Massdöd på EN dag

#1 - 18 oktober 2008 09:27
Hej,

Skulle vilja ha lite hjälp med ett problem som jag hoppas någon erfaren person kan svara på.

Jag har ett akvarium på 180 liter där jag har haft rosentetra, skalare och några malar. När jag kom hem ifrån jobbet i förrgår så upptäckte jag att ALLA rosentetra (ca 20 st) och de 2 mindre malarna dött.

Alla skalare (4 st) och en större mal var fortfarande vid liv.

Jag kollade genast upp temperatur och PH. Temperaturen var på hela 35 grader, trots att doppvärmaren var inställd på 25. Troligen har det blivit något fel på doppvärmaren.

Jag bytte genast ut den, och nu ligger temperaturen på ca 25 grader. Dock så har skalarerna blivit helt förändrade. De är inte alls lika livliga som förut och kan ibland få konstiga "ryck" där de simmar in i glasrutan.

Jag har haft akvariet igång i 1,5 år och gjorde senaste vattenbytet för ca 2 veckor sedan då jag bytte ut ungefär 1/3 av vattnet. Tidigare har jag inte haft några problem alls med sjukdomar och alla fiskar har varit med ifrån "start".

Vad kan ha hänt? Jag har lite teorier:

- Vattnet var för varmt, vilket gjorde att fiskarna dog.
- Vattnet är giftigt?
- Doppvärmaren har gått sönder och skickat ut ström i akvariet (verkar dock inte så troligt)

Hade skalarerna blivit normala igen efter att jag sänkt temperaturen så hade jag direkt trott på det, men nu är de ju helt annorlunda. Kan temperaturen gett bestående men?

Mvh
Henrik L
#2 - 18 oktober 2008 10:55
Dels så har doppvärmaren flippat ut (inte första gången det händer, tyvärr), men sedan så kan den ökade temperaturen ha gjort att den bakteriella nedbrytningen gått på högvarv ett tag. Möjligen har då den ökade nedbrytningen gjort att de bakterier som gör om nitrit till nitrat inte hunnit med, och du fått en nitritchock i akvariet?
Det kan ta ett tag för fiskarna att komma över en sådan, och ibland gör de inte det alls.
#3 - 18 oktober 2008 11:41
Jag tror nog på samma som Jens och om du inte gjort nåt vattenbyte efter denna händelse är det nog en bra ide att göra det så snart som bara möjligt.
Bilagor:
#4 - 18 oktober 2008 20:04
Fuzzop skrev:
Jag tror nog på samma som Jens och om du inte gjort nåt vattenbyte efter denna händelse är det nog en bra ide att göra det så snart som bara möjligt.

Tack för snabba svar. Har bytt ut 1/3 av vattnet nu och tänker göra samma sak i morgon.

Har tyvärr ingen möjlighet att köpa något nitrat-test i helgen för att kolla upp om värdena ser onormala ut.

Annons