Hej vill ha förslag på mäskrecept som passar för 1,5l flaska.
Undrar även hur man ska förvara mäsken under natten (svalare) men ska jag dra åt korken helt el ha den lite öppen så gaserna kan komma ut?
Ursprungligen skickat av chevelle64
Hej vill ha förslag på mäskrecept som passar för 1,5l flaska.
Ursprungligen skickat av chevelle64
Undrar även hur man ska förvara mäsken under natten (svalare) men ska jag dra åt korken helt el ha den lite öppen så gaserna kan komma ut?
Varför mecka med något annat än torrjäst, socker och vatten.
Ursprungligen skickat av defdac
Det fungerar fint som Peter redan sagt med socker, jäst och vatten, men..
[quote]
Varför mecka med något annat än torrjäst, socker och vatten.
Då har jag tid att sitta och glo i karet istället... :?
Det beror på att (nu kommer jag inte exakt ihåg, hoppas någon har länken till Tarah Nybergs PowerPoint) jästsvamparnas enzymer använder sockret och producerar CO2, men själva svampen dör av undernäring. Därför matar man inte bara med socker utan även någon form av protein, typ melass eller styrketräningspulver. Tror det går med typ pulvermjölk men det ska tydligen lukta funky.Jag använder torrmjölkspulver och enda gången det luktar konstigt är när man öppnar korken för att göra ny sats.
Om du läste Nybergs PowerPoint hade du insett att en mäsksats skulle hålla närmare en månad istället för en vecka. Dessutom ska man spara en del av mäsken så slipper man köra med ny jäst varje gång. Poängen är att svampen förökar sig när den får både socker och protein.Jag kör en moddad variant av Nybergs recept. Som sagt använder jag mjölkpulver som proteinkälla. Amoniumsulfat har jag inte försökt få tag på, men använder jästnärsalt istället. (vet inte vad det igentligen är , och om det skulle kunna vara ett substitut) Kanske dags att prova krukväxtgödning för amoniumets skull?