Massdöd i 720 L

#1 - 4 oktober 2008 15:34
En väninna har haft ett problem i sitt kar. I samband med ett vattenbyte började ett flertal ciklider bete sig underligt, under påfyllnaden av vattnet dog ett 20-tal ciklider samt 2 stora malar. Har aldrig varit med om detta tidigare. Vi funderar nu på vad som kunde vara orsaken till detta? Hennes sambo misstänker temperaturen, men den var inte kännbart för hög eller för låg. Bottengruset är korallsand, kan detta ha någon inverkan? Fann även en död Ancistrus i en javaormbunke som legat där innan vattenbytet. Men kan detta ha någon inverkan? Nitrit? Tar gärna emot olika förslag då det känns lite obehagligt inför nästa vattenbyte :(
#2 - 4 oktober 2008 16:16
förgiftning låter ju som en väldigt trolig orsak... Jag tänker på koppar i vattnet, rengöringsmedel som fanns kvar i hinken?

Annars så kan det vara nitrit men det låter ju konstigt att de dör under vattenbytet. Hur var vattenkvaliten innan vattenbytet? Kan ha varit så att fiskarna var vana vid deras vatten och fick en chock i samband med att nytt vatten kom i...

Hur stort var vattenbytet?
#3 - 4 oktober 2008 17:03
Om varmvatten använts vid vattenbytet skulle det kunna vara kopparutfällning. Det kan också vara klorerat eller på annat sätt dålig vattenkvalitet från vattenverket.
#4 - 4 oktober 2008 17:31
Det var ett ganska stort vattenbyte vad jag förstod, ca 50%. Men om det är förgiftning av något slag, borde inte ALLA fiskarna ha påverkats då? Nu var det de största exemplaren som gick hädan, de mindre och ynglen klarade sig bra. Aporpå vattnet så har de egen brunn men har borrat ny för ca 1 år sedan, och är det inte så att man använder plast/PVC istället för kopparrör idag? Hur tempererat vattnet var får jag höra mig för med henne. Återkommer när jag vet mer. TACK för era svar

Annons