Mäsk/CO2 recept

#1 - 16 november 2008 16:43
Som rubriken säger så vill jag ha tag på ett bra mäskrecept. någon?
#2 - 17 november 2008 08:31
Mitt recept har jag kört in för ett 100liters kar med en 5l dunk mäsk och är

4dl socker
1msk proteinpulver (eller välling)
1tsk bakpulver
en skiva på ca 3mm färsk jäst från lidl (tycker den jästen funkar bäst annars vanlig färsk jäst för söta degar men den brukar dö lite tidigare) som smulas ner, resten av kuben kan sparas i kylskåpet upp till ett par månader bara den inte blir luden :)
fyll på med vatten till 4,5liter (fingerljummet), enklast är dock att blanda ingridienserna i ca 1liter så man kan skaka dunken ordentligt innan man fyller upp den, att skaka 4,5l är jobbigare ;)
detta puttrar för mig med jämn takt i ca 2 veckor och startar fort.
#3 - 17 november 2008 13:19
jag tycker även det funkar bra med torr-jäst
#4 - 17 november 2008 20:01
Fuzzop skrev:
Mitt recept har jag kört in för ett 100liters kar med en 5l dunk mäsk och är

4dl socker

1msk proteinpulver (eller välling)

1tsk bakpulver

proteinpulver? (styrketräningspulver?)
#5 - 17 november 2008 20:24
proteinpulver? (styrketräningspulver?)

Precis styrketräningspulver, fråga i butiker som säljer sånna burkar om du inte kan få köpa nån där bästföredatumet gått ut lite billigt och säger att du ska ha det till ditt akvarie, annars är välling billigare men kanske inte lika koncentrerat, ska även funka med mjölkpulver men med en viss obehaglig lukt som bonus, själv råkade jag ha lite proteinpulver som vart över sen en gång när jag behövde flytande föda och det är drygt, en burk räcker flera år :)
#6 - 18 november 2008 00:20
Skippa proteinpulver och kör på med fruktjuice istället så kan du njuta av lite hembryggt vin också.

Kör i en 30 liters vintunna och den är inga problem att skaka.

Annons