Mask i ändtarm på scalarer?

#1 - 12 september 2013 18:10
hej
har problem med mina scalarer. deras analöppningar har nått som sticker ut ur dom, samt att visa är liksom förstorade/svullna.
trodde först att det kunde ha med fodret att göra men har nu fått höra att det kan vara nån mask av nått slag.

tycker inte att de magrat av eller så. de verkar rätt pigga o äter som de ska. tillomed leker ibland. men det ser inte så bra ut. o jag hade ett dödsfall för några veckor sen. osäker på om det beror på detta dock, men skulle lika väl kunna vara det.

vad tror ni? mask? isåfall vilken medicin skall inhandlas?
#2 - 12 september 2013 18:18
Ser ut som Camallanus. Försök få tag i Sera Nematol.
#3 - 12 september 2013 18:25
ja det verkar vara det ja. nematol beställs omgående
#4 - 12 september 2013 18:28
hur doserar man det? 10 ml räcker till 400L vilket mer eller mindre blir hela flaskan på en gång. men ska man dosera igen sen dag 2 etc? eller räcker det med en dos?
#5 - 12 september 2013 18:30
Har för mig att man skulle dosera över ett antal dagar.
#6 - 12 september 2013 18:33
Varannan dag i 5 dagar tyckte jag att jag läste, läs bipacksedeln:D
#7 - 12 september 2013 19:24
hannesc skrev:
hur doserar man det? 10 ml räcker till 400L vilket mer eller mindre blir hela flaskan på en gång. men ska man dosera igen sen dag 2 etc? eller räcker det med en dos?
Du doerar 1 gång och sedan ett 80%-igt vattenbyte. Upprepa proceduren efter 3v. för att det ska ta eventuella ägg som överlevt första behandlingen, annars finns risk att det blir problem igen.

Jag såg inget resultat av nematolen efter 1 dag och körde då i 1 dos till och då försvann maskarna ur rumpan... Det är ju ett avmaskningmedel så jag tror inte den dubbla dosen är farlig.
#8 - 12 september 2013 19:49
Då blir det en 50 ml flaska

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
#9 - 12 september 2013 20:17
Neeej, det ser ju ut som vad jag trodde var ett fortplantningsorgan hos en av mina bolivianska fjärilar!
Skall man behandla hela akvariet eller sätta den i karantän??
#10 - 12 september 2013 20:20
behandla hela karet har jag fattat det som.
#11 - 12 september 2013 20:32
Vad tråkigt!
Då kommer nog x antal rödmunstetror att dö när jag byter 80% vatten... :(
#12 - 12 september 2013 20:51
Mr Woods skrev:
Vad tråkigt!

Då kommer nog x antal rödmunstetror att dö när jag byter 80% vatten... :(
Jag tycker dem verkar vara ganska stabila, har haft mina i 5 år, bara en som dött och den begick självmord genom att hoppa ur karet... Dem har vart med om 2 flyttar och 100%-igt vattenbyte:)
#13 - 12 september 2013 21:59
Sv: Mask i ändtarm på scalarer?

Mr Woods skrev:
Neeej, det ser ju ut som vad jag trodde var ett fortplantningsorgan hos en av mina bolivianska fjärilar!

Skall man behandla hela akvariet eller sätta den i karantän??

Shit du också. Tror du är den 5-6:e jag sett med camallanus på bolivianer. Vore inte förvånad om hannes också fått det den vägen, hur ser dina ut hannes?
Verkar som nån grossist sitter med infekterat kar eller nåt sånt. Vi borde börja sprida ut det här och på andra ställen att man alltid ska behandla bolivianer med nematol när man skaffar dem. Vilka fler på forumet har såna?
#14 - 12 september 2013 22:46
Mask i ändtarm på scalarer?

Shit du också. Tror du är den 5-6:e jag sett med camallanus på bolivianer. Vore inte förvånad om hannes också fått det den vägen, hur ser dina ut hannes?

Verkar som nån grossist sitter med infekterat kar eller nåt sånt. Vi borde börja sprida ut det här och på andra ställen att man alltid ska behandla bolivianer med nematol när man skaffar dem. Vilka fler på forumet har såna?

Jag. Inga problem dock. Fast, det var längesedan de gick hos grossist. De går med mina rödryggar, händer det dem något blir jag vansinnig. Får kolla rövar lite extra imorgon, det är ju alltid angenämt.

Hoppas att det löser sig Hannes!
#15 - 13 september 2013 06:08
Vad trött jag blir alltså!
Jag såg ju att en av fjärilarna i karet jag handlat från hade ett stort nystan med mask släpande efter sig när jag var där och handlade andra grejer för ett tag sedan.
Tänkte väl inte så mycket på det men åtminstone en av mina verkar ju ha drabbats...
Är det någon som vet om medicinen tar ihjäl bakteriefloran så att man kan se fram emot en alldeles ny incyklingsperiod? [:-55]
#16 - 13 september 2013 07:05
Har haft bolivianer i olika omgångar, har inga nu, dock. Kanske så jag fick det också? Men det var nog ett par år se´n nu, lyckades få bort det, utan några särskilda dödsfall, vad jag minns. Såg det först på mina Thorichthys maculipinnis, som t.o.m lekte med masken i sig. Se´n drabbades en scalarekull i ett annat kar (råkade väl sprida skiten), men de klarade sig också.

Men vet inte om jag nå´nsin sett Camallanus på vare sig bolivianer eller andra fiskar i "min" butik, men det måste ju nästan vara därifrån jag fick det, eftersom det är i stort sett bara där jag handlar. Kanske ska ta upp det där med bolivianerna med honom, att han håller ett extra öga på dem han har, och får in från grossist.
#17 - 13 september 2013 07:22
Animaniac skrev:
Har haft bolivianer i olika omgångar, har inga nu, dock. Kanske så jag fick det också? Men det var nog ett par år se´n nu, lyckades få bort det, utan några särskilda dödsfall, vad jag minns. Såg det först på mina Thorichthys maculipinnis, som t.o.m lekte med masken i sig. Se´n drabbades en scalarekull i ett annat kar (råkade väl sprida skiten), men de klarade sig också.

Men vet inte om jag nå´nsin sett Camallanus på vare sig bolivianer eller andra fiskar i "min" butik, men det måste ju nästan vara därifrån jag fick det, eftersom det är i stort sett bara där jag handlar. Kanske ska ta upp det där med bolivianerna med honom, att han håller ett extra öga på dem han har, och får in från grossist.

Han måste ha sett det! En av dem hade ett stort nystan av mask som hängde på utsidan sist jag kollade i det karet...
Fast det är klart, han har ju ett par akvarium att hålla reda på, så det är väl möjligt att missa något ibland! ;)
#18 - 13 september 2013 07:48
Mr Woods skrev:
Han måste ha sett det! En av dem hade ett stort nystan av mask som hängde på utsidan sist jag kollade i det karet...

Fast det är klart, han har ju ett par akvarium att hålla reda på, så det är väl möjligt att missa något ibland! ;)

Var det där du såg det? I ett av karen längst in i första rummet, där bolivianerna brukar gå? Har tittat där ibland, men inte lagt märke till nå´t. Får ta en närmare titt i det karet nästa gång. Problemet är väl också, att vet han inte om det, så kan han kanske råka sprida skiten mellan olika kar.
#19 - 13 september 2013 08:24
För att undvika onödiga dödsfall: Jag har haft Camallanus i två av mina kar samtidigt. Behandlade det ena med Nematol, det andra med gammalt Flubenol som jag hade liggande, datumet hade gått ut men jag provade i alla fall. I det karet jag behandlade med Nematol dog samtliga fiskar som hade maskar synliga inom en period på några månader, de fiskar som inte hade synliga maskar överlevde. I Flubenol-karet överlevde alla fiskar utan undantag. Jag har läst på andra ställen att andra upplevt samma sak som jag efter Nematolbehandling. Problemet är att det är svårt att få tag på Flubenol, pastan de har på apoteket går inte att använda, det måste vara pulvret.
#20 - 13 september 2013 08:27
Animaniac skrev:
Var det där du såg det? I ett av karen längst in i första rummet, där bolivianerna brukar gå? Har tittat där ibland, men inte lagt märke till nå´t. Får ta en närmare titt i det karet nästa gång. Problemet är väl också, att vet han inte om det, så kan han kanske råka sprida skiten mellan olika kar.

Det var i det karet ja.
#21 - 13 september 2013 08:45
Undrar om det är grossist eller om ni handlat i samma butik. Jag tänkte köpa några nya bolivianer, men man kanske ska vänta
#22 - 13 september 2013 09:11
HWH skrev:
Undrar om det är grossist eller om ni handlat i samma butik. Jag tänkte köpa några nya bolivianer, men man kanske ska vänta

Animaniac och jag handlar i samma butik, men det utesluter ju inte att det kommer från en grosist.
#23 - 13 september 2013 09:38
Mr Woods skrev:
Animaniac och jag handlar i samma butik, men det utesluter ju inte att det kommer från en grosist.

Nä visst är det så. De jag köpte i maj(tror det var maj) visar i alla fall inga symtom. Jag vet att mina i alla fall kommer via Imazo.
#24 - 13 september 2013 11:30

De jag hade som fick eländet och sedan spred det till flertalet fiskar (enbart ciklider vad jag kunde se) i fler kar inhandlades för drygt 2 år sedan om inte mer. Sen har jag två vänner som inte skriver här som fått det under tiden sedan dess. Så detta verkar vara ett långvarigt problem.
#25 - 13 september 2013 18:50
Risken finns väl att de oavsett kommer ifrån samma uppfödare. Och är det där problemet stammar ifrån så blir det ju en svår nöt att knäcka.
#26 - 13 september 2013 20:32
Jag är visserligen inte helt säker på att det är Camallanus min bolivian har fått. Den har gått rätt länge med samma rödaktiga "tagg" som sticker ut ur ändan och de andra syns det inget konstigt på! Tycker ju att en mask borde röra på sig, i alla fall lite.
Jag bestämde mig för att avliva fiskstackarn och vänta med behandling tills jag ser att åtminstone någon annan fisk drabbats...
Tyvärr verkar jag vara kass på att få upp rätt fisk ur karet, får helt enkelt inte tag på den, den är för snabb! Men jag tänker nog ändå avvakta lite med behandling...

Jag gör mig hellre av med en infekterad fisk och hoppas att det stannar där än att utsätta ett kar med drygt 40 invånare för medicin och dramatiska vattenbyten, fan också att den skall vara så svårfångad!!!
#27 - 13 september 2013 21:53
T_B skrev:
För att undvika onödiga dödsfall: Jag har haft Camallanus i två av mina kar samtidigt. Behandlade det ena med Nematol, det andra med gammalt Flubenol som jag hade liggande, datumet hade gått ut men jag provade i alla fall. I det karet jag behandlade med Nematol dog samtliga fiskar som hade maskar synliga inom en period på några månader, de fiskar som inte hade synliga maskar överlevde. I Flubenol-karet överlevde alla fiskar utan undantag. Jag har läst på andra ställen att andra upplevt samma sak som jag efter Nematolbehandling. Problemet är att det är svårt att få tag på Flubenol, pastan de har på apoteket går inte att använda, det måste vara pulvret.
Jag tror inte alls på att nematolen i sig är orsaken till dina dödsfall, men det som kan hända är att om masken ätit sig in i vävnaden på fisken och sedan dör av behandlingen och blir kvar där, kan fisken få infektioner och hur det slutar kan man lätt gissa... Fiskarna kan också haft sämre livsvillkor och varit i sämre kondition än i det andra karet.
#28 - 13 september 2013 22:09
åheim skrev:
Jag tror inte alls på att nematolen i sig är orsaken till dina dödsfall, men det som kan hända är att om masken ätit sig in i vävnaden på fisken och sedan dör av behandlingen och blir kvar där, kan fisken få infektioner och hur det slutar kan man lätt gissa... Fiskarna kan också haft sämre livsvillkor och varit i sämre kondition än i det andra karet.

Kanske jag skulle köra i en dos då, det konstiga är att när jag läser om parasiten förstår jag att folk upplever den som "skoningslös" och "snabbt smittande", och det stämmer ju inte i mitt fall.
Dessutom ser det inte riktigt ut som ett maskangrepp. Ser mer ut som en tagg som sitter där liksom...

Hur som helst är det tråkigt att utbrottet pågår!
Skulle vara kul om det gick att spåra upp källan!!
#29 - 14 september 2013 05:33
Kan du inte se om du kan lyckas fotografera. Jag vet att det inte alltid är lätt.
#30 - 14 september 2013 09:14
Nu har jag sett det på fler av dem, nu åker jag och köper nematol och hoppas att i alla fall de flesta fiskarna överlever behandlingen...
Skit att jag inte agerade i tid, men man tror ju inte att fiskarna är sjuka när de uppför sig normalt och växer så det knakar!?!
#31 - 14 september 2013 10:04
Det är nog bra att den är svårfångad :p Att avliva fisken behövs inte, om den ser pigg och frisk ut i övrigt, som mina gjorde, och har en det, så har nog fler det, i vilket fall finns smittan i karet, och du måste nog ändå medicinera hela karet. Mina Thorichthys maculipinnis lekte som sagt när de hade masken. Och även mina scalareyngel, som var några cm då, fick skiten, men överlevde. Och jag är rätt 100 på att det är Camallanus du har, de ser inte ut som typiska maskar, som slingrar och har sig, utan just som en eller flera röda "taggar" som sticker ut. Och ibland ser man dem inte, om jag minns rätt så drar de in sig om fisken rör sig mycket. Jag såg dem inte heller på alla fiskar, men började efter ett tag se dem på fiskar som jag inte såg nå´t på i början.

När de dör av medicinen, så verkar de försöka "överge skeppet" och rör sig ut, och de blir liksom helt stela, och vågiga, om jag minns rätt.
#32 - 14 september 2013 10:28
Jaha, då gör jag mitt veckovattenbyte idag och så i med nematol!
Skall jag skita i att ha i aquatan den här gången? Kanske det påverkar effekten av läkemedlet??
#33 - 14 september 2013 10:57
Re: Mask i ändtarm på scalarer?

Har också noterat det. Jag har själv haft det hos bolivianer och åtminstone två personer som hjälpte mig att hitta rätt hade också haft samma åkomma hos sina bolivianer.

Jag behandlade med nematol och alla blev väldigt pigga på några dagar.
#34 - 14 september 2013 16:45
Nu har jag rengjort filtret, bytt 30% vatten och så har de fått lite av en överdos nematol, så då återstår ju bara att dricka öl och övervaka eländet...

Hur går det för dina scalarer Hannes?
#35 - 14 september 2013 20:25
Hur lång tid tar det innan man ser det? Om de är smittade när man köper dem alltså. Jag som redan är nojig och gav mina stackare en kur mot vita prick bara för att de började få vita prickar i fenorna som de tydligen ska ha.
#36 - 14 september 2013 21:18

Mr Woods skrev:
Nu har jag rengjort filtret, bytt 30% vatten och så har de fått lite av en överdos nematol, så då återstår ju bara att dricka öl och övervaka eländet...

Hur går det för dina scalarer Hannes?

Tja ingen skillnad än. Medicin beställt o kommer väl i veckan.
Som sagt de har haft detta i förra månader o är pigga. Så de lever på

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
#37 - 15 september 2013 07:10
Fanns inte nematol att köpa i Jönköping?

HWH skrev:
Hur lång tid tar det innan man ser det? Om de är smittade när man köper dem alltså. Jag som redan är nojig och gav mina stackare en kur mot vita prick bara för att de började få vita prickar i fenorna som de tydligen ska ha.

Det tog flera veckor innan jag märkte något!
#38 - 15 september 2013 07:58
Mina bolivianer fick det, sen 4månader senare märktes det på Apiston :/

Vad jag har förstått så bedövar nematolen bara "masken" så den trillar ut, risken är då stor att den blir uppkäkad av någon annan fisk åsså fortsätter det.

Lycka till.
#39 - 15 september 2013 08:20
Mr Woods skrev:
Fanns inte nematol att köpa i Jönköping?

fanns inte på DM iaf. o jag skulle ändå lägga en beställning på massa grejjer från PWSS så jag slängde på det där istället.
#40 - 15 september 2013 18:31
Jag gjorde som åheim och körde dubbel dos beräknat på 200L, så det blir väl ca. 2,2 doser de fått.
Bolivianerna verkar ju lite slöa, men övriga invånare uppträder normalt, förutom en vanlig fjärilciklid som har bleknat och simmar runt med öppen mun.

Nu har jag bara tre 25-litersdunkar, (använder inte mitt brunnsvatten), så jag byter 75L innan jag åker till jobbet imorgon eftermiddag, sedan byter jag 75L till när jag kommer hem vid midnatt, och ytterligare 75L dagen därpå. Sedan borde det väl räcka tycker jag!

Jag ser inga maskar i röven på dem längre i alla fall så man får ju hoppas på det bästa! :)
#41 - 15 september 2013 18:42
Du ser att de är på väg att dö när de kryper ut, och hela masken hänger utanför, och är vågig.
#42 - 15 september 2013 19:52
Animaniac skrev:
Du ser att de är på väg att dö när de kryper ut, och hela masken hänger utanför, och är vågig.

Det har jag tyvärr inte fått se, men jag har ju heller inte bevakat dem hela dygnet...
Lite svårt att se hur om helst kanske, för jag matar med diskusgranulat så de skiter ju rött redan från början! ;)
Imorrn börjar jag byta vatten ändå, för när jag nu ändå kör dubbel dos nematol, vågar jag inte låta det pågå längre än vad som anges i instruktionerna...
#43 - 16 september 2013 13:24
Så, då har jag bytt 2x75L vatten. Sedan byter jag 50L till när jag kommer hem i natt så får det vara bra med det!

Jag har inte tappat en enda fisk, förutom en vanlig fjärilciklidhane som jag fick leta fram under en rot, men det dödsfallet tror jag inte har ett dugg med medicineringen att göra! De andra tre fjärilarna verkar pigga och bolivianerna har så smått börjat simma omkring och "gäspa" lite som de brukar!

Frågan är om man skulle låta bli att köra en behandling till. Det gör man ju för att ta eventuella larver som kläcks i efterhand och Camallanus skall ju tydligen föda färdiga larver...
Har ingen större lust att göra om den här proceduren kan jag säga! Mest för att jag inte gillar att göra extrema vattenbyten...

Hittade förresten ett par malaysiska sandsnäckor när jag letade efter den döda fjärilen. Jag lade dem på sandbottnen för att se om de fortfarande levde och de grävde omedelbart ner sig i sanden, så lyckligtvis verkar även dessa ha klarat sig trots att bruksanvisningen för nematolen varnade för att ryggradslösa djur skulle dö under behandlingen! :)

Uppdatering kl.23:35:
Tände upp karet lite snabbt nu när jag kom hem och kan konstatera att allt ser bra ut!
Dessutom har det krupit fram ungefär tusen malaysier i olika storlekar så snäckor överlever bevisligen en dryg dubbel dos nematol!
Jag gör det sista vattenbytet imorgon istället!
#44 - 1 oktober 2013 09:09
dåså. efter 3 dubbel dos så verkar det vara borta.

såg ju att ALLA fiskar i karet hade mask. :S inte sett tidigare.

men nu verkar allt vara borta.

gjorde ett 80% VB igår o idag är alla fiskar mycket piggare. skööönt

däremot dog mina amanoräkor. stora räkor jag haft i flera år. tokdog. menmen. får la köpa nya
#45 - 1 oktober 2013 09:12
hannesc skrev:
dåså. efter 3 dubbel dos så verkar det vara borta.

såg ju att ALLA fiskar i karet hade mask. :S inte sett tidigare.

men nu verkar allt vara borta.

gjorde ett 80% VB igår o idag är alla fiskar mycket piggare. skööönt

däremot dog mina amanoräkor. stora räkor jag haft i flera år. tokdog. menmen. får la köpa nya

Tänker du upprepa behandlingen som det står att man skall göra?
Själv lutar jag lite åt att ge fan i det och hålla koll istället...
#46 - 1 oktober 2013 09:24
ne jag kommer köra igen om tre veckor. ingen fisk tog ju skada så varför inte liksom?
#47 - 1 oktober 2013 09:35
Skada tog de kanske inte, men de verkade rätt slöa, och L-malarna fick fransiga fenor...
Det är ju dags igen till helgen för mig i så fall, kanske man skulle köra en normaldos då. Känner mig en smula vankelmodig...
#48 - 1 oktober 2013 09:36
nja mina var inte slöare än de var innan. o nu är de kanonpigga så för mig är det ignen tvekan. skulle jag få tillbaka det så måste jag köpa medicin för 325 kr igen o det tär hårt på en smålänsk pappaledig man
#49 - 1 oktober 2013 09:44
325.-!!! Nä, det förstår jag ju att du inte vill köpa igen, 195.- betalade jag i butik...
Gôtt att vara pappaledig i alla fall. Jag var det såpass länge att FK valde att belöna vår jämställda familj med en massa pengar som trillade in ett år senare!
Den där bonusen hade vi inte haft en tanke på! Jag tyckte bara det var gött att ha "semester"! :D
#50 - 1 oktober 2013 09:47
fast jag köpte 50ml flaskan. inte 10ml. köpte på PWSS.

ja jag har varit hemma sen juni o kommer vara hemma till han börjar förskolan i typ februari
#51 - 1 oktober 2013 09:55
Gôtt för dig! :)

Jag köpte också 50ml, 195 spänn!
#52 - 1 oktober 2013 09:56
fiifan va gott pris du hitta då! sabla

Annons