Måste bara få berätta! :-)

#1 - 26 juli 2003 23:04
Hej!

Mitt lekpar av diskus la ägg för fyra dagar sen (030723) och alla ägg utom 6-7stycken blev befruktade!!! Helt otroligt med tanke på omständigheterna: Dom går i vanligt kranvatten och det är deras första kull! Dom tar hand om sin avkomma precis som dom ska! *stolt och lycklig* Jag ska säga också att jag har hållt på med discus i endast ett halvår ungefär. Jag började med 7 stycken ungdiscus, varav två nu som sagt är ett lekpar. *GLAD GLAD GLAD*

#2 - 27 juli 2003 08:05
Grattulationer!!
funderar också på att börja med diskus
#3 - 27 juli 2003 10:04
Grattis! Va kul. Försök att fota lite om du har tillgång till kamera så att vi andra kan få se hur det går.

[:D]
Mvh Andreas
#4 - 27 juli 2003 10:05
Härligt att höra!
Jag hoppas att mina kan få ihop det också.
#5 - 27 juli 2003 11:10
Wow, roligt att höra. Vad jag har hört så ska man inte låta dem behålla de första kullarna, då ska de andra bli bättre. Har de redan börjat leka efter 6 månader? Jag trodde det tog mycket längre tid. Lycka till.
#6 - 27 juli 2003 12:01
Hej!

Jo, man får tacka! Blev ju själv lite förvånad måste jag säga!

Vad jag har hört så ska man inte låta dem behålla de första kullarna, då ska de andra bli bättre. Har de redan börjat leka efter 6 månader? Jag trodde det tog mycket längre tid. Lycka till.

Inte? Hmm... Men eftersom detta är första gången jag är med om diskusyngel, har jag inte hjärta att ta bort dom. Det är så spännande att se hur otroligt vårdande föräldrarna är...

Dom var inte alltför små när jag köpte dom för ett halvår sedan. Kanske runt 7-8cm.

Tack igen!
#7 - 27 juli 2003 12:15
Okej, då är det bara för mig att vänta:) Tror inte det är hela världen om du inte tar bort dem. Jag har bara haft mina i tre månader så det tar väl ett par till. Hur stora är dina nu?
#8 - 27 juli 2003 13:48
hej pierre vad är det för färg på lekparet?? Och sen undrar jag om man eventuellt kan få köpa när dem har vuxit till sig? jag bor nämligen i kungsängen så det är ju inte så långt ifrån dig...

mvh/Glenn
#9 - 28 juli 2003 10:55
Hejsan!

Okej, då är det bara för mig att vänta:) Hur stora är dina nu?

Mitt lekpar är lika stora som CD skivor nu, skulle man nog kunna säga!

hej pierre vad är det för färg på lekparet?? Och sen undrar jag om man eventuellt kan få köpa när dem har vuxit till sig? jag bor nämligen i kungsängen så det är ju inte så långt ifrån dig...

Lekparet är röd-turkosa. Visst får du köpa... Håller på att jaga kar för fulla muggar nu som jag kan låta ynglen växa upp i.

#10 - 28 juli 2003 10:59
He he, då har jag en bit kvar. Mina är inte hälften så stora, men de börjar växa bra nu. Hur stort lek kar har du? Har ett 110 liters som jag tänkte annvända i framtiden.
#11 - 29 juli 2003 14:18
Hej!

Hur stort lek kar har du?

Tyvärr har jag inte fått tag på ett lek kar ännu! Dom går i ett 375liters...

#12 - 29 juli 2003 14:25
Okej, det verkar ju funka det med:)
#13 - 29 juli 2003 14:27
Okej, det verkar ju funka det med:)

Ja... ett 375liters växtakvarium. Snacka om oplanerat! Men vem hade räknat med att dom skulle föröka sig??? Knappast jag!
#14 - 29 juli 2003 14:32
Har du någonstans att lägga över föräldrarna då?
#15 - 30 juli 2003 11:11
Hej!

Har du någonstans att lägga över föräldrarna då?

Nope, har inte fått tag i ett tomt kar ännu. Men igår var det klippt för dom små liven. Det verkar stämma väldigt bra att dom första kullarna inte brukar bli bra, för det visade sig att föräldrarna inte visste hur man skulle tillkalla ynglen (läste i BTN 'discus') så dom tynade bort. Troligen berodde det på att föräldrarna är oerfarna. Men nu är jag iaf beredd på nästa "omgång"! Ska jaga rätt på ett kar och försöka förbereda mig lite bättre nästa gång... Jag antar och hoppas verkligen att det inte var sista gången dom hade viljan till att bli föräldrar! =)

#16 - 30 juli 2003 11:26
Tråkigt att höra men de kommer förmodligen att leka igen.

Annons