Måste bara visa Dovre!!!!

#1 - 8 juli 2006 09:32
I onsdag så åkte jag med min kompis och hämtade en Tinker valack i Bollnäs. Hon va osäker på om hon skulle ta hem honnom eftersom han är ohanterad sen förra sommaren, så jag lovade henne att rida till honnom så hon klarar honnom, men det är nog inga problem för han är gudasnäll, pigg är han men han är ju bara 6år. Så jag bara måste visa honnom för jag är störtförälskad i honnom. :D En sak är vi överens om iaf, att han INTE ska tillbaka därifrån han kom eftersom han va så pass misskött.
#2 - 8 juli 2006 09:50
Oh, så fin! Vilken ovanlig teckning på en skimmel (Tinker?)! Ingen som kan stjäla honom och säga att det är hans! :)
Och svart/grått i svansen också... Men så ser kanske en "Tinker" ut. Jag har aldrig hört talas om en sån. Trodde jag visste det mesta om hästar och hästfärger osv... Ja, inte "det mesta" men en hel del... [:o]

Fin är han i alla fall!!! :p

Jag förstår att du blev förälskad! Köpte ni honom av en hästhandlare? Hemskt när folk inte sköter om sina djur, hästar eller fiskar... :mad:
#3 - 8 juli 2006 10:01
nej, vi hämtade honnom hos en kvinna som nog va livrädd för honnom, dotter viskade till mamman när jag skulle rida -tänk om han gör som han brukar när någon ska rida...då hyssade hon åt sin dotter att va tyst. Han va jätte nervös stackaren, och försökt smita ur paddoken där jag började rida, reste sig och krånglade, men jag gav mig inte :D . Han är otroligt lyhörd, jättemjuk i munnen, klart han försökte slippa undan, de va väll de han va van vid.

Han har stått i en hage sen förra sommaren, inte riden, inte hanterad, inte verkad, inte maskad, inte borstad, så idag ska han få ducha, manen är brun av smuts ca 15 cm från rötterna och ut. Jag tog ut hovslagaren igår han verkade bort ca 5cm, han måste tas 2ggr till innan han kan få skor :(

Tinker är en rätt ny häst i sverige, jag tror att det finns ca 300-350st regestrerade tinkrar, dom vart godkända för regestrering 2002 tror jag, jag skickar med en länk till sussans stuteri så får du titta, större delen av alla tinkrar är skäckar, dovre är väldigt mycket vit, svansen är svart :D så har han ett svart hjärta på ena skinkan :D

http://www.gypsyhorses.se/index.html
#4 - 8 juli 2006 10:23
Vad fina hästar! Och vilka hingstar, dom har ju hovskägg som en Shirehäst!
Jag har aldrig hört talas om eller sett såna hästar förr. Roligt att få lära sig något nytt! :)

Hur höga är dom?

Jag tror han blivit för hårt behandlat och väntar sig det värsta. Därför var de rädda för honom och vågade inte hantera honom. Hoppas han inte har några dolda lynnesfel...

Jag hade en gång en f.d. travare som jag red in. Han var illa behandla och han var livrädd för piskor/pinnar men också för t.ex en högaffel. Stod i ett hörn och darrade när jag skulle byta halm eller ge honom hö. Han hade nog fått mycket stryk... :(

Men det gick över med mycket tålamod och kärlek. Jag satt inne hos honom varje dag på en halmbal och pratade och klappade.

Han blev jättebra sen! Men han var lättskrämd när vi var ute och red. Ställde sig på två ben och tvärvände då och då... :p Jätterädd för bilar. Och en del tyckte det var jättekul med en häst som stegrade sig på vägen, så dom tutade gärna eller brummade extra med motorn... :mad:

Jag undvek ju trafikerade vägar så gott det gick.

Det var en härlig tid med honom. En underbar häst!!! :)
#5 - 8 juli 2006 10:54
ja, en del varmblod har fått stå ut med mycket, har jobbat på travet här i stan så man har ju sett hur endel är med sina hästar....har ridit ett sto som oxå va rädd för spö, men hon har aldrig gått på travet, hon bodde kvar hos uppfödaren som gullegris tills dom sålde henne till min kompis, värdens snällaste e hon.

Ja tinkrar är maffiga, älskar den rasen, dom blir allt från 135cm till 165, dovre är mellan 150-155 fast i annonsen stod det 144... och lalla som ville ha en d-ponny :D hon är liten och nätt, tinkern är viktbärande pga att dom är grövre i typen och får bra muskler i ryggen.

jag tror att han har fått styra och ställa som han vill, för han ger sig rätt fort och det räcker med att ryta till så slutar han fjanta sig, men hon som hade honnom tordes inte ens att hjälpa till och lasta, vilket inte va de lättaste, har blåsor i händerna sen han slängde sig och linan bara gled genom händerna på mig :D . Han är lite lektions riden iaf av hennes syster. Så det blir till att utbilda honnom en del, vet inte alls vad han kan och inte kan.
#6 - 8 juli 2006 11:02
Vilken utmaning!!! Kul och spännande. Lycka till!
#7 - 8 juli 2006 11:16
Tack, det ska bli jätte kul, han har blivit jätteförtjust i hennes son, han är 16 Dovre följer honnom som en hund, de e rätt kul att se :D

Annons