Massa frågor om Ancistrus.. om nån orkar ;-)

#1 - 29 augusti 2006 09:34
Köpte en ancistrus i helgen. Vilken rolig fisk! Vågade bara köpa en eftersom jag ju tidigare lyckats ta dö på två st. Men OM denna överlever så borde den väl få en kompis. Har läst att två hanar bildar revir. Men kan man ha två honor? Eller trivs de bäst av att vara hane-hona? Vid vilken ålder kan man se vilket kön det är? Min är ca 3,5-4 cm och har inga spröt.

Och OM man har ett par.. vad gör man om de lyckas föröka sig?? Detta skulle ju vara jättespännande såklart.. men hur lätt är det att bli av med barnen sen? Man kan ju inte ha hela akvariet fullt.. :confused: Får de yngel hela tiden isåfall med jämna mellanrum? Kan man plocka bort dem ifall man inte vill ha dem ? Eller hur funkar det rent praktiskt?

Min äter alger hela tiden och bajjar massor så har inte vågat mata den än. Kanske gjort fel? Hur mycket mat kan den behöva sen tror ni.. en hel tablett verkar ju lite väl mycket.. en halv..en fjärdedel.. ? Hur ofta?

Ibland verkar den få tokryck.. flamsar omkring på rutan snabbt som attan utan att stanna och suga.. Är den stressad/missnöjd då eller busig.. om nu fiskar kan vara det.. :D Läste på beskrivningen om en som hade klättrat ur akvariet... Händer det ofta? ( har en 1/6 öppet)
#2 - 29 augusti 2006 11:09
Om dina tidigare ancistrusar var små så kan det vara därför dom dog.
Dom är ganska känsliga när dom bara är 3-4 cm, eller mindre.

Ancistrusar är inga stimfiskar så du kan ha bara en tills du ser vilket kön den har. Sedan beror det på storleken på karet hur många det går att ha.

Två hannar är inte så bra, om du inte har ett jättestort akvarium. Dom bråkar om reviret. Bäst är väl en hanne och en hona.

Har du fler honor leker hannen av dom en i taget och eftersom han vaktar rom/yngel i två veckor, i sin grotta, så blir han ganska slut om han leker av två honor efter varandra. En månad utan mat, kanske!!!

Så bäst är egentligen en ensam mal eller en hanne och en hona.

Om du får ancistrusyngel så kan du fråga runt i akvarieaffärer om dom vill köpa dom. Vad jag har hört att man får ca 5:-/st för dom...
#3 - 29 augusti 2006 11:28
[quote=Nybörjare-06]Köpte en ancistrus i helgen. Vilken rolig fisk! Vågade bara köpa en eftersom jag ju tidigare lyckats ta dö på två st. Men OM denna överlever så borde den väl få en kompis. Har läst att två hanar bildar revir. Men kan man ha två honor? Eller trivs de bäst av att vara hane-hona? Vid vilken ålder kan man se vilket kön det är? Min är ca 3,5-4 cm och har inga spröt.
[/quote]
Som Birgitta skriver så är de ganska känsliga när de är små. Har de tidigare varit i samma storlek eller t.o.m. ännu mindre? Det går nog bra att ha hur många honor som helst (med hänsyn till akvariestorleken förstås). De brukar vara runt 6 cm då det börjar synas vilket kön det är.

[quote=Nybörjare-06]Och OM man har ett par.. vad gör man om de lyckas föröka sig?? Detta skulle ju vara jättespännande såklart.. men hur lätt är det att bli av med barnen sen? Man kan ju inte ha hela akvariet fullt.. :confused: Får de yngel hela tiden isåfall med jämna mellanrum? Kan man plocka bort dem ifall man inte vill ha dem ? Eller hur funkar det rent praktiskt? [/quote]
Om du får yngel så kan du sälja till någon affär eller privat. Just Ancistrus brukar vara ganska lätta att bli av med :). (Jag har fått 15:-/st för mina om jag inte kommer ihåg fel [:o]). Har du andra fiskar och ingen annanstans att ha ynglena, så finns risken att du inte lyckas dra upp några yngel alls. Trivs fiskarna så kan du nog ha nya kullar varje månad.

[quote=Nybörjare-06]Min äter alger hela tiden och bajjar massor så har inte vågat mata den än. Kanske gjort fel? Hur mycket mat kan den behöva sen tror ni.. en hel tablett verkar ju lite väl mycket.. en halv..en fjärdedel.. ? Hur ofta?[/quote]
När det gäller mat, så vet jag inte. Jag matar inte med någon speciell mat till mina malar, utan de äter det som blir över från övriga fiskar :).
#4 - 29 augusti 2006 12:02
[QUOTE=mmm]När det gäller mat, så vet jag inte. Jag matar inte med någon speciell mat till mina malar, utan de äter det som blir över från övriga fiskar :).[/QUOTE]

Det beror på hur mycket ätliga alger som finns i akvariet. Jag brukar ge min ancistrus ett plecochip varje kväll när belysningen är släckt. Ibland 2 och ibland hoppar jag över nån kväll.
#5 - 29 augusti 2006 14:58
Å tack snälla! Trodde de trivdes bäst när de slapp vara ensamma? Ja - de andra jag köpte var små och tunna.. denna är iallafall ordentligt bred över munnen.. verkar robust.. :-) Hoppas verkligen den överlever och blir stor och ståtlig. Men den verkar ju ändå vara ganska liten än då så får vänta och se om det växer ut några spröt på den.. spännande! Än verkar den ha väldigt mycket att äta.. så avvaktar nog nån dag till med att försöka med tabletterna.. iallafall till efter vattenbytet. Tror det var viktigt att den fick dem pga av att de innehöll mer näring som de behöver än bara algerna. Trodde inte jag skulle tycka den var så rolig.... men absolut min favoritfisk :-)
#6 - 29 augusti 2006 15:55
Ja, hoppas det går bättre nu :).
Mina Ancistrusar äter inte bara alger utan även annan mat, som t.ex. räkmix. Man kan även mata med grönsaker, t.ex. ärtor, gurka eller sallad. Salladen brukar även få vara ifred för andra fiskar :).
#7 - 29 augusti 2006 17:46
Har du rötter i akvariet som h*n kan äta på? De behöver nämligen lite trätillskott i kosten.
#8 - 29 augusti 2006 18:14
[quote=mmm]Mina Ancistrusar äter inte bara alger utan även annan mat, som t.ex. räkmix. Man kan även mata med grönsaker, t.ex. ärtor, gurka eller sallad. Salladen brukar även få vara ifred för andra fiskar :).[/quote]
Squash och räkpellets brukar vara mums för ancistrusar (och även för praktbotior by the way!!)
#9 - 30 augusti 2006 10:56
Jadå! Den har fått en egen rot oxå.. fast begriper inte hur den kan få i sig nått av den.. men det sitter ofta på den och tuttar iallafall :-)
#10 - 30 augusti 2006 11:20
Vad är det för sorts trä?
#11 - 31 augusti 2006 10:01
Åååå.. va hette det nu då.. mopani.. finns det nått som heter så? Den var väldigt mörk i färgen.
#12 - 31 augusti 2006 10:17
Mopani är helt rätt. Det är väl i själva verket cellulosan som finns i trä som t.ex. ancistrusarna behöver för sin matsmältning
#13 - 31 augusti 2006 10:17
Hmm mopani är nog för hårt för honom. Jag kör med mangrove. Men om du inte vill skaffa en annan rot så kan du ge honom JBL:s Novo Pleco Chips som innehåller lite trä.
#14 - 1 september 2006 08:32
[quote=Nybörjare-06]Åååå.. va hette det nu då.. mopani.. finns det nått som heter så? Den var väldigt mörk i färgen.[/quote]

Vi köpte också fel i börja innan vi fick veta att Mopani är för hårt för malar som har behov av celulosa, mangrove klarar dem av.

Att bara låta malar får foderrester är oftast förlite, de behöver högvärdig mat liksom alla andra fiskar.
Vi matar våra malar dagligen med wafers, men de växer också:p

www.goc.se där kan du läsa mycket om malar och få fakta.

Lycka till

//Calle
#15 - 1 september 2006 09:44
Nu fick jag lite blandade känslor ;-) Tack för all info.. så himla bra att man får lära sig här.. men ju mer man lär ju mer förbannad blir man ju på djuraffären som sålde både för små malar och dessutom fel rot... grrr.. Ska åka dit och fråga efter mangroverot istället och tala om detta för dem..

Jag har ju nån slags tabletter.. hur står det i innehållsförteckningen om det innehåller trä? ( gav en fjärdedels igår och den såg den inte.. men på morgonen var biten borta så tror den har ätit. Tetrorna verkade ju inte kunna äta iallafall... fast de hade fullt upp med att försöka..ha ha.. (- bra får de lite och syssla med.) Lite rädd för att överutfodra för jisses va bajs den producerar... så tror inte den svälter precis ;-) Tänkte på en sak.. jag har ju mer än fördubblat antal fiskar så lite orolig att det ska bli nitrit.. fast malens bajs kan väl inte vara så farligt ur den synpukten jämfört med de andra fiskarnas.. det måste ju bestå mestadels av alger... eller?
#16 - 1 september 2006 10:15
[QUOTE=Nybörjare-06]Nu fick jag lite blandade känslor ;-) Tack för all info.. så himla bra att man får lära sig här.. men ju mer man lär ju mer förbannad blir man ju på djuraffären som sålde både för små malar och dessutom fel rot... grrr.. Ska åka dit och fråga efter mangroverot istället och tala om detta för dem.. [/QUOTE]

Min erfarenhet är att på en hel del punkter verkar folk i zooaffärer ha mycket sämre kunskaper än engagerade akvarister. Givetvis varierar det en del mellan olika zooaffärer och olika personer.

[QUOTE=Nybörjare-06]Jag har ju nån slags tabletter.. hur står det i innehållsförteckningen om det innehåller trä?[/QUOTE]

På JBL:s Novo Pleco Chips burken står det bara att de innehåller 10% trä.

[QUOTE=Nybörjare-06]( gav en fjärdedels igår och den såg den inte.. men på morgonen var biten borta så tror den har ätit. Tetrorna verkade ju inte kunna äta iallafall... fast de hade fullt upp med att försöka..ha ha.. (- bra får de lite och syssla med.) Lite rädd för att överutfodra för jisses va bajs den producerar... så tror inte den svälter precis ;-) Tänkte på en sak.. jag har ju mer än fördubblat antal fiskar så lite orolig att det ska bli nitrit.. fast malens bajs kan väl inte vara så farligt ur den synpukten jämfört med de andra fiskarnas.. det måste ju bestå mestadels av alger... eller?[/QUOTE]

Ja det stämmer. De äter ju även animaliskt foder, men det mästa är nog vegetabiliskt. Du kan för säkerhets skull börja tillsätta bakteriekultur ett tag. Det viktigaste är att du håller koll på nitriten så du inte får nån otrevlig överraskning. Men om akvariet är färdigcyklat tror jag att risken inte är så stor. Hur många nya fiskar blev det?
#17 - 1 september 2006 10:33
[quote=Nybörjare-06]Åååå.. va hette det nu då.. mopani.. finns det nått som heter så? Den var väldigt mörk i färgen.[/quote]
Å andra sidan, kanske det redan är mangrove du har?
Mopani har ofta en ljus och en mörkare sida, mangroven är ju endast mörk.
#18 - 1 september 2006 11:02
[quote=sockerconny]Å andra sidan, kanske det redan är mangrove du har?
Mopani har ofta en ljus och en mörkare sida, mangroven är ju endast mörk.[/quote]

Helt rätt! Och har du köpt mangroverot och fått betala för Mopani, ja då har du betalt för mycket!

Mopanin är i mitt tycke väldigt snygg, men då kan man komplettera med en yttepyttbit mangrove. Ofta finns det småbitar på någon cm i botten på lådorna med rötter i butiken, dom kan man få gratis med lite tur.

Ge den en fjärdedels tablett om dagen, eller en hel var fjärde dag... Börja inte ge grönsaker om akvariet inte är ordentligt inkört, det kan göra mera skada än nytta... Lycka till med din lilla ancistrus nu!
#19 - 1 september 2006 18:29
[quote=batski]Hmm mopani är nog för hårt för honom. Jag kör med mangrove. Men om du inte vill skaffa en annan rot så kan du ge honom JBL:s Novo Pleco Chips som innehåller lite trä.[/quote]

Behöver alla typer av malar trä för matsmältningen? Har en Chokladmal, det är ju ingen sugmal.. Jag har iofs en rot, men jag har ingen aning om vad det är för en. Nu matar jag den med Sera Viformo, och även röda mygglarver då den är allätare och tycker att det är riktigt gott. :)
#20 - 1 september 2006 22:18
Nejdå. Det finns många malar som inte behöver det. Chokladmalar behöver det definitivt inte.
#21 - 2 september 2006 09:26
Jag har en Ancistrus som växer som sjutton! Han är stor över huvudet och verkar robust. Är ca 5-6 cm nu. Har Mangrove-rot som han ligger å "suger" på emellanåt. Det är fullt tillräckligt med en Ancistrus i karet då den kommer att växa sedan, och han uppenbarligen nöjd och glad i sitt eget sällskap! :)

MVH: Ullis
#22 - 2 september 2006 09:52
[quote=batski]Nejdå. Det finns många malar som inte behöver det. Chokladmalar behöver det definitivt inte.[/quote]

Okej, bra att veta. Så att Lill-Malte får det han behöver! :)

Annons