Nu har det hänt, något jag har bävat för ända sedan jag skaffade mitt första akvarie... Massiv fiskdöd...
Det har skett i mitt lilla kar (110 l) med guldgurami och rödmunstetror. Karet har varit igång i snart 18 månader utan något problem alls. Senaste storstädning av filter och liknande var för 6 månader sen. Jhar inga problem och har aldrig haft problem med vattenvärdena.
Det var bakgrunden.
NU: Köpte 6 nya rödmunstetror från en handlare jag litar på och som jag aldrig haft problem med tidigare. Vet att rödmunstetror är känsliga fiskar så jag tänkte att jag skippar att ha dem i karantän för att sen flytta dem till karet så jag koppade in dem i 110l direkt (2 timmars koppning).
Allt frid o fröjd första två dagarna, sen märkte jag lite vita fläckar på rödmunstetrorna på morgonen den tredje dagen, diagnostiserade det som columnaris (det var varken vita prick eller svamp). Har ett hyfsat stort förråd med medicin och satte in medecinering (de flesta fiskarna hade symptomen så jag körde i karet direkt)
nu har det gått två dagar sen första symptomen och alla fiskarna är döda (2 guldgurami, och en massa rödmunstetror) förutom 5 rödmunstetror som förmodligen inte överlever dagen.
Fick avliva en guldgurami (första gången jag har varit tvungen att avliva en fisk - inte kul).
Känns som om jag får skylla mig själv som inte lät de sex rödmunstetrorna gå i karantän i 2 månader... men jag vet ju hur känsliga de kan vara och ville ha in dem i sin nya miljö så snabbt som möjligt + att de verkade hur friska som helst och jag har aldrig haft problem med butiken någonsin innan.
:(