Massiv fiskdöd :(

#1 - 20 oktober 2006 06:37
Nu har det hänt, något jag har bävat för ända sedan jag skaffade mitt första akvarie... Massiv fiskdöd...

Det har skett i mitt lilla kar (110 l) med guldgurami och rödmunstetror. Karet har varit igång i snart 18 månader utan något problem alls. Senaste storstädning av filter och liknande var för 6 månader sen. Jhar inga problem och har aldrig haft problem med vattenvärdena.

Det var bakgrunden.

NU: Köpte 6 nya rödmunstetror från en handlare jag litar på och som jag aldrig haft problem med tidigare. Vet att rödmunstetror är känsliga fiskar så jag tänkte att jag skippar att ha dem i karantän för att sen flytta dem till karet så jag koppade in dem i 110l direkt (2 timmars koppning).

Allt frid o fröjd första två dagarna, sen märkte jag lite vita fläckar på rödmunstetrorna på morgonen den tredje dagen, diagnostiserade det som columnaris (det var varken vita prick eller svamp). Har ett hyfsat stort förråd med medicin och satte in medecinering (de flesta fiskarna hade symptomen så jag körde i karet direkt)

nu har det gått två dagar sen första symptomen och alla fiskarna är döda (2 guldgurami, och en massa rödmunstetror) förutom 5 rödmunstetror som förmodligen inte överlever dagen.

Fick avliva en guldgurami (första gången jag har varit tvungen att avliva en fisk - inte kul).

Känns som om jag får skylla mig själv som inte lät de sex rödmunstetrorna gå i karantän i 2 månader... men jag vet ju hur känsliga de kan vara och ville ha in dem i sin nya miljö så snabbt som möjligt + att de verkade hur friska som helst och jag har aldrig haft problem med butiken någonsin innan.

:(
#2 - 20 oktober 2006 07:12
Vilken otur du har haft. Jag låter inte mina gå i karantän när jag köper nya. Men ska nog börja att göra det nu när jag läst ditt inlägg.

Mvh Cecilia
#3 - 20 oktober 2006 07:56
Vad medicinerade du med, var medicinen inom bäst före datum, har den förvarats rätt?
#4 - 20 oktober 2006 09:07
rödmunstetror är väldigt känsliga enligt mig, jag vet att när jag köpte dom vid flera tillfället var det 1-2 som dog, deras fenor försvann helt.

man ska inte medicinera i onödan, det stör bakteriefloran (om det är bakteriedödande medicin), dessutom blir filtrerna värdelösa.

jag föreslår stora vattenbyten, t ex 75% morgon och kväll, för det måste vara nåt fel på vattnet. Vet inte vilken medicin du hade i..kolla hur filtret luktar? om det luktar jord är det okej.. men som sagt, stora vattenbyten kanske kan rädda de resterande fiskarna. se till att akvariet är väl syresatt (utblås i höjd med vattenytan..)
#5 - 20 oktober 2006 12:32
medecinen var en sådan som inte dödar bakteriefloran och bästföre var några år framåt.

Utblåset har alltid varit i vattenytan och vattnet är väl syresatt, och filtermaterialet är god och luktar som den alltid gjort.

svårt med rödmunstetror eftersom de är så känsliga... för mycket vattenbyte tar kål på dem, fel medecin tar kål på dem :(

Annons