Måste få hjälp!

#1 - 5 oktober 2008 20:09
Mina Slöjstjärtar mår inte bra. Det känns som att när jag går ner i djuraffären så vet de inte vad det är för fel på dem. Vet inte vad jag skall ta mig till.
De ser ut som de har drabbats av någon typ av svamp eller något. Det är vitt och luddigt och ligger över den enas huvud. Den andra har två luddiga prickar på ryggfenan och stora toppiga klumpar på ögonen!!!!
De är helt appatiska, den ena är det ibland men den andra hela tiden, den ligger bara under en växt hela dagarna förutom när det är dags för mat!

Jag fick råd att använda salt men i en annan sa att det inte var bra alls!

Vad sjutton skall jag göra? :(
#2 - 5 oktober 2008 20:25
Berätta mer om ditt akvarium, hur stort, vilken filtrering osv..
#3 - 5 oktober 2008 20:38
Det är ca 100 liter, i akvariumet har jag 2 st stora slöjstärtar och en otocinklusmal som är halvstor. Jag har en Fluval 3 plus pump. Tre växter på botten och en på en rot. Lysröret är en aqua glow 20 W och står på mellan 08 - 22.
De äter Koi Midi från JBL.

Hoppas det var tillräkligt!
#4 - 5 oktober 2008 22:45
Hur ofta byter du vatten och hur mycket?
Vilken temperatur håller akvariet?
Läs det här om salt.
#5 - 6 oktober 2008 00:18
kolla ph!
#6 - 6 oktober 2008 05:19
Jag byter varje eller varannan vecka, ca 1/4 delar vatten. Det är rumstemperatur. Jag har alltså inget som värmer akvariumet.
#7 - 6 oktober 2008 05:20
Vad menas med det? Vilket värde skall det vara?
#8 - 6 oktober 2008 07:04
Blueeyes skrev:
Vad menas med det? Vilket värde skall det vara?
Vet du inte ens vad Ph är så glömmer vi de hela! Öka på dina vattenbyten och använd vattenberedning (ex. aquatan) vid bytena! prova ca. 30-40% varje vecka ett tag och se om du får en bättring! Gå in under artiklar på startsidan och läs om akvarievatten och skötsel;)
#9 - 6 oktober 2008 07:26
åheim skrev:
Vet du inte ens vad Ph är så glömmer vi de hela! Öka på dina vattenbyten och använd vattenberedning (ex. aquatan) vid bytena! prova ca. 30-40% varje vecka ett tag och se om du får en bättring! Gå in under artiklar på startsidan och läs om akvarievatten och skötsel;)

Men det är väl klart att jag vet vad PH är för något, men det är lite svårt att förstå när du bara säger att jag skall kolla PH, skall det vara surt, skall det vara basiskt eller vad sjutton skall värdet vara??
Jag är verkligen jättenybörjare på akvarium :(
#10 - 6 oktober 2008 07:30
Blueeyes skrev:
Men det är väl klart att jag vet vad PH är för något, men det är lite svårt att förstå när du bara säger att jag skall kolla PH, skall det vara surt, skall det vara basiskt eller vad sjutton skall värdet vara??

om du kikar på artens beskrivning så kan man se att slöjstjärten vill ha mellan 6-8 i PH-värde http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1
där kan du även se lite mer info om den :)
#11 - 6 oktober 2008 07:54
Jag skulle testa att även lägga in denna fråga under Guldfisk (slöjstjärt) och Koi. Finns många där som är väldigt kunniga på dessa fiskar som kanske missar din fråga här under sjukdomar trots att den ligger rätt.

Hoppas att du får hjälp med dina slöjisar!
#12 - 6 oktober 2008 07:58
Blueeyes skrev:

förlåt om jag antog att du inte visste va ph va[:o] Den hinnan du beskrev på fisken ögon kan vara ett tecken på för surt (lågt ph) men det kommer du tillrätta med genom att göra vattenbyten som jag skrev:)
#13 - 6 oktober 2008 08:39
Tack för hjälpen!
Skall försöka att lägga in i koiforumet också!

Annons