Mäskrecept...

#1 - 18 september 2004 07:54
Hej ! För några dagar sen fick jag rätt mycket växter. Vi har dom i ett 38-literskar utan fiskar. Tänkte använda en 5-litersdunk till att göra mäsk i. Det är väl bara att "ösa på" om där inte är några fiskar ? Inget tar väl skada ? Eller det blir kanske algodling ? Jag har KH2PO4, KNO3 och TMG hemma, så gödningen blir ju komplett.

Jaja, iallafall behöver jag ett bra recept på mäsk. Har sökt på forumet, men jag hittar knappt nånting. Det ska vara ca 4 liter vatten jag ska blanda mäsk av. Jag vet att man ska ha jäst, socker och vatten. Men det kanske finns nåt annat som man kan ha i. Och nu när jag inte har några fiskar eller nåt, så kanske man kan ha mer/mindre av något för ökad effekt. Eller nåt...

MVH Mazi
#2 - 18 september 2004 08:54
Somliga har i gelatin
#3 - 18 september 2004 09:05
Detta är mitt recept:

3,5 liter ljummet vatten
25 gr jäst
0,5-1 kg socker

Det du börjar med är att du mäter vattentempraturen till ungefär 35-36 grader, lös jästen i vattnet och sist men inte minst har du i sockret och låter det lösa upp sig.
Anledningen till att jag använder termometer när jag gör min mäsk är att man har olika temperatur i fingrarna och då får olika temp. på vattnet och att det börjar att bubbla efter 4 timmar ungefär.

Jag har inte prövat att ha i gelatin i men det går säkert att ha i det med.
Denna satsen krämar på som 17 de första 3-4 dagarna och sedan avtar det sakta men säkert.

<b>Lycka till!!!</b>
#4 - 18 september 2004 09:34
Tack för svaren !

Jag gjorde så här:
5 liter varmvatten (ca 40 grader)
ca 50 gram torrjäst
ca 1,5 kg socker

Får väl se om det funkar.

MVH Mazi
#5 - 18 september 2004 10:13
Tack för svaren !

Jag gjorde så här:
5 liter varmvatten (ca 40 grader)
ca 50 gram torrjäst
ca 1,5 kg socker

Hoppas att du inte fyllde dunken, det bubblar när det jäser. Det kan komma mäsk i karet villket kan ta död på fiskarna och ger garanterat ett grummligt kar.
#6 - 18 september 2004 10:17
Nej, den är lite mer än halvfull, bara (konstigt. det var ju en 5-litersdunk). Och jag har inga fiskar i karet.
#7 - 18 september 2004 20:17
Du kan köpa jästnärsalt för att ge jästen näring. Finns oftast där de säljer komponenter för vintillverkning mm.
Du kan också läsa följande länk. Det börjar med ett inlägg från defdac på slutet av sida 1 eller kanske början av sida 2.
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17001
#8 - 18 september 2004 20:41
7 kilo socker och 1 paket jäst, der renaste råvaror blir allra bäst, pissljumet vatten direkt ifrån kran, passar nog bäst i en 30-liters hink ;)

Annons