måste jag byta filter?

#1 - 10 oktober 2004 11:41
jag har ett 200 liters akvarium som jag inte får rent, det är grumligt hela tiden. har provat att göra vattenbyte och inte matat fiskarna på 3 dagar för att se om vattnet blir renare, har inte hjälpt. funderar på om jag måste köpa ett nytt innerfilter med större kapacitet. mitt nuvarande filter klarar av 490 liter?. så min fråga är: måste köpa nytt filter eller kan jag ha kvar mitt nuvarande?

PS. har inte själv internet så kan bara svara sporadiskt
#2 - 10 oktober 2004 13:09
Oj har du ett 490L/H innerfilter så förstår jag varför
du inte får det rent. Jag skulle säga att du behöver
ett filter som levererar minst en 1000L/H.
Tästa med kolfilter i fall grummlet inte vill ge sig.

/Baggen
#3 - 10 oktober 2004 13:19
Vad har du för filtermaterial i ditt filter? Vanlig filtervadd är bra för att få bort fint grums, men det blir ju tätt fort så man får byta nästan dagligen för att det inte ska slamma igen.
490 liter/ timme är lite för ditt kar, speciellt med tanke på att det verkliga flödet maximalt brukar bli hälften - två tredjedelar med filtermaterial i burken. Så 700-1000 liter i timmen ska du nog sikta på. Ett filter med flödesreglering är bäst, då kan du ändra efter behov.
Jag funderar på att skaffa ett diatomfilter, men de är gräsligt dyra. Då tror jag att vattnet skulle vara kristallklart, de ska ta t o m infusorier och svävalger...
#4 - 11 oktober 2004 11:58
jag har aktivt kol att använda med filtret, men jag tycker inte att det gör någon skillnad. Det är vanligt filtervadd som jag använder. Skall jag köpa ett innerfilter eller är det lika bra att köpa ett ytterfilter (ytterfilter är väl dyrare eller?).
#5 - 11 oktober 2004 13:52
Ja, ett ytterfilter är dyrare, men det kanske finns enklare sätt att lösa ditt problem. Att ditt filter har för låg kapacitet är nog inte huvudproblemet. Jag har kört underdimensionerade filter på 200 liter/tim i ett 128 l akvarium utan att få grumligt vatten.

Ditt filter kanske inte är effektivt nog. Du skrev att du använde vanlig filtervadd. Annars så brukar ju innefilter för det mesta bestå av en skumgummipatron.
Av vilket märke och vilken modell är ditt filter?
#6 - 11 oktober 2004 14:02
filtret heter hydra eller nåt sånt, modellen heter K2011 tror jag.Jag är inte hemma så att jag kan kolla märke eller modell. Jag har även problem med att få bort allt slam på bottnen, jag har en slamsugare men den är väldigt dålig och funderar på att köpa en ny och bättre slamsugare först och se om det hjälper innan jag köper nytt innerfilter.
#7 - 11 oktober 2004 14:30
jag ska ta reda på märke och modell till imorgon, hinner inte med mer idag. tack för hjälpen!
#8 - 11 oktober 2004 15:22
Jag skulle nog vilja veta vad du har för fiskar i karet innan jag uttalar mig om ev vattenbyte. Jag skulle också vilja veta lite andra saker:
Hur ofta byter du vatten?
Hur ofta och mycket matar du?
Har du växter i karet?
Hur ser grumlet ut, färg, kornstorlek?
Har du kalkhaltigt vatten?
Står akvariet i direkt solljus någon del av dagen?
Jag har inte slamsugit mitt akvarium på två år, och det är inte grumligt ändå... så det är nog inte problemet...
#9 - 11 oktober 2004 16:20
problemet när man stoppar i en stark pump i ett mindre akvarium är väl att strålen blir väldigtstark i motsvarighet till akvariet's längd, det problemet hade jag iallafall i mitt 100cm akvarium.
jag kunde ha upp till 10ggr storleken på akvariet dvs ca 1700l/h enligt vad fiskarna gillade, men en cirkulations pump som gav 1260l/h vad allt för starkt för mig. flyttade de mesta i akavariet. skaffade mig 2 mindre istället så funkade de bra.

kanske vore nått att skaffa en till sedan istället för en starkare?
ifall du väljer att uppgradera filter.
#10 - 13 oktober 2004 12:17
Ska försöka få med allt:
6svärdbärare
8guppy
2silverhajar
2black molly
2silver molly
3dalmatiner molly
6tigerbarber
10kardinaltetror
7neontetror
5grodor
5guld? malar
2skäggmunsmal
1 okänd mal
4 skalarer
akv storlek: 100*40*50

byter 1/3 av vattnet i veckan
matar 4-5 gånger om dagen, tar lite med fingret varje gång, matar med flingfoder,fodertabletter och mygglarver (främst till grodorna)
jag kan inte namnen på alla mina växter, jag har 4 växter och tror efter att ha kollat på artbeskrivningarna här att jag har en "Hygrophila", dom andra hittar jag inte här, men 2 av dom har stora blad och där växter skott som går upp till ytan.
vattnet ser brunaktigt ut och luktar surt, kornstorleken är 2-3mm.
Vattenvärdet i det kommunala vattnet är följande:
PH:7,6
Hårdhet totalt: 9
Järn,Fe: 0,05
Mangan,Mn: 0,02
Flourid,F: 0,69

Jag har persiennerna nerdragna under dagen så där kommer inget solljus på akvariet.
Filtret heter Hydor/modell K2011

#11 - 13 oktober 2004 12:22
Har faktiskt funderat på om jag skall köpa till ett innerfilter eller om jag bara ska byta ut det nuvarande och köpa ett ytterfilter, det blir ju billigare att köpa ett filter till men det tar ju upp mer plats i akvariet. Vad tycker ni att jag skall göra?
#12 - 13 oktober 2004 12:38
Till att börja med så tycker jag att du har på tok för mycket fisk i karet... det kan nog vara anledningen till att det blir skitigt. När man ska göra ett överslag på lämpligt antal fisk i ett sällskapskar kan man göra följande beräkning... man kollar hur långa fiskarna kommer att bli som vuxna... räknar efter hur många cm fisk det blir.... lika många liter bör akvariet vara på...
Detta är bara grovt räknat... men ska man ha mera fisk än så så behöver man rejäl filtrering. När jag gör ett överslag på dina fiskar så kom jag fram till strax under 400 cm fisk... det innebär att du har dubbel mängd fisk än vad som är att rekommendera...

Jag skulle rekommendera dig att köpa ett ytterfilter som cirkulerar minst 800 liter i timmen... och sedan fortsätta med innerfiltret som komplement.

#13 - 13 oktober 2004 12:50
Är det något speciellt man ska tänka på när man köper ett ytterfilter i jämförelse till ett innerfilter.

Annons