Mäsksystem som inte fungerar!

#1 - 10 maj 2008 12:36
Hej hej, har fixat ett mäsksystem enligt http://www.plantswap.se/artiklar/DIYCO2.htm
Har ett problem, och det är att slangen mellan vattenflaskan och syrestenen är delvis fylld med vatten. Trycket ska ju trycka på så CO2 går enda fram till syrestenen, men får mig stannar det ungefär halvägs, och så är resten av slangen fram till syrestenen fylld med vatten. Vad beror det på? Eller är det så att det tar dagar innan det blir tillräckligt tryck för att få ut gasen enda till syrestenen?
/Daniel
#2 - 10 maj 2008 13:43
Du har inte hunnit få upp tillräckligt tryck i CO2. En backventil för att hindra vattnet att gå bakvägen kanske inte skulle vara så dumt.
#3 - 10 maj 2008 13:52
Det ska inte ta så lång tid, antingen har du en läcka någonstans eller/och så är blandningen kass. Du bör även i ditt fall ha flaskan ovanför vattennivån i akvariet så inte vattnet går bakvägen om du inte kan skaffa en backventil pronto.
#4 - 10 maj 2008 14:23
Tack för svaren, jag ska prova att ställa flaskorna ovanför pumpen. Vet nån var man kan köpa bra backventiler som passar till 9/12mm akvarieslang?
Tror förövrigt inte att det är ngn läcka, eftersom om jag tar bort slangen som går från t-korset till vattenflaskan och blåser i den kommer det ut bubblor från pumpen..
#5 - 10 maj 2008 16:28
Men du kan ha läckan redan i korken.
Backventiler brukar inte vara något större problem att få tag i, kolla med din lokala järnhandel eller VVS firma.
#6 - 10 maj 2008 16:52
Jag tror det är läckage någonstans. Hade du kikat på den möjligheten?
Själv har jag garanterat läckage då mina bubblor kommer i grupper om 20. Sen kan det ta upp till några minuter mellan grupperna. Måste kolla upp det där när jag kommer hem..
#7 - 10 maj 2008 16:57
Jag tror det är läckage någonstans. Hade du kikat på den möjligheten?

Själv har jag garanterat läckage då mina bubblor kommer i grupper om 20. Sen kan det ta upp till några minuter mellan grupperna. Måste kolla upp det där när jag kommer hem..

Eller så börjar du få dåligt tryck på din mäsk och det är dags att sätta ny sats.
#8 - 10 maj 2008 17:41
ansjo skrev:
Eller så börjar du få dåligt tryck på din mäsk och det är dags att sätta ny sats.
Efter tre dagar och aldrig kontinuerligt bubblande? Antingen är det era recept här på zoopet som är kass eller så är det fel på min anläggning.. jag tror på det senaste för följde recepten nitiskt.
#9 - 10 maj 2008 18:29
Ja, i vilket fall som helst är det läge för åtgärder;).
Men om du hade läckage någonstans tycker jag ändå att antingen skulle det inte komma något alls, eller iaf några bubblor i början av mäsksatsen. Har du däremot för dåligt tryck orkar inte co2 trycka ut bubblorna då vattnet står emot tills det uppnåt såpass högt tryck i flaskan att det blir som ketchupeffekten.
Men jag kanske är ute och cyklar nu och har helt fel?
Och era recept på mäsk, hur ser de ut?
#10 - 10 maj 2008 18:45
Jag drar mig ur diskussionen då det handlar om Chickes mäsk och inte min. =)
Den ska jag ojja mig över i veckan istället.
#11 - 10 maj 2008 18:49
:D:p Kanske säkrast....
#12 - 10 maj 2008 20:20
ansjo skrev:
Men om du hade läckage någonstans tycker jag ändå att antingen skulle det inte komma något alls, eller iaf några bubblor i början av mäsksatsen. Har du däremot för dåligt tryck orkar inte co2 trycka ut bubblorna då vattnet står emot tills det uppnåt såpass högt tryck i flaskan att det blir som ketchupeffekten.

Men jag kanske är ute och cyklar nu och har helt fel?

Har man läckage så brukar CO2:n bara orkar klättra ner en liten bit ner i vattnet i CO2-slangen och sedan stannar den där eller går lite upp och ner om läckaget är ryckvis.

Drar man upp CO2-slangen och det börjar komma CO2-bubblor ur syrestenen/slangen när den är högre upp i vattnet så brukar det vara smygpunka. Ska man felsöka genom att tappa upp vatten i badkaret och trycka ner mäskflaskorna bör man hålla för CO2-utblåset en bra stund så att det kan byggas upp ett rejält tryck.
#13 - 10 maj 2008 20:27
Där hänger jag med, men om satsen är för dålig/klen brukar den bete sig som i Robins fall, eller?
#14 - 11 maj 2008 21:16
Tack för svaren, ja det är troligtvis ngn läcka nånstans (verkar vara väldigt svårt att få det tätt?!) Den har gått i 2 dagar nu och man ser massa bubblor bildas i dunkarna, men jag har inte sett en enda komma ut från pumpen, och det stinker jäst i skåpet där dunkarna står..haha, så ska kolla upp var läckan är imorn :)
#15 - 12 maj 2008 08:49

verkar vara väldigt svårt att få det tätt?!

Ja, jag har sett 3-4 trådar om dåligt fungerande mäsk senaste månaden som alla hade med läckage att göra =)
#16 - 12 maj 2008 14:31
Ja det låter som läckage.
För att vara helt säker på var läckan är kan man ta lite YES och smörja in korkar etc. Snart ser man var det bubblar.
Ett annat sätt är helt enkelt att hoppa renaren i början för att kolla så att mäskflaskan är tät. Kommer det bubbel då, dubbekolla renaren och koppla in den. Låt det vara ca 24 timmar och förhoppningsvis har du bubbel!

Dessutom bör du inte ha syrestenen för djupt ner i karet. Låt den vara en högt upp tills du ser att det bubblar regelbundet. Sedan kan du stoppa ner den lite längre tills trycket tillåter det.
#17 - 12 maj 2008 19:05
Tackar för alla svar!
Det ska väl komma bubblor i ett jämnt flöde? Har inte hittat nån läcka, men tätade lite extra ändå. Och nu kommer det ett gäng bubblor på en gång, sen är det dött kanske 10 min..sen kommer det igen.
Böjen som blir under pumpen, när gasen kommer över den böjen, och in i pumpen, följer massa gas med..och många bubblor kommer. Sedan dras sig gasen tillbaka ganska högt upp på slangen..å så byggs det på igen..
Är det så det ska vara?
#18 - 12 maj 2008 19:17
Nu efter en vecka bubblar det någorlunda regelbundet... :D
#19 - 13 maj 2008 06:23
Nu efter en vecka bubblar det någorlunda regelbundet... :D

Ja, då har vi samma problem...min har varit igång i 4 dagar nu, så vi får se vad som händer efter en vecka =)
#20 - 13 maj 2008 08:59
Chicke skrev:
Tackar för alla svar!

Det ska väl komma bubblor i ett jämnt flöde? Har inte hittat nån läcka, men tätade lite extra ändå. Och nu kommer det ett gäng bubblor på en gång, sen är det dött kanske 10 min..sen kommer det igen.

Böjen som blir under pumpen, när gasen kommer över den böjen, och in i pumpen, följer massa gas med..och många bubblor kommer. Sedan dras sig gasen tillbaka ganska högt upp på slangen..å så byggs det på igen..

Är det så det ska vara?

Har du provat att sätta syrestenen närmare vattenytan och se om det blivit mer jämt då?
Ju djupare du har "utblåset" av co2 ju högre tryck krävs det.
#21 - 13 maj 2008 12:02
Ja något är det iaf, då jag körde med mäsk började det bubbla ganska omgående efter jag satte satsen.
#22 - 14 maj 2008 14:29
Det funkar nu:) Iallafall en tillfällig lösning. Körde runt lite med limpistolen upp på korken, utan tryck i flaskan, och nu funkar det ;) Ska dock täta en ny kork med silikon vid nästa dunkbyte..hehe tack för all hjälp.
#23 - 14 maj 2008 15:46
Ett tips!
Använd sådana här för att få tätt i genomföringarna.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=90935

De har fördelen att man kan sätta en mutter på insidan och dra fast dem riktigt hårt. man bör också sätta brickor i mellan så man inte drar sönder plasten.

Ett tips till.
Om man använder dunk istället för pet-flaska kan det vara lättare att få tätt med ovanstående nippel om man sätter den i sidan av dunken. Korkar deformeras lätt och där av håller de inte tätt, frramför allt inte om de skall skruvas av och på 1ggr/vecka.

Ytterligare ett tips!
Använd en vanlig glasburk som reningsflaska och i plåtlocket kan du få plats med ett antal genomföringar (från flera mäskdunkar).

Annons