Massdöd på G llr?

#1 - 19 maj 2004 07:15
Hade nyinförskaffat 6st fjärilar och alla där är nu döda. Har också införskaffat 7st scalarer och nu i morse såg jag en död. Har också sett en död ancistrus. Temp ser bra ut. Har nyss bytt vatten så tror ngn att det kan vara nitrit??. Växterna ser inte heller ut att må särskilt bra. Ngn som har ett bra svar på vad det kan vara. Har kollat in fiksarna och de verkar då må bra när man ser på dom.
#2 - 19 maj 2004 07:22
Nystartat akvarium? Föreslår ett nitrit-test och ev stort vattenbyte... om inga andra sjukdomssymptom syns ytligt...
#3 - 19 maj 2004 07:28
inte nystartat utan bara bytt en massa vatten. Ska göra ett nitrit test idag. Är på 600l så lite jobbitm å byta bara det =)
#4 - 19 maj 2004 10:38
Får man nitritproblem i ett sådant stort kar så lär du få starka muskler i alla fall =)av allt vatten byte.
#5 - 19 maj 2004 10:42
Ja ett byte rensar ju inte bort något nitrit problem. Nitrit test bör alla ha hemma kan rädda många liv.

Jobbigt att byta vatten? hoppas du inte kör med hink?

en lång slang och en bra koppling att sätta på dusch/kran är i princip nödvändigt om man ska ha stort akvarium, men har man ett väl fungerande sånt "system" så har iaf vattenbyten för mig blivit både lätta och roliga.
#6 - 19 maj 2004 12:02
jodå nog har jag slang osv så det är inga problem. Men jag undrar nu en sak och det är ifall jag byter för mycket vatten. det är väll knappast bra llr?
#7 - 19 maj 2004 12:06
Nej du byter inte vatten för att permanent bli av med problemet, du byter vatten för att späda ut nitriten tillfälligt... men man bör bara just byta vattnet och alltså försöka undvika att få med "nyttiga bakterier" som med tiden bryter ner nitriten...
Komplettera också gärna med tex Sera Nitrivec under behandlingstiden...
#8 - 19 maj 2004 12:08
Har du höga nitrithalter så byt hälften av vattnet och sen så byter du 30 % vatten varannan till var trdje timma tills halten är 0. Jag hade en nitrittopp på ca 1,6 för ett tag sen och jag fick byta vatten ca 4 ggr ena dagen och 3 ggr andra dagen. Det hjälpte för mig.

Sista gången hällde jag i nitrivec också.
#9 - 19 maj 2004 12:24
att byta ngra 1000 liter vatten.. :D
#10 - 19 maj 2004 12:25
Och ja jag vet att men inte blir av med nitriten permanent. Men jag tänkte på det här med växterna, kan dom också ta skada av detta eller kan det vara ngt annat som inverkar...
#11 - 19 maj 2004 12:36
Jag tror inte att de tar någon större skada av detta men fiskarna kan ta skkada av nitriten om du inte byter vatten och blir av med det snabbt. Visst finns det risk att det dör en och annan firre men chansen att få men för livet är värre anser jag.

Jag själv sprang med hinkar till mitt 375 l kar. Och det tog mig drygt 1 timma för varje byte. Peronligen så tror jag att man ska vara försikig när man häller i det nya vattnet så det inte kommer i för fort som det gärna gör med en tjock slang. Dels så är jag rädd för värde förändringar med ph och dels är jag rädd för tempen att den ska diffa allt för mycket.

Så skynda långsamt men gör det nu!.
#12 - 20 maj 2004 10:32
allt är bytt men nu har mina scalarer börjat att få vitt ludd på sig alltså svamp förmodligen... Har dessutom börjat bli röda runt fenorna. inte som fenröta utan vid fenorna runt kroppen. Jag vet att mot svamp så kan man tillsätta salt.
#13 - 21 maj 2004 11:21
Nu verkar det ha stabiliserat sig! Tappade dock en stor scalare 2 små samt 6st fjärilar. Men nu verkar allt OK
#14 - 21 maj 2004 14:02
Det var tråkigt att höra att förlusten blev så pass stor men du har ju nu en bunt som nu lever i friskare vatten.

Lycka till med de överlevande!
#15 - 21 maj 2004 15:09
jepp jag e bara glad att det är lite ordning nu. Ska göra ett till vattenbyte!
#16 - 21 maj 2004 15:29
Då kan du passa på att slänga i lite nitrivec med. Det hjälper till att hålla det stabilare.

Annons