Mäskrecept

#1 - 8 december 2004 16:04
Hej vill ha förslag på mäskrecept som passar för 1,5l flaska.

Undrar även hur man ska förvara mäsken under natten (svalare) men ska jag dra åt korken helt el ha den lite öppen så gaserna kan komma ut?
#2 - 8 december 2004 17:22
Ursprungligen skickat av chevelle64
Hej vill ha förslag på mäskrecept som passar för 1,5l flaska.

Sök lite i forumet så hittar du en massa recept... Det behöver inte vara klurigare än Socker, Vatten och jäst... Men sen finns det ju självklart specialvarianter.

Ursprungligen skickat av chevelle64
Undrar även hur man ska förvara mäsken under natten (svalare) men ska jag dra åt korken helt el ha den lite öppen så gaserna kan komma ut?

Skruva inte på en tät kork... Då går det nog åt h*vte...
#3 - 8 december 2004 17:36
Skruvar du på korken har du mäsk i hela rummet..
#4 - 8 december 2004 17:42
nja drog åt korken ordentligt en natt o sen fick man öppna pyttelite till trycket sjunkit men sen när jag kopplade den te akvariet så såg det ut som hela akvariet kokade (rejält med tryck i gasen) så mina stackars fiskar undrade nog va fan jag höll på med.

Anledningen till att jag frågade var att jag tycker jäsprocessen avstannar under natten o det tar ett tag innan det börjar bubbla igen.

receptet jag kör är 8dl vatten 2dl socker 1 påsekrontorrjäst 2tsk bakpulver 2tsk torrmjölk. hittade receptet i forumet men tyckte inte det var någe vidare.
#5 - 8 december 2004 18:18
VARFÖR vill ni ha tag på mäskrecept? Ska någon göra hembränt eller? Då är det väl inte så lämpligt att skriva det här...?[:-56]
#6 - 8 december 2004 18:19
Varför mecka med något annat än torrjäst, socker och vatten. Jag kör med 4dl vatten, 1dl socker och 2krm torrjäst, i 50cl pet, till mitt 115L:s växtkar. Det bubblar lite lagom i ca 1 vecka och och sen byter jag till en ny sats när jag byter vatten. Tar en minut bara. Varmt men inte hett vatten från kranen...
För mig verkar det vara fullt tillräckligt, men jag har å andra sidan ganska mycket fisk som ger näring oxå..
#7 - 8 december 2004 18:36
Hinkebo.... mäsken de pratar om här används till att göra co2 som används i växtakvarium........ inte till att göra hembränt!!
#8 - 8 december 2004 19:19
Hej jag gjorde ett mäsk recept igår för första gången och jag provade mig fram och kollade när det bubblade lagom i flaskan, jag använde mig av en 1,5l Pet flaska (4kronors) i denna hade jag 1 50g jäst paket dvs inte torrjäst löste detta i jummet vatten ca 8dl ca 1tsk bakpulver riste hela skiten så det löste sig där efter tillsatte jag socker jag tog detta sakta för när sockret kommer då börjar det bubbla iaf så kom det nog i ca 3dl socker och den har bubblat vackert hela natten och imorse hade vissa växter bubblor på bladen. Vackert!!! =O)) Känns som jag lyckats och jag kunde inte gjort utan detta forum och alla goda tips man får av er alla här ute, tackar.
#9 - 8 december 2004 19:20
glömde säga detta jag lättade lite på korken under natten och det fick bubbla lite utanför fungerade bra det med.
#10 - 8 december 2004 19:37
Har för mig att jag läst att man ska lösa sockret ordentligt i vatten o inte bara hälla i det som det är.

men men med alla dessa trådar med olika recept så e det ju lite svårt att veta vad som stämmer el ej. så det blir väl bara trial and error metoden som återstår. Om inte Defdac har några förslag (han verkar veta vad han talar om)
#11 - 8 december 2004 20:11
Det fungerar fint som Peter redan sagt med socker, jäst och vatten, men..

Varför mecka med något annat än torrjäst, socker och vatten.

Det beror på att (nu kommer jag inte exakt ihåg, hoppas någon har länken till Tarah Nybergs PowerPoint) jästsvamparnas enzymer använder sockret och producerar CO2, men själva svampen dör av undernäring. Därför matar man inte bara med socker utan även någon form av protein, typ melass eller styrketräningspulver. Tror det går med typ pulvermjölk men det ska tydligen lukta funky.
#12 - 8 december 2004 20:17
Här:
http://www.aquatic-gardeners.org/Nyberg_yeast.ppt
#13 - 8 december 2004 21:08
Jeg har noen års erfaring som ölbrygger på et mikrobryggeri. Det er riktig som defdac påpeker at jästen må ha mer näring enn bare socker. Om dere kan få tak på tex maltextrakt er det mye godsaker til jästen i det (og mye socker!). Bra tips i powerpointen som defdac refererer til over.

Tenk også på hygienen, mjölksyrebakterier trives også der jästen trives, hold ikke igang samme kultur i evigheter. En annen viktig sak er å riste (skaka) flasken godt for å blande inn oksygen, jästen behöver oksygen for å bygge cellevegger.

De akvaristene som har det kaldt inne kan evt. bruke öljäst som takler lavere temp. Det kanskje er verdt et forsök?

#14 - 8 december 2004 22:17
Ursprungligen skickat av defdac
Det fungerar fint som Peter redan sagt med socker, jäst och vatten, men..
[quote]
Varför mecka med något annat än torrjäst, socker och vatten.

Det beror på att (nu kommer jag inte exakt ihåg, hoppas någon har länken till Tarah Nybergs PowerPoint) jästsvamparnas enzymer använder sockret och producerar CO2, men själva svampen dör av undernäring. Därför matar man inte bara med socker utan även någon form av protein, typ melass eller styrketräningspulver. Tror det går med typ pulvermjölk men det ska tydligen lukta funky.
[/quote]

Jo.. jag fattar definitivt grejen. Men det är lätt att förlora sig i den "teoretiskt bästa" jästkulturen och glömma bort vad som är praktiskt nödvändigt, eller ens önskvärt. Jag startar helt enkelt en ny kultur innan den gamla har svultit ihjäl, och det med 5-10min's jobb och 5:-/v.
Om jag har fattat rätt, det jag läst mig till på nätet, så är mer inte alltid bättre. Jag har försökt att hitta en nivå som passar för just mitt kar...billigt och utan extraprylar. Då har jag tid att sitta och glo i karet istället... :?
#15 - 9 december 2004 07:21

Då har jag tid att sitta och glo i karet istället... :?

Om du läste Nybergs PowerPoint hade du insett att en mäsksats skulle hålla närmare en månad istället för en vecka. Dessutom ska man spara en del av mäsken så slipper man köra med ny jäst varje gång. Poängen är att svampen förökar sig när den får både socker och protein.

Istället för att det tar 10 min att röra ihop mäsken så tar det 11 minuter om du även ska ha med proteinpulver.

Så totalt sett får du mer tid framför burken om du vet hur man sköter mäsken lite bättre.
#16 - 9 december 2004 09:07

Jag lossade lite på korken en natt (sov bredvid akvariet och stördes av bubblorna i "tvättflaskan").
Inte lika kul att vakna med 30-40 liter vatten på golvet pga baksuget som blev genom slangen. Nuförtiden använder jag backventil som ni förstår, även fast jag inte lättar på korken nattetid.
Jag använder torrmjölkspulver och enda gången det luktar konstigt är när man öppnar korken för att göra ny sats.
Om du läste Nybergs PowerPoint hade du insett att en mäsksats skulle hålla närmare en månad istället för en vecka. Dessutom ska man spara en del av mäsken så slipper man köra med ny jäst varje gång. Poängen är att svampen förökar sig när den får både socker och protein.
Jag kör en moddad variant av Nybergs recept. Som sagt använder jag mjölkpulver som proteinkälla. Amoniumsulfat har jag inte försökt få tag på, men använder jästnärsalt istället. (vet inte vad det igentligen är , och om det skulle kunna vara ett substitut) Kanske dags att prova krukväxtgödning för amoniumets skull?
Min mäsk håller ca 3veckor med hyffsat bubbeltakt hela tiden. Lite mer fart dom första dagarna blir det om man tar i lite för mycket jäst. Kör för övrigt starkvinsjäst som ska överleva högre alkoholhalt.

Annons