Gelatin-mäsk kan nog vara bra på små akvarier då det oftast inte bubblar på så jätte mycket. Har själv kört en del med gelatin men har gått över till andra blandningar, just pga låg bubbeltakt. Fördelen med gelatinmäsk är att den kan hålla riktigt länge med samma (låga) bubbeltakt.
1. Det receptet fungera säkert, kommer dock inte ihåg hur mycket gelatin man skall blanda vattnet med.
2. Normalt sett stänger man av co2 på natten.
3. Det är svårt att säga utan att testat just ditt recept, kanske 2-3 veckor.
Själv byter jag alltid efter 1 vecka vare sig det behövs eller ej.
4. Oftast kan man göda mer, då växter oftast växer fortare med co2, vilket i sin tur att de tar upp med gödning.
När jag testade/labbade med gelatin tyckte jag mig se att arean på ytan (i flaskan/dunken) verkade spela roll för co2 avgivningen, ju större ju mer eller rättare sagt snabbare co2 avgivning. Jag provade med att köra 2liters gelatinblandning i en liggande 10L dunk vs. en 4 liters stående, 10L dunken tog slut redan efter en vecka men i 4L:aren avbröt jag efter 3 veckor.
Antagligen så var det samma totala mängd avgiven co2 fast med olika hastigheter, jag har dock inga kemiska belägg för detta men det känns rimligt.
Det är väl det här som gör det ibland svårt med att få jämna nivåer med mäsk, antingen bubblar det lite och länge eller mycket under kort tid.
Idag kör jag med en variant mellan gelatin- och sockerblandning i alla fall i konsistens, nämligen sirap (den vita baksirapen). Jag tycker mig ha fått till ett recept som fungerar bra (för mig) det bubblar lagom mycket och jämt i en vecka, då jag byter oavsett om det behövs. Till en 4L dunk blandar jag
1st flaska sirap (5dl)
1 krm vinjäst + 1 krm gästnäring som följer med vinjästen
2 msk vällingpulver
1 tsk bakpulver
3-3,5L vatten, något ljummet
Då kör ja på detta recept.
Kan man inte låta den vara på på natten och mäta innan lyset går på? Kanske inte blir så farligt hög co2 halt med gelatinet... (Jag har ju inget levande i karet än)
Men den avtar inte efter ett tag då? Utan bubblar lika mycket tills det är totalslut?
Vad är det som händer om man inte göder mer vid co2? Brister eller stannar dom bara i växten?
Intressant recept du hade där... använder du sirapen istället för gelatin + socker?
Va tror du om upplösningen? är trappa bra eller finns det annat sätt...?
Oj va många frågor! Tack för alla svaren...