Massdöd

#1 - 6 september 2007 20:34
För fem dagar sedan köpte jag 5 st Siamesiska algätare, jag hade 4 st sedan tidigare. Dagen efter hittade jag en av de nya på botten, död, senare på kvällen hittade jag även en av mina äldre Siameser död.
Nästa dag hittade jag två döda Rasboror och två döda Siameser.
Dagen efter det var ytterligare en Siames död.
I går hittade jag mina två Pandaciklider (hane och hona) döda och även en Siames. I kväll har jag tagit upp två döda Ancistrusmalar och ytterligare en död Siames.

Vad är det som händer?
Jag har aldrig varit med om något liknande förut. Akvariet (240 l) har varit igång i flera år, vattenbyte sker varje vecka med 10-20% och vattenvärdena kontrolleras också varje vecka.
Senaste från igår:
Nitrit 0
Nitrat 5-6
Fosfat 0,25
PH 7,2
KH 7

Jag misstänker att "något" kom med de nya fiskarna.
Inga av de döda fiskara såg konstiga ut, bara livlösa och något bleka.

//Niklas
#2 - 8 september 2007 15:30
Jag beklagar verkligen! jag har tyvärr inget bra råd om vad det kan vara men jag tycker det e jättetrist som hänt i ditt kar!

Mvh Eva
#3 - 8 september 2007 15:46
Har du varit tillbaka och tittat därifrån du köpte fisken?

Personligen har jag numera aldrig i något vatten från fiskpåsarna. Jag koppar in fiskarna i en hink och håvar över dom.

Ska nog starta upp en karantän/inskolnings burk snart.

Jag lider med dig.
#4 - 8 september 2007 21:30
Jag har varit tillbaka i akvarieaffären, jag tog med lite vatten också, för de brukar vilja "kontrollera".
De hittade inget fel på mitt vatten och de beklagade vad som hänt och sa att de sjävklart skulle ersätta mina fiskar. De hade tydligen haft flera incidenter med sina siameser senaste tiden.

Vi kom överens om att inte sätta i nya fiskar ännu utan vänta minst en vecka så att inte flera fiskar dör.
Jag fick tillgodokvitto för att kunna köpa nya fiskar senare, även för fiskar som jag köpt på andra ställen.

Heder åt personalen på akvariebutiken i Farsta.

/Niklas
#5 - 8 september 2007 21:39
Rauk skrev:

De hittade inget fel på mitt vatten och de beklagade vad som hänt och sa att de sjävklart skulle ersätta mina fiskar. De hade tydligen haft flera incidenter med sina siameser senaste tiden.

/Niklas

Ingen förklaring till incdenten? Uppenbarligen har dom dåligt samvete och vet något som dom kanske inte vill tala om. Någon info om vem som levererat fiskarna till dom? Var det vuxna fiskar eller ungdjur? Storlek?
#6 - 8 september 2007 21:49
De väntar svar från sin leverantör.
Jag hade köpt 5 st Siames-yngel, ca 25mm

/Niklas
#7 - 9 september 2007 00:09
Det handlar troligtvis om en mikrobiell infektion, troligtvis bakterier om vi ser på snabheten av föloppet. Tyvärr är detta något som händer då och då och kan förklaras med att olika fiskar från olika kar har helt olika immunsystem. Det kan vara något som fanns i affärens akvarium men under normala omständigheter så kontrollerade fiskarna denna infektion - stressen från flytten gjorde att en av fiskarna "tappade kontrollen" och insjuknade. Den sjuka fisken blev sedan smittohärden varifrån den snabbt växande armen av bakterier kunde gå till angrepp mot de andra. Eller - vilket inte heller är ovanlig - så låg sjukdommen latent i ditt kar och de stressade nykomlingarna klarade inte detta - en insjuknande - blev smittihärd och andra fiskar angreps. Det är oftast omöjligt att hitta varifrån allt startade men heder åt affären att de uppträdde så juste. Det är inte dåligt samvete utan de flesta affärer vet om ovanstående men det enklaste är att ersätta kunden så blir det inget snack om det och det går aldrig att bevisa något.

Regeln om att inte blanda affärskarets vatten med dit eget är utrmärkt - det är första åtgärden man gör. Den andra är att omedelbart ta bort döda eller dåliga fiskar - låt dem inte bli härdar för nya angrepp. Ett mycket bra knep när man misstänker en bakteriell infektion är att vara väldigt hård och ta ut alla fiskar som bara visar små tecken på att insjuka. Vill man försöka rädda dem - gör det i ett separat system men ta ut dålig fisk innan den dör.

MVH Lasse

Annons