Måste jag ha salt?

#1 - 24 oktober 2006 08:38
När jag startar upp mitt malawi akvarium vill jag helst undvika salt. Jag vet att det råder delade meningar angående salt i akvarium. Jag föredrar helst att vara utan om det går, dels pga att det är en sak mindre att tänka på dels att jag är lite orolig för hur min Pleco och mina två Praktbotior reagerar på saltet. Nu till problemet, Cikliderna jag får kommer från ett "saltat" akvarium. Klarar dem av omställningen till ett "osaltat" akvarium? Vilken lösning är att föredra?

Tack på förhand

Ziggepigge
#2 - 24 oktober 2006 10:20
ger bara salt om där e nån sjukdom på gång eller så, inte annars för då funkar det inte om man kör med det hela tiden
#3 - 24 oktober 2006 10:27
Är det problem med omställningen för cikliderna?

Mvh
Ziggepigge
#4 - 24 oktober 2006 20:04
Alla fiskar är känsligare för sänkning än för ökning av salthalt. Det är detta enkla faktum som gör ektozon till en storsäljare. Vänj av dina ciklider sakta så kommer att att gå utmärkt utan salt.
MVH
Magnus
#5 - 25 oktober 2006 06:56
Tack så mycket för det Tropfrog!

Ziggepigge
#6 - 25 oktober 2006 12:57
Har testat både med och utan salt (Ektozon) och måste säga att jag inte upplevt någon skillnad. Mina erfarenheter är precis som någon tidigare nämnt att den enda som gynnas är akvariehandlarens plånbok när han säljer dyr salt på burk (Ektozon).

Annons