Massdöd

#1 - 23 september 2007 13:39
Min bror blev med akvarium för ett tag sedan efter en längre tids tjatande från annat håll. det blev ett litet 18liters. karet befolkades av:
två praktbotior
en ancistrus
10 neontetror
och en kampfisk
i karet fanns även en hel det växter. temperaturen låg på omkring 19grader tills för ett par dagar sedan då han gick och köpte en doppvärmare, under två dagar höjde han sakta temperaturen till 25grader plötsligt, utan någon förvarning dog alla utom kampfisken.

varför?
#2 - 23 september 2007 13:45
Om han hade i all denna fisk i ett helt nystartat akvarium är det ganska troligt att det blev höga nitrit värden. Tyvärr är 18l alldeles för litet för så mycket fisk(och för de fiskarna) även om det varit igång länge.
#3 - 23 september 2007 13:55
Temepraturhöjningen kan ha lett till att det blev mindre syre i vattnet, men det var i så fall bara droppen som fick bägaren att rinna över. Mycket fisk på kort tid i ett så litet akvarium leder som sagt ofelbart till höga nitrtivärlden eftersom det inte finns några bakterier som tar hand om fiskarnas bajs. I 18 liter kan du av ovanstående fiskar på sin höjd ha kampfisken.
#4 - 23 september 2007 14:16
Jag vet inte din ålder men någon i familjen måste läsa på hur man sköter ett akvarium och vad fiskarna kräver för utrymme och miljö för att leva och må bra så frågan varför de dog är helt enkelt att allt var fel från början till slut!
#5 - 23 september 2007 15:15
En praktbotia KAN bli 30 cm, så ett kar 18 L är på tok för litet.

Kampfisken vill ha 50 liter..

Ancistrusen vill oxå ha ett litet större kar.
Det kan säkerligen klara sig på 18L som yngel, men som lite större så behöver den större kar.

Ta och läs arbeskrivningarna nästa gång så kanske ni slipper en massdöd..
Problemet var att ni hade på tok för mycket fisk i erat lilla akvarium!
#6 - 23 september 2007 16:05
Ett 18 l kar e jättebra att ha räkor i men tyvärr inte fisk. Dessutom e praktbotian en stimfisk & vill vara 5-6 minst.
Läs ALLTID på om dom arter du tänker skaffa INNAN du går till butiken. I många butiker, men långt ifrån alla så e dom ute efter att sälja fisk & säger att alla passar ihop med alla & i vilken storlek på kar som helst.
Se detta som en lärorik läxa & gör det bra nästa gång :)

Lycka till!

Mvh Eva
#7 - 23 september 2007 20:27
18 liter till den fisksammansättningen!? Jag trodde ärligt talat att jag hade läst fel först.
#8 - 24 september 2007 09:36
Eeh, man tycker att affären borde reagerat, (även om dom är säljgalna), men ändå.. nja.. inte så lyckad sammansättning, men som nybörjare är det inte lätt att veta från början..

Men jag kan knappt tänka mig alla små tetrorna i det där lilla ens..

Men ja, som sagt, man vet inte allt från början.

Börja på nytt kanske med ett större akvarium eller att du skaffar räkor till det där ni har, dom är riktigt roliga att se på :)

Men läs gärna lite mer innan också.
Men lycka till iallafall!
Bilagor:
#9 - 24 september 2007 09:52
Hmmm...på tal om säljgalna säljare, hörde följande diskussion i "min" akvarieaffär för ett halv år sedan, in kommer en kille i 35 års åldern och börjar prata med säljaren:

- Du, har ni bättre fiskar än XXXX affären ?
- Öhhh, ja vi tycker ju att vi har bäst kvalité i stan.
- Dom fiskarna dom säljer bara dör hela tiden, och nu är jag trött på att köpa nytt varje vecka.
- Jaha (man ser att säljaren börja ana oråd), vad har ni för fisk ?
- Ja, nu är nästan alla döda, men det var 4 guldfiskar, 10 tetror med blåa streck, 5-6 små prickiga malar, och 4-5 sådana där platta med streck ?
- Platta med streck ? Menar du som dom där (pekar på ett kar med skalarer) ?
- Jo, precis sådana var det, men nu är alla döda utom dom där tetrorna.
Har ni sådana som jag kan köpa som inte dör på en vecka.
- Måste ju fråga vad är det för akvarium ? Storlek osv, det låter som om ni inte har rätt sorts fiskar.
- Jodå, det är ganska stort (måttar med händerna).

nu himlar säljaren med ögonen.

- Du menar en rund skål på kanske 20-25 liter ?
- Jo, det kan nog stämma. Men skit i det, har ni fisk som inte dör !!!
- Njau jag tror nog inte det har med fisken att göra

Nu gör säljaren ett tappert försök att förklara på 3 min vad som gäller med dels storlek på akvarium, dels fiskblandning. Man märker att kunden börjar bli irriterad. Medans säljaren drar efter andan för nästa omgång av utbildningen så säger kunden.

- Alltså, du vill ju inte sälja verkar det som !! Då går jag tillbaka till XXXX och köper där. Fast nu ska jag f-n i mig ha garanti på att dom överlever iaf en månad innan jag köper nytt.

Ridå
#10 - 24 september 2007 13:25
Kensa: Ojojoj, sånt kan nog få en akvarieaffärsägare att ge upp och sälja butiken...
#11 - 24 september 2007 14:08
Ja, Kensa, det där var ju.. ja, jag finner inga ord..

Men jo, det är bra när det finns vettiga säljare i butikerna också, (dom flesta försöker ju förklara lite iaf, vad man bör tänka på gällande storlek och fiskar som går ihop osv) men ibland är det många som bara säljer också..

Trist att folk inte uppskattar att få hjälp och råd utan istället går till oseriösa affärer.. :(
#12 - 24 september 2007 14:25
där jag handlar fisk värkar dom bra. Dom visar vilka fiskar jag ska börja med som nybörjare (när jag var det) (platy, guppy, blackmolly osv). Sedan tyckte dom att jag helst skulle satsa på lite större kar (ca 100 l) För då kan man ha lite mer olika fisk och fler fiskar osv. Att jag inte får köpa många fiskar i början, att akvariumet måste stå minst 10 dagar utan fisk sedan vatten testa innan man köper sin första fisk.osv.

Tycker ni det verkar som en bra akvarium affär?
#13 - 25 september 2007 06:10
Uddaveka: Ja, fast det där att det måste stå i 10 dagar är inte helt rätt. Det kan stå en dag så att luftbubblor försvinner, sedan kan man släppa i 2-4 fiskar som får bli "uppstartfiskar". De nyttiga bakterierna i akvariet behöver lite "skit" från fiskar för att komma igång. Om man vill göra den nya miljön bra för fiskarna kan man hälla i lite Aquasafe eller liknande, eller uppstart-bakterier. Det viktiga är att man bara har några få fiskar de första 3 veckorna!

Och till trådstartaren joppaplanta: Köp ett 60- eller 100-litersakvarium, för inga fiskar trivs i ett 19-liters - det är djurplågeri. Släpp i endast 3-4 fiskar och låt de gå där i 3 veckor, släpp sedan i 2-3 fiskar i taget, varje vecka. Så undviker man ämnet nitrit som gör att dina fiskar har dött. Och viktigt under denna period är att du INTE gör rent filtret! (Egentligen behöver man aldrig göra det, bara om vattenströmmen minskar så kan man krama ur det lite försiktigt i en hink med akvarievatten, annars dör nyttiga bakterier.)

Det fiskbestånd du beskriver är enligt mig lagom till ett 100-liters... Men praktbotior blir stora så jag skulle ha valt bort dem.

Kort och gott som vi lärt oss av denna tråd: Lita inte på djuraffärer och vad de säger. Om du är nybörjare och inte vet något om fiskar, läs på om alla fiskar INNAN du köper dem, och börja gärna med ett lite större akvarium så slipper du tråkigheter. :)

Annons