Måste det vara glas i botten?

#1 - 24 mars 2008 17:51
jag har fått ett 250L av en kompis, det har varit sprucket och sen var det en som hjälpte honom att byta botten. Det var bara att de satt i ett 6mm glas i botten och det verkar ju lite lite eftersom de övriga rutorna är 8mm. Min fråga är om jag kan använda en rostfri plåt i botten istället för 6mm glaset? Ifall jag kan det kan jag använda vanligt akvariesilikon ändå?
#2 - 24 mars 2008 18:17
mh22gw skrev:
jag har fått ett 250L av en kompis, det har varit sprucket och sen var det en som hjälpte honom att byta botten. Det var bara att de satt i ett 6mm glas i botten och det verkar ju lite lite eftersom de övriga rutorna är 8mm. Min fråga är om jag kan använda en rostfri plåt i botten istället för 6mm glaset? Ifall jag kan det kan jag använda vanligt akvariesilikon ändå?
Om jag har förstått det rätt du har allså nytt glas i botten nu som är 6 mm och karet är tätt varför inte köra på det då eller du tycker det är lite för klent kanske,är det ett ramkar eller ett helglas??
#3 - 24 mars 2008 18:34
Kompisen hade börjat skära bort silikonen innan jag fick det då han tyckte botten var för tunn. Anledningen att jag frågar är för jag har rostfri plåt och 8 - 10 mm glas är ju ganska dyrt:(
#4 - 24 mars 2008 19:21
Du kan ju köpa botten plattor som fördelar tyngden av det du ska ha i akvariet.

MVH /Tobias
#5 - 24 mars 2008 19:23
Är det ett ramkar eller ett helglas?
#6 - 24 mars 2008 19:37
Ledsen jag missade att svara på det innan.

Det är en ram i botten och på toppen sen sittder det vinklar i hörnen. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Vad menar du för bottenplattor? Kan jag ha 6mm glaset då?
#7 - 24 mars 2008 19:44
lägg frigolit mellan karet och bänken,Även tunn frigolit på insidan under gruset/sanden så tror ja att det inte blir några problem även med lite stenar på botten
#8 - 24 mars 2008 19:44
mh22gw skrev:
Ledsen jag missade att svara på det innan.

Det är en ram i botten och på toppen sen sittder det vinklar i hörnen. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Vad menar du för bottenplattor? Kan jag ha 6mm glaset då?
Vad du kan göra är att lägga frigolit innanför ramen så det täcker glaset bara finns all slags frigolit i olika tjocklekar så glaset vilar exakt på underlaget så är det inga problem att ha glaset,det går kanske ändå utan frigoliten men så brukar jag göra på mina ram kar vikten fördelas jämt över hela bara man inte punktbelastar det.
#9 - 24 mars 2008 19:56
Jag testar så då, jag återkommer när jag har gjort det.

Bara att sticka och köpa silikon i veckan nu då:)
#10 - 24 mars 2008 19:59
Eller inte... det svara nog andra som vet bättre kanske, i vanliga fall behöver man inte göra så men eftersom du kommer att ha en tunn glasskiva så kanske man behöver det,det vet jag inte tror inte det föstås men vågar man chansa.
#11 - 25 mars 2008 06:11
Du kan lägga din rostfria plåt under bottenglaset...sen silikonerar du fast det...gör som en ram...så att bottenplåten går upp lite på sidorna...
#12 - 25 mars 2008 21:45
Japp det låter som en bra idé. Jag återkommer när det är gjort.

Annons