Massmord i karet

#1 - 6 mars 2007 22:05
Idag gick mina två Oscar in i lek och formligen slogsönder hela sin omgivning. Deras über aggresiva beteende har resulterat i följande förluster.

6st sorgmantlar [B)]
4st kakaduvor (två par) [:(!]
1 blåciklid (min hona fick kroppen avsliten så nu blev hannen änkling) :mad:
4st pansarmalar [B)]

Samt alla mina växter förutom ett par väl tilltagna svärdsplantor i ena hörnet som är väldigt söndertrasade dock, men de sitter åtminstone fortfarande i sanden.

Dessutom har de slagit på min 30cm ciklidgädda så den fått ett par rediga sår på kroppen. Den ligger nu och trycker under den stora roten och vägrar komma ut.
Dessutom har min plectostomus fått halva stjärtfenan avbiten, men det verkar inte vara så stor fara med den!

Så nu har jag panikflyttat över mina mindre fiskar i det lilla karet. Min håv blev inte välmött av påffarna och det var inga nådiga hugg som de delade ut.

Så nu har jag ett överfullt 105l kar och två galna påffar!
Shit happens!
#2 - 7 mars 2007 14:39
Hur stort är akvariet? Hur stora är Påfåglarna? Har du gömställen fördom mindre fiskarna så att Påfåglarna inte kommer åt dom? Att dom tog sorgmateltetrorna va inte så konstigt då jag har matat mina med fullvuxna sorgmateltetror.
#3 - 7 mars 2007 15:51
Tja, att ha sorgmantlar och kakaduor med påfåglar är en katastrof som väntar på att hända [B)] De är lagom munsbitar för påfåglar när dessa blir tillräckligt stora, vilket sker snabbt.
#4 - 7 mars 2007 18:21
Akvariet är 420L och har mycket gömställen och visst har det försvunnit en och annan sorgmantel med tiden, men det är första gången påffarna har varit så stökiga i och med att de tar foder väldigt bra så har de aldrig gett sig på de andra fiskarna i större utsträckning, dock har de lekt en gång tidigare och då hann jag få bort de flesta fiskar från karet. Dessutom har de inte ätit upp de flesta av fiskarna utan bara slitit dem i stycken...:(

Kakaduvorna har alltid haft gott om gömställen i den så kallade rothögen som består av massa rötter med trånga gångar, men det räckte tydligen inte. Rothögen var mer eller mindre helt uppriven när jag kom hem och då är det inga små rötter jag har direkt...det är kraft i påffarna minsan.
Blåcikliden var runt 13-14cm och jag trodde aldrig att påffarna skulle ge sig på något så stort, men oj vad fel jag hade.

Jag är inte direkt arg, men det känns lite surt att förlora så många fiskar i en smäll. Dessutom trodde jag inte att mina påffar skulle gå american psyko på omgivningen. De var mycket lugnare förra gången de lekte.

Annons