<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Men jag gjorde vattenbyte igår när jag såg att de dött. Vad jag menade var att jag INTE hade gjort vattenbyte dagen innan natten de dog.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jo, jag förstod det. Jag menade bara att när det är en förgiftning är det viktigt att avlägsna giftet - och det är trots allt så att det finns inga problem med vattenkvalitet som inte kan fixas med upprepade stora (75%, gärna mer) byten med bra vatten.
Att de dog utan att du gjort vattenbyte borde innebära att det inte är några problem med ditt kranvatten heller.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Och förstår inte alls vad det kan vara som de blivit förgiftade av, jag gjorde absolut inget annorlunda...<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Har du barn i huset som kan ha släppt i nåt? Kan det ha varit tvål eller tvättmedelsklumpar på handduken? Kan nåt ha ramlat i akvariet?
Det finns oändligt många möjligheter, du kanske aldrig får reda på vad som hände. Det händer tillochmed saker som att katter kissar i akvarier.
Din höga avdunstning tyder i alla fall på att du inte har så täta täckglas att det lett till syrebrist/koldioxidförgiftning i akvariet (jag har f.ö. också hög avdunstning, 2-3 liter om dagen i mitt 160 liters), men kolla så inte din doppvärmare hängt sig och värmt upp vattnet över 30 grader. Det är tyvärr väldigt vanligt att doppvärmare gör det.
Läckström tror inte jag heller är anledningen. Jag har många gånger haft utrustning som kortslutit sig i akvariet, så det har varit potentiellt 240V i vattnet, men ingen fisk har nånsin dött.
(Däremot har jag själv fått ett par smällar, så numer har jag köpt jordfelsbrytare.)
Anyway, det var tråkigt att höra att du nu förlorat alla dina fiskar.