AnnaaGoldFishh skrev:FAAAAANN !! Nu va guramin död mää !!! fan , blir så jävla trött på mitt akvarium !! >.< jag hälde i nån medicin som dom sa att jag skulle hälla i på akvarium affären ,o nu är vattnet helt jävla GRÖNT!!! jag har dropp test . men jag gör rent min pump =S jag gör rent den i akvarium vatten så inte de bra bakterierna ska dö =S är jag den enda som gör rent min pump elr? =S
polysperma skrev:nja var väll meducinen som gjorde karet grönt (troligen general tonic)
Ta det lungt det gröna försvinner (läs bruksanvisningen kanske??)
När man har akvarium så gäller det att ha tålamod, systematiskt felsöka och ta det lungt.
uppenbart har du fått ngt fel i karet som dödar dina fiskar, det kan vara bakterier, nitrit, syrebrist osv..
Nu har du medicinerat, nu får du avvakta.
förutsätter att du har bra cirkulation och allt det där.
polysperma skrev:nja var väll meducinen som gjorde karet grönt (troligen general tonic)
Ta det lungt det gröna försvinner (läs bruksanvisningen kanske??)
När man har akvarium så gäller det att ha tålamod, systematiskt felsöka och ta det lungt.
uppenbart har du fått ngt fel i karet som dödar dina fiskar, det kan vara bakterier, nitrit, syrebrist osv..
Nu har du medicinerat, nu får du avvakta.
förutsätter att du har bra cirkulation och allt det där.
Darre skrev:General Tonic (om det nu är det som hon har använt) tar död på bakterier även dom "goda". Och det låter som att det finns massa fisk i akvariet, risken finns att man får Nitrit i karet igen.
AnnaaGoldFishh skrev:[FONT=Verdana]1."Vilken sorts akvarium har du och hur stort är det?"Jag har ett ackvarium med lock , 100 l[/FONT]
[FONT=Verdana]2. "Vad har du för akvarie-pump?" (märke/modell) fluval 4plus , sitter innuti akvariumet , ogentligen pump för 300 l[/FONT]
[FONT=Verdana]3. "Är det bra fart på vattenytan?" ja , iaf på den sidan pumpen är.[/FONT]
[FONT=Verdana]4. "Använder du något vattenberedningspreparat?"japp , [/FONT][FONT=Verdana]aquatan och Bio-degrader[/FONT]
[FONT=Verdana]5. "Hur ofta byter du vatten och hur mycket?"1 gong i månaden , 2 spannar ,vet inte hur mkt det är.[/FONT]
[FONT=Verdana]6. "Använder du teststickor eller dropptest?" dropp test.[/FONT]
[FONT=Verdana]7. "Vilka fiskar har du och hur många?"[/FONT][FONT=Verdana] två paletter , en mal ,två kejsar o en algätare[/FONT]
[FONT=Verdana]8. "Vad matar du med och hur ofta och hur mycket?" Jag matar mina fiskar minst en gong om dan , jag matar med typ små korn, jag ger dom inte mer än dom äter upp på en minut typ. [/FONT]
[FONT=Verdana]9. "Vilken sorts belysning har du och vad står det på lysröret?" jag har ett rött o ett vanligt , det står igenting på mina rör.[/FONT]
[FONT=Verdana]10. "Vilka växter har du i akvariet?" jag vet inte vad dom heter .[/FONT]
[FONT=Verdana]11."Använder du växtnäring eller annan gödning?" jag gjorde innan men då blev det bara en massa nitrit .[/FONT]
[FONT=Verdana]12. "Kan du lägga upp en bild på ditt akvarium?" vet inte hur man gör .[/FONT]
AnnaaGoldFishh skrev:jag har försökt ALLT med mitt akvarium men det funkar ju inte ju inte , jag har köppt en massa medel som dom på akvarium affären sajjer att jag ska ha , jag har läst typ 100000 akvarium böker, jag hade mitt akvarium igång i två vekor utan fisk för att vattnet inte skulle vara helt "rent", o när jag köppte fiskar mobbade dom varandra , dödade varandra o jag fick nån sjukdom så att dem andra fiskarna dog, jag medicinerade , jaha, men sjukdommen är fortfarande kvar, o för 3 veckor sendan hade jag två guramis, 2 paletter, 10 nieon teror , 5 kejsar tetror , två malar , fyra guppies o en alg ätare o nu har jag bara två paletter , en mal ,två kejsar tetror ( var av en har sjukdommen som dödade i stort sett hela mitt akvarium) o en algätare !!! O växterna har nån svart beläggning som är SKIT ful , som inte går att få bort !! Guuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuud vad jag blir trött på mitt akvarium >.< >.< Vrf kan det inte bara FUNKA?!! =(=(
AnnaaGoldFishh skrev:fluval 4????
AnnaaGoldFishh skrev:
[FONT=Verdana]2. "Vad har du för akvarie-pump?" (märke/modell) fluval 4plus , sitter innuti akvariumet , ogentligen pump för 300 l[/FONT]
AnnaaGoldFishh skrev:ja ,, det gör det , jag har fyra fiskar kvar o dom mår fin fint, varge vecka så häller jag i bra bakterier o jag har inget nitrit . ska börja byta vatten oftare ,, hur mkt salt ska jag hälla i akvariumet ? alla sajjer ju att jag ska dä .
AnnaaGoldFishh skrev:ja ,, det gör det , jag har fyra fiskar kvar o dom mår fin fint, varge vecka så häller jag i bra bakterier o jag har inget nitrit . ska börja byta vatten oftare ,, hur mkt salt ska jag hälla i akvariumet ? alla sajjer ju att jag ska dä .
Johanski skrev:Från vatten utan salt till vatten med salt är ingen fara, vad jag har förstått? Man ska däremot ta det långsamt med att avvänja fisken från salt.