Massdöd, hjälp mig rädda överlevande!

#1 - 18 januari 2008 07:58
Igår upptäckte jag att alla fiskar i akvariet kippade efter luft. Detta trots pumpen var på max. Jag testade vattnet med dropptest och allt verkade normalt fast fiskarna mådde inte bra, det verkade förgiftade. Senare på kvällen dog alla 20 neontetror + mina 2 siameser. De som har överlevt är våra 4 bolivianska fjärisciklider och mina 5 otocinclusar. De kippar också efter luft...Vi hade en matare som gav ganska mycket mat ett par dar, första vattenbytet hjälpte inte och det gick väldigt fort. HJÄLP!! hur ska jag kunna rädda de överlevande? Jag har gjort delvattenbyte igen nu (1/3 och igår gjorde jag 1/2). Jag har även tillsatt lite salt var gång jag bytt nu.

Snälla snälla hjälp, det är hjärtekrossande att se alla fiskar dö så!:(
#2 - 18 januari 2008 08:03
Det är ammoniak/nitrit, oavsett vad ditt test säger. Gör ett så stort vattenbyte du kan, gärna 75%, och tillsätt en matsked bordssalt. Det borde reda upp så inga fler fiskar dör.
Mata sen mycket sparsamt eller inte alls närmaste veckan, och köp förstås inte in några nya fiskar på nån vecka.
#3 - 18 januari 2008 08:05
Ja det är det jag trodde det var. Fattar inte hur dropptestet kan vara så otillförligtligt. Kan man byta 75% fast man redan bytt 30% precis?
#4 - 18 januari 2008 08:20
Ja det kan du.
/J
#5 - 18 januari 2008 14:19
finns det något mer jag kan göra? En av cikliderna sprattlade och simmade upp och ner men klarade att vända på sig. finns det något man kan köpa eller tillsätta för att göra dem friska....
#6 - 19 januari 2008 09:31
Det handlar om att få ur ammoniak/nitrit ur vattnet, det får du genom att byta vatten tätt och låt bli att mata ett tag. När det stabiliserat sig kan du långsamt öka matningen igen...

Gör helst inte ren filtermassan nu medans du har förhöjda halter av ammoniak/nitrit
#7 - 19 januari 2008 15:01
Sen när du matar dem så ge frysmat, det stärker dem... Du såg att tipset om salt va?! Se till att du har riktigt stora vågor på ytan...

Hoppas det går bra.. ;)
Bilagor:
#8 - 20 januari 2008 18:05
Hej Alla,

alla mina 5 otocinclus överlevde och även 2 bolivianer. Tack vare hjälp på djuraffären där fiskexperten gav oss tips på levande bakterier och att man lägger över dem i ett kärl med nytt vatten och en luftpump. Jag gjorde i ordning akvariet och startade om det med nytt filter och levande bakterier som efter 2 h gör det möjligt att släppa ner fiskar, helt underbart bra att det finns!

Nu kommer jag vänta ett bra tag innan jag skaffar nya fiskar, vet heller inte om det blir fler bolivianer de tenderar att bråka rätt mycket som det är och det verkar nästintill omöjligt att få tag på honor, känns dock tråkigt tomt i akvariumet nu. Tack för all hjälp! Det där med salt var jättebra tips!
#9 - 20 januari 2008 19:55
Azur skrev:
Det är ammoniak/nitrit, oavsett vad ditt test säger. Gör ett så stort vattenbyte du kan, gärna 75%, och tillsätt en matsked bordssalt. Det borde reda upp så inga fler fiskar dör.

Mata sen mycket sparsamt eller inte alls närmaste veckan, och köp förstås inte in några nya fiskar på nån vecka.

Bordssalt innehåller jodd/klumpmedel etc, vilket är skadligt för fiskarna..
Du ska köpa akvarie salt. Säljs i dom flesta zoobutikerna, och det spelar inte någon roll om du köper salt till saltvattens akvarium.
Om du inte köper "medicin salt" så ta 1dl per 100L vatten. Det saltet jag köper så får jag stora påsar, som just är till saltvatten.

Annons