Mass dÖd !!!! HjÄÄÄÄlp

#1 - 14 oktober 2008 11:06
På en vecka har fyra guppies o tre kjsarteror dött ?! tre av guppina blev typ förlamade o sen dog dom , men en bara låg med bakfenan i botten av akvariumet , licksom den låg inte upp och ner som döda fiskar brukar göra =O o hon har sett helt frisk hela tiden ,o två av kejsartetrorna (båda hannar) blev också förlamade o sen dog, men idag så hittade jag en kejsar hona som var helt frisk i morse =S hon dog typ på samma sätt som guppie honan =S o min guldgurami har blivit blek o slö o vill knnappt äta =S men mina palletciklider dom värkar iaf vara friska o malen med , men jag vet inte , det kanske är som men kejsar honan =S MASS DÖÖÖÖÖÖD =O=Oj det började med att jag köppte fyra guppies , i förra veckan , o innan jag klöppte dom så va det inga sjukdommar elr nått =S vad ska jag göra ?! :(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(
#2 - 14 oktober 2008 11:09
hur har du det med nitriten ?
#3 - 14 oktober 2008 11:17
Som Kensa misstänker jag dålig vattenkvalitet. Gör ett 50-75% vattenbyte och lös upp en struken tesked bordssalt i lite vatten och häll i vid vattenbytet. Verkar fisken krya på sig?
#4 - 14 oktober 2008 12:10
jag gorde precis vatten byte o gorde rent pumpen , *haha*, där fick jag smäll på fingrarna , filterna som jag har SKA vara vita men mina var helt svarta xD... Jag har gort nitrit test varge vecka o det ser skit bra ut =P Nör jag gorde vatten byte hälde jag i sån här aquatan och Bio-degrader =P ska jag ända hälla i salt? =P
#5 - 14 oktober 2008 15:06
Filter ska väl aldrig vara vita? :(

filter ska inte vara rena, det ska vara bakterier i filtret...du ska aldrig göra rent ett filter förutom om det blir dålig fart i det då det förstör bakteriefloran i akvariet som håller nitriten borta.

Vad har du för nitrit-test? dropptest eller sticka?
#6 - 15 oktober 2008 11:34
FAAAAANN !! Nu va guramin död mää !!! fan , blir så jävla trött på mitt akvarium !! >.< jag hälde i nån medicin som dom sa att jag skulle hälla i på akvarium affären ,o nu är vattnet helt jävla GRÖNT!!! jag har dropp test . men jag gör rent min pump =S jag gör rent den i akvarium vatten så inte de bra bakterierna ska dö =S är jag den enda som gör rent min pump elr? =S
#7 - 15 oktober 2008 14:03
Nej, ibland behöver pumpen rengöras beroende på hur stor belastningen är. De flesta behöver bara skölja ur filtret några gånger om året.
Vissa kommuner har klorföreningar i kranvattnet som inte fisken mår bra av. Man kan då använda ett vattenberedningsmedel vid vattenbytet för att ta bort kloret.
Sätt inte i några nya fiskar för än du ser att de överlevande klarar sig några veckor. Sätt sedan bara i ett par nya fiskar med några veckors mellanrum så att bekterierna får en chans att växa till.
#8 - 15 oktober 2008 14:45
FAAAAANN !! Nu va guramin död mää !!! fan , blir så jävla trött på mitt akvarium !! >.< jag hälde i nån medicin som dom sa att jag skulle hälla i på akvarium affären ,o nu är vattnet helt jävla GRÖNT!!! jag har dropp test . men jag gör rent min pump =S jag gör rent den i akvarium vatten så inte de bra bakterierna ska dö =S är jag den enda som gör rent min pump elr? =S

Oj, har du läst något på nybörjartråden???

Om karet blir grönt så har du för mycket näring eller för mycket ljus eller både och. Trivs växterna?
Om man startar upp på rätt sätt så får man inte de här problemen, om man får en dålig start är det jättesvårt att vända det.

Alltså: Om du startar ett nytt kar så är det alldelles rent, det finns ingen mat för vare sig bakterier eller växter. Då behöver du köpa snälla bakterier och pytsa i, förslagsvis en bakteriebomb, tablett för ca 15 kr som gör hela karet mjölkvitt i någon dag. Du kan också stoppa i några växtnäringstabletter i gruset och ner med mycket växter.

Om du kan fixa vågor på ytan så är det jättebra för att blanda det syrerika ytvattnet med det övriga vattnet. Om dina fiskar tål salt så är det också bra att ha i litegrann för att skydda fiskens slemhinnor osv och om du inte sätter till luftbubblor så lyckas du bättre med växterna eftersom luftbubblor tar ut Co ur vattnet..

Filtret kramar man ur när pumpen börjar att gå sämre. Har man nitrit så kan man krama ett par gånger för att få bort stora döda växtdelar osv som belastar karet ännu mer.
Man börjar med några fiskar och väntar tills växterna börjar att komma igång.

Allt det här får du försöka göra nu då, även om du redan har startat... Mata lite försiktigt också... Du kan även ta med ett vattenprov till Zooaffären och fråga om de kan hitta något som inte är bra.

Jag har en känsla av att flytväxter är bra för mot alger så prova att köp några stycken och ha inte tänt för länge, försök att hålla en 8 timmar om dagen ett tag..
Om växterna äter upp all näring så får man inte alger. Man ska ha mer växter än fiskar för att få en perfekt symbios... Byt hellre vatten lite och ofta än mycket och sällan. Allt för att inte ska svängningar i vattenvärdena..

Lycka till och håll humöret uppe... Det blir bättre men det tar tid...
#9 - 15 oktober 2008 15:31
nja var väll meducinen som gjorde karet grönt (troligen general tonic)

Ta det lungt det gröna försvinner (läs bruksanvisningen kanske??)
När man har akvarium så gäller det att ha tålamod, systematiskt felsöka och ta det lungt.
uppenbart har du fått ngt fel i karet som dödar dina fiskar, det kan vara bakterier, nitrit, syrebrist osv..
Nu har du medicinerat, nu får du avvakta.
förutsätter att du har bra cirkulation och allt det där.
#10 - 17 oktober 2008 09:55
polysperma skrev:

När man har akvarium så gäller det att ha tålamod, systematiskt felsöka och ta det lungt.

uppenbart har du fått ngt fel i karet som dödar dina fiskar, det kan vara bakterier, nitrit, syrebrist osv..

General Tonic (om det nu är det som hon har använt) tar död på bakterier även dom "goda". Och det låter som att det finns massa fisk i akvariet, risken finns att man får Nitrit i karet igen.
#11 - 17 oktober 2008 12:49
polysperma skrev:

Ahh.. Jag missade om medicinen...

Darre skrev:
General Tonic (om det nu är det som hon har använt) tar död på bakterier även dom "goda". Och det låter som att det finns massa fisk i akvariet, risken finns att man får Nitrit i karet igen.

Ja, min uppstarts lista kanske kan vara till hjälp ändå för har man tagit död på alla bakterier så är ju karet helt "rent" igen... ;)
#12 - 17 oktober 2008 13:36
Nog inga problem med det akvariet, lär bli en helt ny uppstart vad det lider.

Vad som däremot förvånar mig är alla "goda råd" från mycket erfarna forumanvändare som har haglat in utan att en endaste gång ställa de mest elementära frågor..
#13 - 17 oktober 2008 16:40
jag har försökt ALLT med mitt akvarium men det funkar ju inte ju inte , jag har köppt en massa medel som dom på akvarium affären sajjer att jag ska ha , jag har läst typ 100000 akvarium böker, jag hade mitt akvarium igång i två vekor utan fisk för att vattnet inte skulle vara helt "rent", o när jag köppte fiskar mobbade dom varandra , dödade varandra o jag fick nån sjukdom så att dem andra fiskarna dog, jag medicinerade , jaha, men sjukdommen är fortfarande kvar, o för 3 veckor sendan hade jag två guramis, 2 paletter, 10 nieon teror , 5 kejsar tetror , två malar , fyra guppies o en alg ätare o nu har jag bara två paletter , en mal ,två kejsar tetror ( var av en har sjukdommen som dödade i stort sett hela mitt akvarium) o en algätare !!! O växterna har nån svart beläggning som är SKIT ful , som inte går att få bort !! Guuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuud vad jag blir trött på mitt akvarium >.< >.< Vrf kan det inte bara FUNKA?!! =(=(
#14 - 17 oktober 2008 17:08
Hjälp dig själv genom att vara kort och informativ i dina inlägg, klicka på länken och läs min postning sen skriver du ner svaret på dom frågorna och postar här, skippa gärna alla =( osv så man orkar läsa hela dina inlägg.
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1204100&postcount=1
#15 - 17 oktober 2008 19:05
[FONT=Verdana]1."Vilken sorts akvarium har du och hur stort är det?"Jag har ett ackvarium med lock , 100 l
2. "Vad har du för akvarie-pump?" (märke/modell) fluval 4plus , sitter innuti akvariumet , ogentligen pump för 300 l
3. "Är det bra fart på vattenytan?" ja , iaf på den sidan pumpen är.

4. "Använder du något vattenberedningspreparat?"japp , [/FONT]
[FONT=Verdana]aquatan och Bio-degrader

5. "Hur ofta byter du vatten och hur mycket?"1 gong i månaden , 2 spannar ,vet inte hur mkt det är.

6. "Använder du teststickor eller dropptest?" dropp test.

7. "Vilka fiskar har du och hur många?"
två paletter , en mal ,två kejsar o en algätare

8. "Vad matar du med och hur ofta och hur mycket?" Jag matar mina fiskar minst en gong om dan , jag matar med typ små korn, jag ger dom inte mer än dom äter upp på en minut typ.

9. "Vilken sorts belysning har du och vad står det på lysröret?" jag har ett &#8221;rött&#8221; o ett vanligt , det står igenting på mina rör.

10. "Vilka växter har du i akvariet?" jag vet inte vad dom heter .

11."Använder du växtnäring eller annan gödning?" jag gjorde innan men då blev det bara en massa nitrit .

12. "Kan du lägga upp en bild på ditt akvarium?" vet inte hur man gör .
[/FONT]
#16 - 17 oktober 2008 19:26
[FONT=Verdana]1."Vilken sorts akvarium har du och hur stort är det?"Jag har ett ackvarium med lock , 100 l[/FONT]

[FONT=Verdana]2. "Vad har du för akvarie-pump?" (märke/modell) fluval 4plus , sitter innuti akvariumet , ogentligen pump för 300 l[/FONT]

[FONT=Verdana]3. "Är det bra fart på vattenytan?" ja , iaf på den sidan pumpen är.[/FONT]

[FONT=Verdana]4. "Använder du något vattenberedningspreparat?"japp , [/FONT][FONT=Verdana]aquatan och Bio-degrader[/FONT]

[FONT=Verdana]5. "Hur ofta byter du vatten och hur mycket?"1 gong i månaden , 2 spannar ,vet inte hur mkt det är.[/FONT]

[FONT=Verdana]6. "Använder du teststickor eller dropptest?" dropp test.[/FONT]

[FONT=Verdana]7. "Vilka fiskar har du och hur många?"[/FONT][FONT=Verdana] två paletter , en mal ,två kejsar o en algätare[/FONT]

[FONT=Verdana]8. "Vad matar du med och hur ofta och hur mycket?" Jag matar mina fiskar minst en gong om dan , jag matar med typ små korn, jag ger dom inte mer än dom äter upp på en minut typ. [/FONT]

[FONT=Verdana]9. "Vilken sorts belysning har du och vad står det på lysröret?" jag har ett ”rött” o ett vanligt , det står igenting på mina rör.[/FONT]

[FONT=Verdana]10. "Vilka växter har du i akvariet?" jag vet inte vad dom heter .[/FONT]

[FONT=Verdana]11."Använder du växtnäring eller annan gödning?" jag gjorde innan men då blev det bara en massa nitrit .[/FONT]

[FONT=Verdana]12. "Kan du lägga upp en bild på ditt akvarium?" vet inte hur man gör .[/FONT]

Det känns lite som att det kan bli lite berg o dalbana vid dina v-byte, testa o byt i början här, ett par tre l om dagen inkl nitriveck.

Hur ser dina vxt ut? trivs de? jag tänkte mera på om de produserar syre,
sen får ditt innerfilter inte gå för länge så att det kleggar igen detta tar åxå en del syre ,

Är dina övriga fiskar pigga ?

Hur ser dii bottensubstrat ut? är det mkt gamla vxt eller annat som kan ta syre?
#17 - 17 oktober 2008 19:29
jag har försökt ALLT med mitt akvarium men det funkar ju inte ju inte , jag har köppt en massa medel som dom på akvarium affären sajjer att jag ska ha , jag har läst typ 100000 akvarium böker, jag hade mitt akvarium igång i två vekor utan fisk för att vattnet inte skulle vara helt "rent", o när jag köppte fiskar mobbade dom varandra , dödade varandra o jag fick nån sjukdom så att dem andra fiskarna dog, jag medicinerade , jaha, men sjukdommen är fortfarande kvar, o för 3 veckor sendan hade jag två guramis, 2 paletter, 10 nieon teror , 5 kejsar tetror , två malar , fyra guppies o en alg ätare o nu har jag bara två paletter , en mal ,två kejsar tetror ( var av en har sjukdommen som dödade i stort sett hela mitt akvarium) o en algätare !!! O växterna har nån svart beläggning som är SKIT ful , som inte går att få bort !! Guuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuud vad jag blir trött på mitt akvarium >.< >.< Vrf kan det inte bara FUNKA?!! =(=(

Hur vet du att sjukdomen är kvar?
gjorde du ett v-byte efter rekomenderad medicenering? alt anv aktivt kol?
#18 - 17 oktober 2008 19:37
en vanlig hink är 10 liter, alltså 20% vatten en gång i månaden. oftast rekommenderas det en 20-30% varje vecka

mata max en gång om dagen (om du inte har specialfiskar eller yngel du vill driva upp fort, men det har du inte), men ta det lugnt ett tag nu om du medicinerat då det inte finns nog med bakterier för att klara nedbrytningen och då blir det nitrit, skaffa gärna en sån där bakteriebomb eller nitriveck eller dylikt för att få igång lite bakterier igen.

jag har för mig att alger gillar rött och blått ljus eller nått sånt (bäst om någon växtkunnig får säga mer säkert) och det skulle ju kunna förklara lagret på växterna (alger), du borde försöka skaffa snabbväxande växter som kan ta hand om gödning i vattnet från skiten från fiskarna.

Köp inte mer fiskar på några veckor
#19 - 18 oktober 2008 15:33
okey =)
#20 - 19 oktober 2008 18:48
Idag dog en fisk till =( ska jag frot sätta medicinera elr ska jag baravänta o se vad som händer?
#21 - 19 oktober 2008 21:32
vet du inte vad du medicinerar mot (alltså har en klar diagnos) så man låta bli, eftersom fel medicin gör mer skada än nytta! Hur lyckades du få ner en fluval 4 i ett 100liters? Hur som så tycker jag du ska byta ett par hinkar vatten och tillsätta 1dl salt upplöst i vatten och knappt mata den närmaste veckan och sen göra ett likadant vattenbyte om en vecka igen, utan salt!
#22 - 20 oktober 2008 14:40
fluval 4????
#23 - 20 oktober 2008 16:00
fluval 4????

[FONT=Verdana]2. "Vad har du för akvarie-pump?" (märke/modell) fluval 4plus , sitter innuti akvariumet , ogentligen pump för 300 l[/FONT]

....
#24 - 20 oktober 2008 18:22
Hur länge har ditt akvarium varit igång?

Du måste ta reda på hur man startar ett akvarium innan du gör det, annars händer detta. Det är verkligen hemskt att fiskarna ska behöva lida o dö för att man inte tar reda på tillräcklig fakta innan man skaffar dem.

Nu ska du inte medicinera innan du vet OM eller VAD du har för sjukdom i karet.
Gör ett stort vattenbyte, ca 50 liter, häll i salt som rekomenderats innan OM ALLA dina fiskar tål det. Du kan också hälla i Nitrivec som hjälper de goda bakterierna att växa.
#25 - 20 oktober 2008 18:51
Och innan du skriver om att djuraffären sa att du skulle använda den medicinen så kan jag väl nämna att djuraffärer väldigt ofta har noll koll när det gäller akvarier, bara de får sälja sina prylar (gäller såklart inte alla)
#26 - 21 oktober 2008 07:10
Hej, hur går det för dig??? Har du läst något på nybörjartråden??? Vad har du gjort med karet senaste dagarna???

Om man har lite dåliga vattenvärden för att man fick lite fel start så kan fiskarna utveckla sjukdomar. Det bästa är om man kan åtgärda felet och sedan medicinera enbart den sjuka fisken i en särskild liten bytta. Detta gäller sjukdomar som svamp och fenröta men inte parasiter som vita prick.

När du får dåliga vattenvärden och fisken blir sjuk och du medicinerar så försämrar du bara vattenvärdena ännu mer och det blir en ond cirkel... Nästa gång kan du ta ut fisken och låta den vara i ett medicinbad i ca 30 min, det kan man upprepa om det behövs en gång till eller två...
Men återigen, man måste hitta felet.
Det bästa är bra mat, jag rekommenderar frysmat, cyklops är min favorit andra gillar artemia men jag tycker att den skräpar ner mycket och är svår för lite fisk att äta.
Lite salt hjälper som sagt.
Vågor på ytan.
25 grader i temp.
Nitrivec eller dylik dos "snälla bakterier"..
Små och täta vattenbyten, hellre byta lite och ofta än mycket och sällan så man slipper berg o dalbana.. :) Lycka till..
#27 - 23 oktober 2008 17:01
Det går inte så bra =( jag har bara fyra fuskar kvar nu. nää , men ska göra det nu =P ehm, jag har inte gort så mkt än att fiska upp döda fiskar, tyvär. ahaa, men när jag testar värdena så ser allt ut o va okey =S Jag ska nog testa med cyklops elr artemia =P men det är alltid slut i djuraffären .hur mkt är lite salt?vad menar du med vågor på ytan ? Jag har nått sånt "bra bakterier " medel som jag häller i vaje vecka. jag byter två hinkar en gong i månaden, men det kanske är för sällan ? men hur mkt ska jag byta o hur ofta ? =)
#28 - 23 oktober 2008 17:08
Vågor på ytan menas med att vattnet pumpas ut ur pumpen och skapar vågor. Alltså vattenytan rör på sig ordentligt. Gör den det?

Du får nog faktiskt börja göra något åt detta nu om du inte vill att alla dina fiskar ska dö. Det har ju varit såhär ett tag nu, så varför har du inte gjort något ännu?

Byta vatten en gång i veckan, 2 hinkar.

Du måste dock ta reda på varför dina fiskar dör. Hur länge har ditt akvarium vart igång? Har du nitrit i vattnet?
I och med att du medicinerade utan att veta vad du medicinerade för, har vattnet blivit sämre än innan och alla goda bakterier dött. Det bästa är om du gör en omstart tror jag.
#29 - 26 oktober 2008 23:54
Ang salt i akvariet . Kan du läsa denna länk , jag undrar också vad det var du medicinerade emot??
http://www.kramforskoi.com/salt.htm
Hoppas du sluppit fler döds fall.
#30 - 27 oktober 2008 15:51
ja ,, det gör det , jag har fyra fiskar kvar o dom mår fin fint, varge vecka så häller jag i bra bakterier o jag har inget nitrit . ska börja byta vatten oftare ,, hur mkt salt ska jag hälla i akvariumet ? alla sajjer ju att jag ska dä .
#31 - 12 november 2008 17:45
ja ,, det gör det , jag har fyra fiskar kvar o dom mår fin fint, varge vecka så häller jag i bra bakterier o jag har inget nitrit . ska börja byta vatten oftare ,, hur mkt salt ska jag hälla i akvariumet ? alla sajjer ju att jag ska dä .

Klicka på den raden som är blå i mitt förra inlägg så får du svar på vad saltat gör i karet och hur mycket du behöver ha i.
Lycka till med fiskarna. Jag tror att du haft fel balans på bakterierna i ditt kar och fått till det nu eller så har fiskarna vant sig.
#32 - 12 november 2008 17:50

Om man inte svarar på folks frågor så tenderar folk sluta bry sig i ren frustration ditt *****!
#33 - 12 november 2008 23:00
Hej igen.. Sorry att jag inte svarade men andra var med så det gick ju bra.. Jag har haft i 0,5 dl per 100 L. Det räckte för mig men många säger att man kan hälla i det dubbla. Jag tror också att man ska dela upp och hälla i en tredjedel per dag så man inte häller i allt på en gång.
Sen dunstar ju inte salt bort utan det finns kvar i karet och du behöver bara fylla på med salt när du har tagit bort, alltså bytt vatten.
Man kan köpa små saltstenar på zooaffären som är behändiga men det är ju klart billigare på ICA.. Jag skulle köpa grovsalt utan jod isf men folk säger olika.

Hoppas det går bättre nu.. :)
#34 - 16 november 2008 22:35
JEP Fisken mår bättre om man inte häver i allt salt på en gång utan häller i det under en tre dagar.
#35 - 16 november 2008 23:00
Mick13 skrev:
JEP Fisken mår bättre om man inte häver i allt salt på en gång utan häller i det under en tre dagar.

Från vatten utan salt till vatten med salt är ingen fara, vad jag har förstått? Man ska däremot ta det långsamt med att avvänja fisken från salt.
#36 - 16 november 2008 23:05
Jo det är så som du säger Johanski med att sänka salthalten, men jag slant i tanken och skulle skriva timmar inte dagar så under än tre timmar ha i saltet i portioner, det har att göra med fiskens "vätskabalans" att göra. De klara saltökningen i vattnet snabbare än misnkningen.
#37 - 17 november 2008 12:07
Johanski skrev:
Från vatten utan salt till vatten med salt är ingen fara, vad jag har förstått? Man ska däremot ta det långsamt med att avvänja fisken från salt.

Nej, jag vet inte men det pratades om det här förrut på Zoopet. Var det Kramfors artikel som föreslog att man skulle fördela saltet på flera dagar???
Jag minns inte, jag tycker inte att det skadar att vänja dem lite långsamt iaf... ;)
#38 - 17 november 2008 21:10
Så här skriver Kramfors om att till sätta salt i artikeln han publicerat och som jag länkade till i ett tidigare inlägg.
"[COLOR=black]Tillsätt aldrig full mängd salt, dela upp mängden i två delar med 12 timmar mellan så fisken hinner anpassa sig."[/COLOR]

Annons