Mäsk gödning.

#1 - 24 november 2005 17:08
Har precis börjat med mäsk till mitt akvarium. När man läser om mäsk på forumet så står det ngt om luftbubblor som inte löst upp sig, Luftbubblorna kan väll inte bara lösas upp, utan dom får man väll leda få att dom kommer ut i akvariet med vattenströmmen från inner/ytter filtret.
#2 - 24 november 2005 19:02
Bubblorna som kommer ifrån mäsken är koldioxid (CO2) och det löser sig ganska lätt med vatten. Du bör nog använda dig av någon form utav reaktor för att få bubblorna att lösa upp sig, det finns en hel drös av olika modeller. Du kan också leda ut dom genom en alträbit som ger väldigt små fina bubblor som hinner lösa upp sig innan dom når ytan, vilket kanske inte är det allra bästa sättet.
#3 - 24 november 2005 19:33
[QUOTE=Fredde_]Bubblorna som kommer ifrån mäsken är koldioxid (CO2) och det löser sig ganska lätt med vatten. Du bör nog använda dig av någon form utav reaktor för att få bubblorna att lösa upp sig, det finns en hel drös av olika modeller. Du kan också leda ut dom genom en alträbit som ger väldigt små fina bubblor som hinner lösa upp sig innan dom når ytan, vilket kanske inte är det allra bästa sättet.[/QUOTE]

Jag använder nu en svart (vanlig) utströmmare, visst blir det små små fina bubblor, typ som ramlösa bubblor. Det kanske ska vara så? Jag vet inte, är nybörjare...
#4 - 24 november 2005 19:43
Jag använder en stor rapande krokodil :)

Faktiskt den fungerar väldigt bra, angreppsytan precis innan den rapar är c:a 3x4cm. Och rapar gör den i princip bara de första två dagarna efter ny mäsk. Dessutom är ungarna och frugan glada, vilket är bra för akvariebudgeten... :)
#5 - 25 november 2005 16:47
Det ska vara mycket mycket små bubblor
Dom ska gärna vara så små att dom inte stiger till ytan för fort.

Som sagt en slags reaktor som slår sönder bubblorna mycket mer är att föredra, annars är de slöseri med Co2..

Mvh Peter
#6 - 25 november 2005 18:50
Krokodilen är ju en reaktor, men med ett lite dramatiskt överflödesskydd :)

Jag strax under 20 ppm CO2, uträknat mha pH/KH så felmarginalen kanske är lite stor. Det är alldeles lagom för mig, mao krokodilen gör ett alldeles utmärkt jobb.

Annons