Massor av snÄckor!

#1 - 12 februari 2010 05:59
Jag tar bort snäckor varje morgon och varje kväll. Men nästa morgon så är det kanske 10 st!!!!!:confused::confused::confused::confused:

Hur ska jag göra?????
#2 - 12 februari 2010 07:19
Jag tar bort snäckor varje morgon och varje kväll. Men nästa morgon så är det kanske 10 st!!!!!:confused::confused::confused::confused:

Hur ska jag göra?????

Önskar att jag hade så mycket snäckor i mitt kar, extra renhållning är det inget fel på, visst är de lite jobbigt men ändå, Vet iaf att mina dog ut efter ett par veckor men nu har jag köpt ett par växter där jag hoppas på lite snäckor:D

annars har du lite mat till dina fiskar när du krosar dem i karet:)

har dock inga bra förslag på hr man ska bli kvitt dem:confused:
#3 - 12 februari 2010 09:05
Har du stort kar så köp några praktbotior, dom rensar på ett kick
Har du litet kar så finns det en snäcka som heter Anentome helena , http://www.shrimpshop.se/snackor/helena.htm
den käkar snäckor men den förökar sig inte lika snabbt. Och när den har förökat sig lite han du sälja eller ge till djuraffär, dom brukar vilja ha dom. Om jag har förstått rätt så kan den vara lite svår att få tag i . Bara en djuraffär inom 10mil från mig som har den.Har ingen erfarenhet av den själv men den ska vara riktigt effektiv.
Har dock erfarenhet av Prakt botior, dom rensade mitt kar på typ 3 dar.
#4 - 12 februari 2010 10:51
Vill du ha ett säkert kort, Köp A. Helenor. De är för j*vliga de äter upp alla snäckor på ett par dagar, riktigt grymma sniglar och otroligt vackra! :)

Praktbotior är ingen garanti för att de äter upp snäckorna, och de blir gigantiska, något folk glömmer lätt.
#5 - 12 februari 2010 10:57
Nubi skrev:

de blir gigantiska, något folk glömmer lätt.

Var därför jag bara gav det rådet om det var ett stort kar :d
#6 - 12 februari 2010 14:11
Billig lösning!

Hur ska jag göra?????

Jag har haft problem med snäckor/sniglar under vissa perioder. Men
de enda jag har gjort är att plockat bort alla jag sett och sen krossat
den platta formen av snäcka mot glaset.

De effektivaste sättet att rensa bort snäckor tycker jag är några timmar
efter man gjort sitt vattenbyte då de har en förmåga att klättra upp på
sidoglaset. :)

Nu har jag inte haft problem med snäckor på ca 1 år. :)

Jag hoppas att detta hjälper dig lite och att du får bukt på ditt
problem utan att köpa fiskar. Då mitt förslag är billigare. Lycka till!
#7 - 12 februari 2010 15:03
lägg i ett salladsblad på kvällen,nästa morgon brukar det vara fullt av snäckor och bara att lyfta ur.:)
#8 - 14 februari 2010 16:57
Jag har fått det problemet i mitt kar, plockar säkert ur 15 - 20 st varje dag men alltid lika många dan efter har hållit på en vecka nu ungefär :P

nån som vet hur dom förökar sig så förbannat fort? eller e det så att alla snäckor kommer med växterna?
#9 - 14 februari 2010 17:27
Moahahaha kom just på att hävert slangen funkar skit bra som skräpsnäck dammsugare :D fick säkert upp 30+ stycken :)

satt å spana i kvart för att se om ja missa nåt men såg inget, men naturligt vis när jag hade packat ihop allt å fått på täckglaset å ljusrampen så såg jag 3 st :P
#10 - 14 februari 2010 17:36
Snäckinvasion beror i stort sett uteslutande på övermatning. Mata mindre så löser sig problemet av sig självt!!
#11 - 14 februari 2010 17:45
okok :) fast jag har vart väldigt försiktig med maten nu när jag startar upp, har matat en halv nypa flingfoder till mina 11 neon tetror och 4 äppel snäckor. Plus en liten liten bit broccoli för ett par dagar sedan :)

kanske e förmycket?

har haft igång karet 2 veckor nu
#12 - 14 februari 2010 18:19
Sniglarna lägger ju ägg om cirka 15ägg/klase(vad jag observerat iallafall) Så det är lite jobb att få bort alla sniglar.
#13 - 14 februari 2010 20:11
Mumin skrev:
Snäckinvasion beror i stort sett uteslutande på övermatning. Mata mindre så löser sig problemet av sig självt!!

Nja , tror mer på att det följer med växterna.
Fick invasion i mitt senaste kar under "inkörningen" hade inte ens fisk i karet=ingen matning över huve taget. Så att det skulle bero uteslutande på övermatning köper jag inte alls...
#14 - 14 februari 2010 21:26
Jag köpte en helena snäcka men den dog innan den gjorde nytta, var jätteslö och sedan var skalet tomt. Men nu funderar jag på att skaffa en ny, men nu har jag en hornsnäcka och en redonion. Kommer denna helena ge sig på dessa? Någon som haft dessa två ihop`?

Annons