Måste måla i akvarierummet... farligt?

#1 - 13 januari 2004 21:51
Hej, måste måla med tvåkomponents epoxifärg i akvarierummet i källaren, kan stark lukt på något sätt förgifta vattnet?
#2 - 13 januari 2004 22:21
Svar ja, epoxy är inte nyttigt för människor, o säkert inte för fisk heller. Det pågår ju ett ständigt gasutbyte i vattenytan, alltså kommer ämnen från färgen att hamna i vattnet.
#3 - 13 januari 2004 22:24
kan väl lägga en pressening över och stanna pumpen ett tag...
hur länge ska du måla och hur stor är kareyt?
#4 - 14 januari 2004 06:28
Det är en fast tank som ska målas, c:a 1 kvadratmeter totalt. Kan inte flytta den. Akvarierna är på 150 resp 580L. Luktar säkert i ett par dagar.
#5 - 14 januari 2004 14:43
Pjotr: Har du karen nära en friskluftsventil eller angränsande rum. Du kan använda ett "dragspelsrör" som man har till köksfläkt. Förutsatt att du har tätslutande på dina kar.

Bara en idé....
#6 - 14 januari 2004 15:08
om det är ett måste att måla om så skulle jag (som aldrig har gjort detta förr=)
lägga pressening över,
lägga aktivt kol i filtret,
inte ha pumpen på när du målar

eller flytta fiskarna som kan bli svårt, gissar att du inte har fler 540L i huset, och ganska många/stora fiskar...gör som du vill
#7 - 14 januari 2004 15:17
no way: På vilket sätt gör aktivt kol nytta när pumpen är avstängd?

Ska man stänga av pumpen, så räcker det nog inte att göra detta bara när man målar. Ångorna hänger kvar några dagar.

Jag tror inte på idén att ha avstängd pump i nästan en vecka.
#8 - 16 januari 2004 19:29
Hallå, tog det säkra före det osäkra och plastade in akvarierna och kopplade in en luftpump som står på övervåningen, med en slang ner till akvarierna. Verkar ha fungerat bra. Själv stod jag med min andnngsmask i styrenstanken! Men det värsta lukten är över och det verkar att ha gått bra.
Ni kanske tycker att det verkar överarbetat att plasta in och så, men det är bäst att ta det säkra före det osäkra. Och det var inte så mycket jobb heller. [Är rädd om mina firrar]

Annons