Måste CO2 tuben stå upp?

#1 - 18 januari 2007 12:14
Hej,

Undrar detta eftersom jag tänkte bygga en akvariebänk åt mitt 222 liters kar. Har idag en alu ställning men skulle vilja köra CO2 utan att barnen kan pilla på tuben. Och om en 6Kgs CO2 tub kan ligga ner så skulle det vara bra för höjden på bänken.

/Babyblue
#2 - 18 januari 2007 12:32
En tub kan ligga ned!
#3 - 18 januari 2007 12:58
Har min 20kg liggandes med en aningens lutning uppåten 5-7cm upphöjning under mitt kar.
#4 - 18 januari 2007 15:45
Bra fråga. Jag tänkte faktiskt ställa exakt samma fråga.
#5 - 18 januari 2007 16:33
Jag skulle vilja säga att de ska stå upp av samma anledning som att man tar bort stigröret, du får ut flytande co2 i stället för gasform vilket normalt inte är bra för regulatorn.
#6 - 18 januari 2007 16:49
Hej.
Regulatorn(typ) koksar igen om tuben liger.
MVH Mats
#7 - 18 januari 2007 16:58
har kört med min liggandes i över ett år och inget koksande och inget flytande.

Hade en 6kg tub innan och den låg oxå ner och där var inga problem där iheller.

Har man en liten vinkel då de ligger ner kommer det inte flytande till regulatorn.
#8 - 18 januari 2007 20:09
Åsikterna tycks gå isär. Finns det någon som är helt säker på vad som gäller?
#9 - 18 januari 2007 21:03
Det är nog bäst, som Peter säger att ha den lite i vinkel.
#10 - 18 januari 2007 21:59
Hej.
Har en sera(sodastrem) som klockorna ej funkar på,så ibland får jag ta en nål och peta bort en vit belägning inuti därför dom har legat ner hos den före ägaren.
mvh Mats
#11 - 18 januari 2007 22:11
Jag ringe till en brandfirma och dom sa att det gick bra om tuben stod (max) 45grader lutad. Jag har själv en alubänk, som är 60cm hög och jag hade gärna haft en tub omkring 4-6kg under den, men jag får se om jag hittar någon. Jag skulle iof vilja ha en hägre bänk också, så att karet kommer upp mer i rummet, men det verkar svårt att hitta...
#12 - 19 januari 2007 09:50
Hej
Glasmästare brukar bygga uterum i aluminiumprofiler i samma dimension.
mvh Mats
#13 - 19 januari 2007 15:42
Då kanske man kan bygga en egen bänk eller förlänga den jag redan har? Gar det att förlänga benen på bänke tror ni, eller kommer det blir skitsvårt?
#14 - 19 januari 2007 17:14
Man kan byta den nedre delen, det är nog ingen bra ide att försöka förlänga de delar som redan sitter där.
#15 - 19 januari 2007 20:04
En lite tanke bara, jag har också funderat på detta: "Varför man inte kan ha dem liggande?"

Det verkar som de flesta har sina tuber stående, vilket är väl rätt till en viss del. Om man ser till tuber som man har till svetsarna så ska ju dessa absolut inte stå helt rakt upp, du ska alltid ha en viss lutning på gastuberna, varför är det helt plötsligt rätt att ha tuberna helt rakt upp när de innehåller co2 och ska vara till akvariet.
Man använder ju ibland co2 till svetsning och då ska man ju helt plötsligt inte ha de stående rakt upp... :( *kluven*
#16 - 19 januari 2007 20:33
Det är skillnad på stående och liggande, stående är de även om de lutar "lite", gränsen för termerna går väl gissningsvis vid 45grader.

svar på varför de inte ska ligga finns ovan.
#17 - 19 januari 2007 21:14
Hej.
Vad har du fått det ifrån att svetstuber står lutade,mina femliters tuber står rakt upp i sin svetskärra från AGA.Stora tuber lutar lite på grund av att dom inte skall tippa över.Argontuben står rakt upp till migsvetsen,gasol tub får ej ligga för då blockeras säkerhetsventilen av gasen som är flytande explosionsrisk.
mvhMats
#18 - 20 januari 2007 17:49
NE skrev:
Man kan byta den nedre delen, det är nog ingen bra ide att försöka förlänga de delar som redan sitter där.

Ja, jag misstänkte det.

Har tuberna rak botten så att de står av sig själva eller behöver man ställ till dom?
#19 - 20 januari 2007 18:06
De "vanliga" ståltuberna har en fot / krage.
#20 - 20 januari 2007 19:04
Ok, är de dom som är vanligast att köpa hos brandfirmor eller är det säljs det mycket alu-tuber?
#21 - 20 januari 2007 19:15
Spelar ingen roll om flaskan ligger ner.
#22 - 20 januari 2007 21:36
Leonard skrev:
Ok, är de dom som är vanligast att köpa hos brandfirmor eller är det säljs det mycket alu-tuber?

Det är det vanligaste.

Spelar ingen roll om flaskan ligger ner.

Och vad baserar du det på?
#23 - 21 januari 2007 00:44
Har använt CO2 till annat än akvarier.
Vet att när man fyller CO2 så måste man se till att flaskan blir full genom att vända på den.... Verkar lite överkurs att hålla på att vända upp och ner för att få ut sista skvätten.

Men slickar man ur colaflaskor så kanske det kan vara samma sak ;))
#24 - 21 januari 2007 01:11
mats m skrev:
Hej.

Vad har du fått det ifrån att svetstuber står lutade,mina femliters tuber står rakt upp i sin svetskärra från AGA.Stora tuber lutar lite på grund av att dom inte skall tippa över.Argontuben står rakt upp till migsvetsen,gasol tub får ej ligga för då blockeras säkerhetsventilen av gasen som är flytande explosionsrisk.

mvhMats

Håller med där och undrar med vad Nikke84 har fått de ifrån?

vanligtvis handlar de ju om att tuberna ska stå stadigt och inte trilla, många av de mindre mig svetsarna har ju ofta spännband för att hålla tuben just stående rakt upp.

men frågan är ju om tuben inte ska stå upp, jag har alldrig sett någon släcka en brand med tuben liggandes?

Ta ett gäng rejäla buntband och bunta fast tuben i ett akvariben eller dyl så ungarna inte kan välta den eller så.
#25 - 21 januari 2007 07:51
Syrgasflaskorna har vi både liggande och stående i ambulanserna.
#26 - 21 januari 2007 14:39
Har använt CO2 till annat än akvarier.

Vet att när man fyller CO2 så måste man se till att flaskan blir full genom att vända på den.... Verkar lite överkurs att hålla på att vända upp och ner för att få ut sista skvätten.

Vända på den när man fyller? aldrig när jag fått fyllt min, en 6kg tub är godkänd för 6kg och fylls stående tills den har 6kg gas.

Först ska du vända upp och ned för att fylla sedan för att tömma?

Detta handlar om att under tryck så blir co2'n flytande / vätskeform, man vill så långt det går undvika att få ut flytande co2 eftersom detta kan skada regulatorn och kan ge ojämn co2.

Det finns säkert många applikationer där man använder co2 eller annan gas där dessa förutsättningar är annorlunda men i detta användningsområdet är det så här, om man vill att utrustningen ska vara väl fungerande i nuet och i längden.
#27 - 21 januari 2007 14:44
För att förtydliga en del till, det har varit en del diskussioner tidigare om stigröret och det ska inte förväxlas med denna fråga.

Stigröret kan vara kvar även om det är bättre att ta bort det, anledningen till att det kan vara kvar är att CO2-uttaget vid denna typ av användning är så lågt att det hinner bli gasform innan det kommer ut i regulatorn.
När tuben ligger ned så rinner vätskan ända ut i regulatorn (när tuben är full och tuben ligger ned).
#28 - 21 januari 2007 14:51
på jobbet har vi Paket om 10-12 50kg flaskor dessa ligger ner i paketet och har en regulator dessa paket ligger ner året om och fylls på liggandes med, vari ligger skillnaden?

Jag har haft mina flaskor liggandes med en svag lutning uppåt och inte har jag uppleft flytande CO2 eller stopp i regulatorn.

De på jobbet har vi inte rensat regulatorn på de sista tre åren och där e det bytt paket var 6 månad.

Jag pysslar med CO2, Helium, Syrgas, Hygrogen, Nitrogen, CO och andra blandgaser varje dag vissa har vi liggandes i vaggor och andra i paket, en del av dessa flyttas fram och åter liggandes stående osv, utan större problem.
#29 - 21 januari 2007 15:38
Hej.
Har i mina regulatorer som sitter på sodflaskor konstaterat att det blir en vit belägning i klockorna vilket aldrig förekommer i accetylen eller syrgas.
mvh Mats
#30 - 21 januari 2007 16:57
Eftersom detta knappast hjälper någon (blir mer sandlåda) så håller jag här, jag har framfört mina erfarenheter och kunskaper om området.
#31 - 21 januari 2007 17:23
Jag med onödigt med det andra sorry ...

//peter
#32 - 21 januari 2007 17:54
Är inte mitt expertis område det här med gasflaskor av olika slag men på jobbet har vi precis som Haacke beskriver gaser i stora "batterier" på säkert 40 talet 50 liters tuber och vilken gas det än gäller som vi har på jobbet så ligger de alltid ner. Så det lär nog fungera lika väl för trådägaren som för ett sjukhus. Sen e det väl lika bra att ha en liten lutning om man e orolig att få med slagg då tuben börjar bli tom. Eller se till att byta/fylla på i tid innan den blir tom. MVH Danne
#33 - 21 januari 2007 18:50
Men sitter regulatorn på flaskan då och gas som är i flytande form?
#34 - 21 januari 2007 19:09
Det sitter en stor konsol på hela paketet och där sitter det ledningar från alla flaskor till en regulator samma regulator som man använder på flaska, Flaskan är ju inte helt fylld med flytande materia utan till en viss procent för att de skall kunna vara plats för gas med.

Annons