det är nystartat. Mina växter växer utan att jag gör nått me dom förutom klipper ner dom
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 22 januari 2004 15:39
För vissa växter är det nödvändigt med CO2 på samma sätt som det till vissa växter är nödvändigt med extremt stark belysning, men många (de flesta) växter klarar sig utan CO2.
Så svaret är det beror på vilka växter du har.
#4 - 22 januari 2004 15:43
jag har nog rätt "vanliga" växter så dom är nog inte så krävande.
Ska man köpa växtgödning eller är det onödigt om man inte har Co2?
#5 - 22 januari 2004 15:50
<font color="red">Måste bara fråga dig, "rätt vanliga växter", vad menar du med det. Finns massa svåra växter i butikerna. Frsök hitta deras namn! Kolla på www.tropica.dk</font id="red">
#6 - 22 januari 2004 15:51
Utan CO2 tar inte växter upp speciellt mycket gödning vilket kan göra det lurigt att dosera rätt. När växterna inte tar upp speciellt mycket näring kan dom inte utnyttja mycket ljus, vilket däremot algerna oftast kan efersom dom är oberoende av CO2.

Därmed inte sagt att det är lönlöst. Dagens akvarieväxtgödningar är framtagna för helt vanliga sällskapsakvarier (till alla växtakvaristers stora förtret), dvs väldigt måttlig tillväxt och näringsupptag i väl avvägt förhållande till den extremt begränsade ljusmängd vanliga sällskapsakvarier alltid har.

Halv dos brukar det stå på flaskorna man köper, men även det *kan* vara för mycket om gödningen ändå inte innehåller det växten vill ha (oftast kol, kalium eller kväve i den ordningen).

Att häva i mer växtgödning när växterna inte reagerar på den i syfte att boosta tillväxten ännu mer är ett av dom största misstagen man kan göra. Växterna kommer bara ta upp så mycket näring som ljusmängden och CO2 tillåter. Mer gödning i det läget ger garanterat mer alger.
#7 - 22 januari 2004 15:55
jag tror att jag har valisinera och svärdsplanta. Det ser iallafall rätt lika ut de bilder som finns här på zoopet
#8 - 22 januari 2004 15:57
Ursprungligen skickat av defdac

Att häva i mer växtgödning när växterna inte reagerar på den i syfte att boosta tillväxten ännu mer är ett av dom största misstagen man kan göra. Växterna kommer bara ta upp så mycket näring som ljusmängden och CO2 tillåter. Mer gödning i det läget ger garanterat mer alger.

Jag har sett att det finns små kulor som man trycker ner vid växternas rötter. Är dessa bra för de borde ju inte göda algerna?
#9 - 22 januari 2004 16:30

Jag har sett att det finns små kulor som man trycker ner vid växternas rötter. Är dessa bra för de borde ju inte göda algerna?

Tja. Egentligen vill jag svara nej på den frågan, men du märker förmodligen ganska stor skillnad på just Vallisneria och Svärdsplantor. I några veckor åtminstone. Sedan måste du skjuta ner mer kulor och tillslut har du en härlig järnhaltig gegga runt varje rotsystem som är fritt från de flesta för växterna nödvändiga näringsämnen (utom järn).

Att dessutom betala 50 pix för 7 centimeterstora lerkulor är ett stort skämt. Jag har gjort lerkulor för 1000 spänn på en timme, så det blir rätt bra timlön ;) Dessutom kan man passa på att trycka in Osmocote-tabletter i varje kula så håller dom näringsmässigt betydligt längre.
#10 - 22 januari 2004 16:39
hur gör du dessa lerkulor
#11 - 22 januari 2004 16:40
defdac, hur och av vad gör du kulorna, har läst något om näckroslera är det det du använder?

NE
#12 - 22 januari 2004 17:02
<font color="red">Jag har aldrig använt bottengödning och mina värdsplantor är extremt fina, inga problem med gödningen inte!</font id="red">
#13 - 22 januari 2004 17:04
Jag själv hade köpt granulerat bonsai-lera hos Weibulls och fick några kockor vanlig lera en föreningskamrat grävt upp bakom husknuten. Dessa leror förde jag samman i en härlig smet med vatten och plockade bort det mesta av sten/grus/gräs jag kunde hitta.

Sedan lät jag smeten stå i vanlig rumstemperatur någon dag eftersom den var för rinnig att rulla. När den fått bra konsistens så rullade jag dom (ungefär stora som chokladbollar) och la på bakplåtspapper och lät dom torka i rumstemperatur tills dom var helt torra.

Om jag motförmodan skulle göra detta igen skulle jag göra dom centimeterstora som JBL-kulrona och använda någon form av extra gödning inne i kulan.

Fysjutton vad trist det är att plantera om växter som vuxit in sig med rötterna i kulorna. Lützen med påföljande dammlager på alla växterna. Aldrig mer.
#14 - 22 januari 2004 18:37
jag har hört andra här på zoopet som häller lite kolsyrat vatten i akvariet varje eller varannan vecka för att höja Co2 halten. Är det nån som vet om detta fungerar eller är det farligt för fiskarna?
#15 - 22 januari 2004 18:57
Det fungerar säkert bättre än ingen CO2-berikning över huvudtaget, men för att det ska fungera bra behöver man förmodligen hälla i ett glas varje dag. Effekten gissar jag syns mest i små akvarier.

En annan aspekt är saltberikningen de flesta bordsvatten har.

Takashi Amano berättar att han körde friskt med bordsvatten ibörjan när han var nybörjare, trots att det krävdes mer vattenbyten pga salterna.
#16 - 22 januari 2004 19:04
så det är bättre att låta bli då?
#17 - 22 januari 2004 20:13
Om man inte är beredd på fler och större vattenbyten så kanske man inte ska hålla på med det.

Jag själv tänkte göra det på förra jobbet eftersom dom hade kolsyrat vanligt ledningsvatten i automater överallt. Ett litet bordsväxtakvarium som fick ett glas kolsyrat vatten varje dag hade jag tänkt mig.
#18 - 23 januari 2004 07:32
Ursprungligen skickat av marcuslarsson

så det är bättre att låta bli då?

Det avgör du själv.
MVH
Magnus

Annons