Köpte en ancistrus i helgen. Vilken rolig fisk! Vågade bara köpa en eftersom jag ju tidigare lyckats ta dö på två st. Men OM denna överlever så borde den väl få en kompis. Har läst att två hanar bildar revir. Men kan man ha två honor? Eller trivs de bäst av att vara hane-hona? Vid vilken ålder kan man se vilket kön det är? Min är ca 3,5-4 cm och har inga spröt.
Och OM man har ett par.. vad gör man om de lyckas föröka sig?? Detta skulle ju vara jättespännande såklart.. men hur lätt är det att bli av med barnen sen? Man kan ju inte ha hela akvariet fullt.. :confused: Får de yngel hela tiden isåfall med jämna mellanrum? Kan man plocka bort dem ifall man inte vill ha dem ? Eller hur funkar det rent praktiskt?
Min äter alger hela tiden och bajjar massor så har inte vågat mata den än. Kanske gjort fel? Hur mycket mat kan den behöva sen tror ni.. en hel tablett verkar ju lite väl mycket.. en halv..en fjärdedel.. ? Hur ofta?
Ibland verkar den få tokryck.. flamsar omkring på rutan snabbt som attan utan att stanna och suga.. Är den stressad/missnöjd då eller busig.. om nu fiskar kan vara det.. :D Läste på beskrivningen om en som hade klättrat ur akvariet... Händer det ofta? ( har en 1/6 öppet)