Måste jag ha ytterfilter till diskus?

#1 - 14 november 2008 07:31
Hej

Funderar på ett ca 240 liters akvarium med ett lekpar diskus i.
Dom flesta verkar tycka att man måste ha ett riktigt ytterfilter men jag har också fått tips om att ett ganska litet innerfilter skulle räcka eftersom några liter i ytterfiltret ändå är relativt betydelselöst mot dom ca 20 liter sand som finns i akvariet.

Tanken är att burken ska vara ett växtakvarium, troligen med Co2 via mäsk, vilket har funkat bra i mitt 144 liters.

Mvh UB
#2 - 14 november 2008 07:34
Dom verksamma bakterierna du har i akvariet är inte i närheten så många eller effektiva som dom som bor i ett syrerikt filtermedium.
#3 - 14 november 2008 07:50
Till den kombinationen du funderar på finns det inte så mycket annat att välja mellan än ett ytterfilter.
Är det ett Juwelkar du har, med deras stora innerfilter så funkar iofs detta med:).
#4 - 14 november 2008 07:54
alternativt en bakrund med väldigt mycket filtermatrial bakom + en bra cirkpump.

.
#5 - 14 november 2008 09:20
OK, men hur vet ni detta? Finns det någon som har räknat :) ?
Skämt åsido känner någon till om det finns något mer vetenskapligt kring detta?
Förr i tiden så fanns det flera duktiga fackmän som presenterade sina arbeten i tex tidningen Akvariet och på föredrag hos akvarieföreningarna, finns det idag också och hur kan man idag ta del av deras arbeten?

Mvh UB
#6 - 14 november 2008 14:02
Räknat? Räcker det inte med egen erfarenhet;)?
#7 - 14 november 2008 14:18
Har du testat med vanliga innerfilter?
Finns det inget stort innerfilter att köpa, alternativt två st?
Har dålig erfarenhet av ytterfilter (läckage).
Brukar väl funka så länge det bara är man själv som servar men så måste någon annan göra en insats någon gång och det går det alltid åt h-vete.

Har du erfarenhet av att dra ha lekpar i ett inrett akvarium och dra upp yngel i detsamma?
Tycker det verkar så trist med ett akvarium utan växter.

Mvh UB
#8 - 14 november 2008 14:26
ubjs skrev:
Har du testat med vanliga innerfilter?
Jepp, det var ett par som gick i ett naket kar på 240 liter, men filtret tappade snabbt orken och hålla på med rengörning var vecka tycker jag inte är så jättekul:p!
Finns det inget stort innerfilter att köpa, alternativt två st?
Du kan köra med sk. hamburgerfilter, fula, tar mycket plats men tydligen effektiva. Annars kan du bygga ett innerfilter själv med filtermatta, ett borrat VP-rör samt en pumpskalle.
Har dålig erfarenhet av ytterfilter (läckage).
Då är det inte så kul att skaffa ytterfilter, det förstår jag.
Brukar väl funka så länge det bara är man själv som servar men så måste någon annan göra en insats någon gång och det går det alltid åt h-vete.
Ett ytterfilter som är väl tilltaget behöver du inte röra mer än max 2 ggr om året, och då kan man passa in så det är en själv som gör detta.

Har du erfarenhet av att dra ha lekpar i ett inrett akvarium och dra upp yngel i detsamma?
Lekpar har jag i ett stort sällskapskar med mycket växter, men att de skulle kunna dra upp en kull yngel ser jag som mer eller mindre omöjligt då det går andra fiskar i karet.
Ska du ha upp ynglen så de ser bra ut samt växer på sig duktigt så funkar det tyvärr inte i inredda kar, hur mycket man än vill.

Tycker det verkar så trist med ett akvarium utan växter.

Då är vi två;), men det är trots det väldigt effektivt.
Mvh UB[/quote]
#9 - 14 november 2008 14:34
¨Ska du ha upp ynglen så de ser bra ut samt växer på sig duktigt så funkar det tyvärr inte i inredda kar, hur mycket man än vill.¨

Kan du förklara varför?
Och vad gör man då istället? Hur stort behöver ett akvarium vara för att man ska kunna dra upp diskusyngel i det.

Min tanke var ju att bara ha ett lekpar i ca 240 liter och om man nu skulle råka få dom att leka och ta hand om sina yngel så kunde ynglen sedan gå kvar och sälja lekparet.

Mvh UB
#10 - 14 november 2008 18:02
problemet är väl att ynglen måste matas kraftigt och karet är svårt att hålla rent om man har bottensustrat och massa växter!
#11 - 14 november 2008 20:03
Precis, och matar man på med tex oxhjärta så bör man ha det lite varmare i karet och skulle fisken inte äta upp maten så blir denna ganska snabbt dålig och kan förpesta vattnet. Detta ser du om du kör med naket kar, har du däremot sand och växter så är det inte säkert att du ser den överblivna maten.
#12 - 14 november 2008 20:41
Mmm mycket liknar min setup i min 250 liters projekttråd,250liter,2st diskusar(lekpar) ljus 2x36w philips Aquarelle.
Hörnfilter med 10ppi filtermatta ca:11 liter filtervolym med en AC powerhead 50 och strilrör.
Värmare Jäger200w,plus röd gnejs slim line bakgrund,kanske överkurs men tyckte att det skulle se bra ut...
Engelsk sjösten några rötter och amazonplantor..thats it...

Annons