massivt med tråd alger

#1 - 14 maj 2005 08:23
har fått en galen trådalgs invasion över mig i mitt diskus kar, i karet finns det ltie hypogropholia polysperma och lite valiseneria och echinodorus blehri och dom är näst intill hel täckta, vad bör jag göra??
#2 - 14 maj 2005 11:58
Ta bort leran, gödningskulor och dra ner på eventuell mikrogödning.
#3 - 14 maj 2005 13:24
vi tog medel mot alger. är små tabletter....efter 3 dagar var våra trådalger bort...
har asken hemma kan skriva sen va den heter...fiskar och växter tog ingen skada

MVH Tessan
#4 - 14 maj 2005 13:39
amano räkor.

läst nånstans att dom äter trådalger.
#5 - 14 maj 2005 14:11
[QUOTE=Tessa_N]vi tog medel mot alger. är små tabletter....efter 3 dagar var våra trådalger bort...
har asken hemma kan skriva sen va den heter...fiskar och växter tog ingen skada

MVH Tessan[/QUOTE]

men stör inte det växterna?
#6 - 14 maj 2005 20:37
Jag testade att dra ner på mikrogödning när jag hade fått trådalger.
Jag tog bort nästan alla stenar och rötter, hade ingen bottengödning(aldrig haft det).
Tvättade rent mina två ytterfilter.
Har testat väteperoxid 30% (hjälpte bara väldigt bra mot "penselalger" de försvann för gott)

Tagit bort dom för hand med en tandborste på en pinne, varje dag.

Rensat ca 70% av alla växter (växtakvarium)...

13 siamesiska algätare.. 7 amano räkor...blackmollys (inte matat dom mycket)

Med mera.

Ingenting av detta har hjälpt mot MINA trådalger. Har kämpat i ca 5 månader och de lever fortfarande :P

Dock så har de minskat kraftigt när jag göder mycket mer med mikrogödningen och övriga ämnen... samt torrdoserar väldigt *för* mycket..+ ökadt co2 flöde.

Jag är så himla arg på trådalgerna, har vart nära o ge upp växtakvariumet flera ggr..
Men envis som jag är så kämpar jag fortfarande

Det bästa är nog att sanera hela akvariet, slänga alla växter osv.
----------------------------------------------------------------------
Jag gjorde ett experiment i mitt "lilla" 200L växtkar som också har fått trådalger de senaste 2 månaderna. Jag hällde i en hel kork(direkt från flaskan) med: fe/järnchelat 7%ig, märkte/inte märkt någon skillnad alls.
------------------------------------------------------------------
Obs! Detta är enbart mina egna erfarenheter...

MVH Mikael
#7 - 14 maj 2005 22:51
Annars är ett bra trick att ha bättre koll på koldioxiden och ha bättre biologisk filtrering och mer växter.
#8 - 15 maj 2005 16:22
är vildigt intresserad av vad det kan ha varit för tabletter, skadade dom växterna/fiskarna
?

Annons