Jag tycker absolut att affären och därigenom levernatören ska stå för uppenbar förgiftning. Det är vi konsumenter som måste kräva att de slutar med gifter och kemikalier... Annars är det djur och miljö som blir lidande medan de tjänar pengar... [:(!] [:(!]
I så fall skulle det inte finnas en akvarieväxt i affärerna, det skulle inte finnas en grönsak i livsemedelsaffärerna.
Vad som används är faktiskt naturmedel som är nedbrytbart av naturen och fullkomligt ofarligt för människa, djur och miljö. Köper man växter och har räkor så måste man rengöra dom oerhört noggrant. Enda alternativet är att köpa växterna av en privatperson.
Det är ju även samma sak med att räkor inte tål många mediciner, vissa vattenberedningspreparat etc. De är helt enkelt väldigt känsliga för vissa saker och håller man sådana så måste man ge dom rätt förutsättningar.
Olika räkor är också olika känsliga - för Christian så dog solfjädersräkorna men inte amanona.
Jag använde nyligen en bakteriekultur i ett räkakvarium - då dog red crystal men inte de gula räkorna. Efter det använder jag inte vattenberedningspreparat alls i räkakvarier. Jag hade själv uppenbarligen inte heller riktigt tagit Zoopetinfo på allvar där det står
[FONT=Arial]Tänk då också på att vissa vattenberedningspreparat i sig kan vara skadliga för räkor ett preparat som neutraliserar kloramin och är ofarligt för räkor och som brukar rekommenderas för räkor är Seachem Prime.[/FONT]
Man lär så länge man lever[:o]