Mask under mitt alger i akvariumet*hjälp*

#1 - 26 juni 2005 18:43
Det här är helt sjukt.

Skrev ett ämne lite tidigare om att jag börjat få en algermatta i mitt akvarium. Men på grund att mitt nya problem måste jag bara skriva en ny tråd.

Såg idag att det kom luftbubblor från den sk "algermatta" som jag fått i mitt akvarium som breder ut sig mer o mer. Inte tjockt alger, utan lite på ytan av sanden. Hur som helst..var där och pillade lite och fram kommer det genomskinliga maskar...jättetunna...ca 3 mm långa...sprattlar som tusan när dom kommer ut i vattnet. Och fiskarna är inte sena på att äta upp dom!! Men vad tusan är det jag har fått i karet, börjar känna att jag får lite panik nu. Tacksam för snabba svar nu och ev åtgärder mot mina oönskade gäster!!!

Bör väl kanske tillägga att akvariumet är nystartat för ca 3-4 veckor sen.
#2 - 26 juni 2005 20:43
Det verkar inte vara ovanligt att man får någon slags mask i akvariet. Vad jag har läst så kan det bero på att man matar för mycket, kanske finns det något ställe i akvariet där gammal mat ansamlas. Om jag var du skulle jag slamsuga botten ordentligt, mata mindre, byta vatten och se om de försvann.

Jag tror inte att du behöver vara orolig för att de kommer att göra någon skada men är ingen expert och förstår att det är obehagligt.
#3 - 26 juni 2005 22:20
Vanligt med mask i akvariet?
Visserligen har jag bara hållt på med akvarium i ca 1 år men
jag har aldrig hört talas om någon anna som haft mask i sitt
akvarium frånsett att då mata fiskarna med dagmask.
#4 - 26 juni 2005 22:23
hört om några här inne som haft det.

har inte fått uppfattningen att det är vanligt men för mycke matning ger dom mat så dom kan föröka sej.
#5 - 27 juni 2005 04:22
Jag ger mina fiskar mat en gång varannan dag och ytterst sparsamt, så det är omöjligt att det matas för mycke i akvariumet.
#6 - 27 juni 2005 08:24
Eventuella åtgärder? skavva en tunn sticka att röra lite i sanden med då o då, gratis mat?

Det kan iofs vara aktuellt att lista ut var de kommer ifrån, men är de inte skadliga, eller ohälsosamma, hade jag åtgärdat källan, och sedan låtit fiskarna stå för utrensningen.

B!
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 27 juni 2005 08:41
Dessa maskar förekommer då och då. Dagtid brukar de gömma sig i gruset men kommer fram på natten.

Som en del skrivit så är nog den vanligaste orsaken till att de blir så många att man ser dem - övetrgödning.
Oavsett vilket så är de helt ofarliga och efter en tid så försvinner de bara - med andra ord inget att bry sig om.
#8 - 27 juni 2005 15:27
Jag tackar för svaren. Var lite orolig ett tag att fiskarna skulle ta skada av dom. Var till djuraffären idag och köpte lite fisk. Hörde mig för samtidigt om maskarna. Fick till svar att dom finns latent i vattnet och utvecklas under "rätta" förhållanden. Lever på mat som ramlar till botten. Så det är ju precis som alla sagt.

Annons