Hej,
Skulle vilja ha lite hjälp med ett problem som jag hoppas någon erfaren person kan svara på.
Jag har ett akvarium på 180 liter där jag har haft rosentetra, skalare och några malar. När jag kom hem ifrån jobbet i förrgår så upptäckte jag att ALLA rosentetra (ca 20 st) och de 2 mindre malarna dött.
Alla skalare (4 st) och en större mal var fortfarande vid liv.
Jag kollade genast upp temperatur och PH. Temperaturen var på hela 35 grader, trots att doppvärmaren var inställd på 25. Troligen har det blivit något fel på doppvärmaren.
Jag bytte genast ut den, och nu ligger temperaturen på ca 25 grader. Dock så har skalarerna blivit helt förändrade. De är inte alls lika livliga som förut och kan ibland få konstiga "ryck" där de simmar in i glasrutan.
Jag har haft akvariet igång i 1,5 år och gjorde senaste vattenbytet för ca 2 veckor sedan då jag bytte ut ungefär 1/3 av vattnet. Tidigare har jag inte haft några problem alls med sjukdomar och alla fiskar har varit med ifrån "start".
Vad kan ha hänt? Jag har lite teorier:
- Vattnet var för varmt, vilket gjorde att fiskarna dog.
- Vattnet är giftigt?
- Doppvärmaren har gått sönder och skickat ut ström i akvariet (verkar dock inte så troligt)
Hade skalarerna blivit normala igen efter att jag sänkt temperaturen så hade jag direkt trott på det, men nu är de ju helt annorlunda. Kan temperaturen gett bestående men?
Mvh
Henrik L