Måste bara berätta!!!

#1 - 12 oktober 2007 18:04
Har sett två festliga och intressanta saker idag.

Har två st dvärgklogroda, en hane och en hona.

Honan under dagen har ömsat skinn, första gången för mig att se hela procuduren, har bara sett skinn liggat på¨marken efter djur och så men inte så här, vad dom kan kämpa för att få bort skinnet, men skinnet är inte helt borta än, det några enstacka flikar här och varn.

Den andra festliga är att killen lockade på honan, honan simmade upp till ytan , men så fort hon kom ner till gruset så hoppade killen på henne, jag undrade vad de höll på med först eftersom de ``kramade´´ men nu förstår jag det var en parning som jag fick se, det varade säkert i 3-4min.

Har bara hört suret av hanan förrut, men inte sett de i aktiv rörelse. Riktigt festlig, jag stod inte där hela tiden, men ibörjan då hon simmade upp och sen vart på hoppat.Vilket grepp hanen hade om henne sen.
Tur att inte min man gör så ;)
#2 - 12 oktober 2007 20:08
Hehe, ja de e tur:p
#3 - 13 oktober 2007 06:07
Nu vet jag inte hur du tänkt, men ha inte allt för stora förhoppningar om att få "barn" från grodorna. Ynglen är ganska krävande och allt måste i princip vara perfekt.
#4 - 13 oktober 2007 09:28
Så roligt! De är så otroligt fashinerande, jag kan studera mina grodor hur länge som helst.
#5 - 13 oktober 2007 09:50
Har klogroder inre eller yttre befruktning??

Edit, läste nu att det är yttre. Då borde det vara lätt att ta hand om romen i egen balja.
MVH
Magnus
#6 - 13 oktober 2007 10:16
Jag tror inte att det var parning du såg. Det som får mig att tveka är:
1: Parningen föregås av lockrop från hannen.
2: Parningen sker vanligvis nattetid.
3: Parningen sker vanligtvis på våren
4: Parninge varar flera timmar
5: parningen resulterar direkt i romkorn som flyter på ytan.

Tack Lottis för den mycket informativa länken om dvärgklogroder, jag har lärt mig mycket idag.
MVH
Magnus
#7 - 13 oktober 2007 13:42
dom har haft det lättet förrut, men just idag vart de parning. Vad kunde det vara om det inte var parning????
#8 - 13 oktober 2007 13:45
Oneway skrev:
Nu vet jag inte hur du tänkt, men ha inte allt för stora förhoppningar om att få "barn" från grodorna. Ynglen är ganska krävande och allt måste i princip vara perfekt.

Har inte tagit i en så lång tankegång, men det är alltid kul att se att de trivs att de vill göra det.
#9 - 13 oktober 2007 16:09
elinj skrev:
dom har haft det lättet förrut, men just idag vart de parning. Vad kunde det vara om det inte var parning????

Såg du romen? Den borde man se mycket tydligt om de lekt. Den flyter så den ligger på ytan och ser ut som små sesamfrö.
MVH
Magnus
#10 - 13 oktober 2007 18:17
Tropfrog skrev:
Såg du romen? Den borde man se mycket tydligt om de lekt. Den flyter så den ligger på ytan och ser ut som små sesamfrö.

MVH

Magnus

har inte sett några än. men kan dom inte bli uppätna oxå.
#11 - 13 oktober 2007 22:37
Visst, men om du såg dom leka så borde du sett rommen också. Rommen kommer direkt under leken, ingen fördröjning då de har yttre befruknting.
MVH
Magnus
#12 - 14 oktober 2007 09:04
Det är inte helt ovanligt att grodorna de första försöken inte lyckas lägga någon rom. De kan göra flera halvdana försök som inte resulterar i något. Förmodligen kommer de att försöka fler gånger, och så småningom får de nog till det. Jag vet inte om det beror på att unga individer har svårare att se när honan är redo, eller om de helt enkelt misslyckas under själva akten, men när det gäller lite äldre grodor som har lagt några rom förr så brukar det inte bli tomma omgångar.

Kika på ytan på karet varje morgon, rätt vad det är kan det ligga ägg där.
#13 - 14 oktober 2007 16:15
ok,,
Då får jag väl se när de lyckas då,
Men äggen hur länge dröjer det för att de ska synas på ytan?
#14 - 14 oktober 2007 17:05
Äggen syns direkt när de är lagda, men de är små. Andra dygnet är de lättare att se, men vill man försöka kläcka dom så är det bråttom då - då äter de vuxna snart upp dom. Det ser ut som sesamfrön som flyter runt på ytan.
#15 - 14 oktober 2007 18:39
hur kan man göra för att skydda dom då, har ingen extra kar, men kan man lägga över de i en yngelkasse??
#16 - 15 oktober 2007 09:16
Du kan ju pröva att lägga dom i yngelkasse och se om det fungerar, men den får vara väldigt finmaskig då och ändå hålla bra vattencirkulation.
#17 - 15 oktober 2007 10:25
den jag har någonstans ( efter flytten ) är en finmaskad.
Fast igentliggen är det väl det bästa att bara låta dom vara där dom är.

Annons