Mäsk CO2?

#1 - 23 februari 2006 07:51
Nån som har nån bra länk eller kan förklara hur det går till med mäsk co2 FRÅN GRUNDEN? Är helt amatör i ämnet. :D
Har ett 375 l
#2 - 23 februari 2006 07:59
http://www.djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=35

När du sedan fått igång mäsken behöver du ett bra sätt att lösa upp gasen på och där finns det många metoder.

Nybörjare tycker jag ska skaffa en CO2-trappa, som t ex följer med Hagens "CO2 Natural Plant System":
http://www.seijin.co.kr/upload_img/product_img/hagen-bioco2-2.jpg

Denna är bra för man får en garanterad upplösning av gasen samtidigt som den osannolikt kan bli FÖR bra så man gasar ihjäl fiskarna.
#3 - 23 februari 2006 08:36
Kanske är 375 liter lite för stort för att köra med mäsk?

Såhär funkar det hemma hos mig: Jag har två Pet-flaskor som jag borrat hål i korken på och stoppat igenom en slang som sticker in ett par cm. De två slangarna är ihopkopplade med ett T-rör och från kopplingen går det en slang djupt ner i akvariet till en liten blå syresten. Jag har tätat vid korkarna och runt hela T-kopplingen med silikon. Helst ska syrestenen placeras mitt ibland växterna som du vill gynna. Då kan bubblorna fastna på bladen och tas upp direkt utan att koldioxiden först löser sig i vattnet.

I flaskorna häller jag en liter vatten (37-40 grader varmt), en deciliter socker, ett kryddmått torrjäst (kronjäst från ICA) och en tesked bakpulver. Det tar en eller ett par dagar för jäsningen att komma igång och det är därför jag har två flaskor. När den ena flaskan är nystartad är den andra i full gång. På så sätt får man en jämnare tillförsel av koldioxid till vattnet. Du som har så mycket större akvarium måste nog ha två femlitersdunkar för att få få lika mycket koldioxid i vattnet som jag i mitt lilla 54 liters.

Rent biologiskt funkar det så att jästsvampen käkar socker och andas ut koldioxid. Kvar blir det alkohol och när alkoholhalten blir för hög slutar jästen att växa. Då måste man byta. Man kan se på petflaskan när det slutar bubbla små bubblor. Man kan destillera mäsken och få snaps men det är förbjudet så det ska man inte :p

Växterna i akvariet behöver koldioxid för att bygga sina celler. Växtceller innehåller väldigt mycket cellulosa (kostfibrer) som bildas av kol så de behöver mycket. Den koldioxid som fiskarna andas ut och som bottnen läcker ut räcker oftast inte.

En risk med att tillsätta koldioxid är att vattnet kan bli surt (=få lågt pH). Det gillar inte fiskarna (och inte alla växter heller). De som har koldioxid på tub brukar låta bli att tillsätta koldioxid på natten eftersom växterna inte förbrukar koldioxid när ljuset är släckt. Med mäsk är det svårt att styra det och risken att man får lågt pH på morgonen är stor. Jag har kalkrikt grus och en massa fossil (kalksten) i mitt kar för att undvika lågt pH. Kalk buffrar vattnet så att pH inte kan variera så mycket under dygnet. Problemet med att ha kalk är att pH i stället blir för högt (jag har pH 7,3). Vid högt pH ombildas koldioxiden till bikarbonat vilket växterna har lite svårare att ta upp. Vissa växter kan inte alls utnyttja bikarbonat. Helst vill man ha ett pH som är helt stabilt och svagt surt (kanske 6,5). Då trivs både fisk och växter.
#4 - 23 februari 2006 08:56
Tänk vad lätt allt va innan jag gick in på Zoopet första gången! Hade ett 100 l fisksoppa, bytte vatten när jag hade tid o lust och hade ett för litet begagnat innerfilter. Resultatet blev ju därefter...... :(

Nu, 5 mån efter första inköpta karet, har jag 375 l, med både ytter o innerfilter. Funderingar på pmdd och co2! hade aldrig hört talas om innan jag började här. :)

Men jäklar vad kul det har blivit att ha akvarium nu!!! :D Men en hel vetenskap är det.

Ska försöka mej på co2, ska kolla på nätet efter en trappa.
Tack alla som orkar med mina amatörfrågor, ni är guld värda! :D
#5 - 23 februari 2006 09:49
Javisst är det kul! Jag skaffade mitt första akvarium i julas och nu ska jag nog låna en möbel som är 90 x 50 x 200 cm och helt proppfull med små akvarier. Perfekt till avel.
#6 - 23 februari 2006 10:59
Bra länk för själva bygget, men tycker det är för mycket socker och jäst i receptet. Lagom är 1 dl socker / liter vatten och endast ett par kryddmått torrjäst i en PET-flaska. Men sök på forumet så hittar du hur många recept som helst.

...Johan...
#7 - 23 februari 2006 13:50
[quote=Krax]Kanske är 375 liter lite för stort för att köra med mäsk?

Såhär funkar det hemma hos mig: Jag har två Pet-flaskor som jag borrat hål i korken på och stoppat igenom en slang som sticker in ett par cm. De två slangarna är ihopkopplade med ett T-rör och från kopplingen går det en slang djupt ner i akvariet till en liten blå syresten. Jag har tätat vid korkarna och runt hela T-kopplingen med silikon. Helst ska syrestenen placeras mitt ibland växterna som du vill gynna. Då kan bubblorna fastna på bladen och tas upp direkt utan att koldioxiden först löser sig i vattnet.

I flaskorna häller jag en liter vatten (37-40 grader varmt), en deciliter socker, ett kryddmått torrjäst (kronjäst från ICA) och en tesked bakpulver. Det tar en eller ett par dagar för jäsningen att komma igång och det är därför jag har två flaskor. När den ena flaskan är nystartad är den andra i full gång. På så sätt får man en jämnare tillförsel av koldioxid till vattnet. Du som har så mycket större akvarium måste nog ha två femlitersdunkar för att få få lika mycket koldioxid i vattnet som jag i mitt lilla 54 liters.

Rent biologiskt funkar det så att jästsvampen käkar socker och andas ut koldioxid. Kvar blir det alkohol och när alkoholhalten blir för hög slutar jästen att växa. Då måste man byta. Man kan se på petflaskan när det slutar bubbla små bubblor. Man kan destillera mäsken och få snaps men det är förbjudet så det ska man inte :p

Växterna i akvariet behöver koldioxid för att bygga sina celler. Växtceller innehåller väldigt mycket cellulosa (kostfibrer) som bildas av kol så de behöver mycket. Den koldioxid som fiskarna andas ut och som bottnen läcker ut räcker oftast inte.

En risk med att tillsätta koldioxid är att vattnet kan bli surt (=få lågt pH). Det gillar inte fiskarna (och inte alla växter heller). De som har koldioxid på tub brukar låta bli att tillsätta koldioxid på natten eftersom växterna inte förbrukar koldioxid när ljuset är släckt. Med mäsk är det svårt att styra det och risken att man får lågt pH på morgonen är stor. Jag har kalkrikt grus och en massa fossil (kalksten) i mitt kar för att undvika lågt pH. Kalk buffrar vattnet så att pH inte kan variera så mycket under dygnet. Problemet med att ha kalk är att pH i stället blir för högt (jag har pH 7,3). Vid högt pH ombildas koldioxiden till bikarbonat vilket växterna har lite svårare att ta upp. Vissa växter kan inte alls utnyttja bikarbonat. Helst vill man ha ett pH som är helt stabilt och svagt surt (kanske 6,5). Då trivs både fisk och växter.[/quote]

har du inget som slår sönder bubblorna eller sköter syrestenen de?
om man kör med mäsk, är det möjligt att det bildas syrebubblor på bladen då? eller blir de inte tillräckligt med co2 för de?

ja ska köpa ett 200l akvarium, tänkte då köra med 4st petflaskor, o byta ut två st i veckan. kan de bli bra?
#8 - 23 februari 2006 14:03
[quote=defdac]http://www.djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=35

När du sedan fått igång mäsken behöver du ett bra sätt att lösa upp gasen på och där finns det många metoder.

Nybörjare tycker jag ska skaffa en CO2-trappa, som t ex följer med Hagens "CO2 Natural Plant System":
http://www.seijin.co.kr/upload_img/product_img/hagen-bioco2-2.jpg

Denna är bra för man får en garanterad upplösning av gasen samtidigt som den osannolikt kan bli FÖR bra så man gasar ihjäl fiskarna.[/quote]

var köper man en sån trappa och vad kostar dom ca.?
#9 - 23 februari 2006 14:43
Jag köpte en sådan till mitt Co2 system för att testa, hittade en billig på gulfisken.se, nutrafin för 125 spänn +frakt. Jag tycker dock att den inte riktigt fungerar, vill att Co2:n ska stanna kvar lite i toppen, men den bara bubblar upp, slöseri med gas. Tycker även att den blir väldigt skitig emellanåt...vet inte varför, resten av karet blir inte så...:confused:
#10 - 23 februari 2006 14:44
du kan köpa den på guldfisken för 125 kr... hade själv denna stege...

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_55&products_id=2494&osCsid=0253dfeafd2e30527a2d4e356b7fca26

EDIT: hehe nån hann före...

Stegen är mycket bra till mesk pga att det blir en stabilare tillförsel av co2... Om man kör trycksatt system så är det definitivt slöseri med gas.
#11 - 23 februari 2006 14:50
[quote=cryptomarko]
EDIT: hehe nån hann före...

Stegen är mycket bra till mesk pga att det blir en stabilare tillförsel av co2... Om man kör trycksatt system så är det definitivt slöseri med gas.[/quote]

Muhaha...
Jo, precis vad jag upptäckte, har testat med en alträ-syre"sten", och det fungerar bra...har tyvärr inte plats till en reaktor:mad:
#12 - 23 februari 2006 14:55
tack för både svaren :)
då blir de o beställa en sån för ja ska köra med mäsk.
är den bättre än en syresten?
#13 - 23 februari 2006 15:49
Det blir till att göra en beställning från Guldfisken. Och sen försöka komma igång med mäsken. Tack för svar. :D
#14 - 24 februari 2006 07:43
[quote=andreassofus]har du inget som slår sönder bubblorna eller sköter syrestenen de?
om man kör med mäsk, är det möjligt att det bildas syrebubblor på bladen då? eller blir de inte tillräckligt med co2 för de?[/quote]

Nä jag har bara syrestenen djup ner i akvariet. Bubblorna som är jättesmå från början blir mindre och mindre och löser sig helt innan de når ytan. Oftast i alla fall.

Ibland bubblar det från växterna. Men jag tror att jag måste tillsätta mycket mer pmdd än vad jag gör nu. Det brukar bubbla nästan direkt efter en fulldos pmdd så koldioxiden är nog oftast inte begränsande i mitt fall.
#15 - 24 februari 2006 08:03
Jag är extremt nyfiken på hur du kan få bubblorna från en vanlig syresten att lösa upp sig så bra Krax, för jag har haft 5-10 olika syrestenar och alla dessa ger stora bubblor som inte hinner lösa upp sig speciellt mycket innan dom bryter ytan. Även alträdiffusorn som lyckas producera extremt små mikrobubblor gav även ifrån sig ganska många större bubblor som inte hann lösa upp sig på 40 centimeters färd upp mot ytan.

Det tillsammans med att jag vet hur äckligt svårt det är att mätta alla växter med CO2 även med tub och superfet reaktor gör att jag har lite svårt att tro att du lyckas få ner så mycket CO2 att växterna enbart är begränsade av annan näring.

Missförstå mig rätt, det är helt lysande om det faktiskt är så. Då är jag riktigt avundsjuk och jag tror få nybörjare kommer lyckas hamna i samma läge som dig med enbart mäsk och en vanlig syresten.
#16 - 24 februari 2006 08:14
Ja jag är också förvånad. Kan det bero på att jag har kallare vatten än vad de flesta har, runt 21 grader. CO2 löser sig snabbare i kallare vatten men det verkar otroligt att några få grader skulle spela så stor roll. Eller kan det bero på att jag har massvis med kalksten och kalksand i karet och därför högre buffringsförmåga och högre pH så att CO2 övergår till bikarbonat väldigt snabbt? Just nu har jag 1,75 + 1,75 + 1,5 liter mäsk och det bubblar från två syrestenar i ett 54 liters akvarium. Minst 10 minibubblor i sekunden från båda. Och inga bubblor når ytan. Mycket konstigt, men trevligt. pH brukar ligga stabilt på 7,3 men igår lyckades jag trycka ner det till 7,0.
#17 - 24 februari 2006 08:17
Aha =) Tufft! Jo temperaturen kan nog ha mer med saken att göra än man tror. Om du verkligen inte får några/väldigt få bubblor till ytan så är det ju helt klart ett bevis för att du lyckas lösa upp gasen väldigt bra.
#18 - 24 februari 2006 08:42
[quote=defdac]Aha =) Tufft! Jo temperaturen kan nog ha mer med saken att göra än man tror. Om du verkligen inte får några/väldigt få bubblor till ytan så är det ju helt klart ett bevis för att du lyckas lösa upp gasen väldigt bra.[/quote]

Man ser tydligt hur bubblorna som är ca en millimeter när de lämnar syrestenen blir mindre och mindre och efter en decimeter syns de inte alls. Det syns tydligt. Jag vill också ha låg temperatur för att mina svenska sjöväxter ska trivas.
#19 - 24 februari 2006 09:29
Den bästa syrestene är en utav alträ, dessa ger enligt mig mycket "finare" bubblor än resten. Men man ska nog ta det lugnt med att försöka lösa upp för mycket Co2 från mäsk i karet, det blir nog en hel del pH-svängingar när man måste byta mäsk...man vad vet jag:confused: [B)]
#20 - 25 februari 2006 08:44
Vill använda en dunk till min mäsk. Tips på storlek och nån som inte exploderar? :D Köper en trappa till. Har ett 375 l kar.
#21 - 25 februari 2006 10:30
[quote=Lena123]Vill använda en dunk till min mäsk. Tips på storlek och nån som inte exploderar? :D Köper en trappa till. Har ett 375 l kar.[/quote]

Många använder PET-flaskor, flera stycken är bra för då kan du byta mäsk med olika intervall och får jämnare CO2-flöde. Går också att använda större dunkar.

Ingen risk för explosion om du inte stryper utflödet.

...Johan...
#22 - 25 februari 2006 10:43
jag tror den störrsta skillnaden mellan krax och defdacs upplösning av koldioxid beror på just ph't, koldioxid löser sig mycket lättare vid högre ph.

det beror på att reaktionen mellan bikarbonat och kolsyra trycks mot att skapa mer bikarbonat som gör att man kan lösa ytterligare kolsyra (som kommer av den lösta koldioxiden)

att det blir mer bikarbonat borde inte bekomma växterna då mägnden löst koldioxid som gas (inte kolsyra) är densamma och krax kan därför trycka ner massa koldioxid som blir kolsyra och som licksom sparas i vattnet så att den kan gå tillbaka till koldioxid när växterna käkat upp den koldioxiden som var löst.

shit vilken rörig förklaring.

nytt försök:
vid syrestenen så löses koldioxiden och mycket av den kan lätt bli kolsyra som blir bikarbonat pga det höga ph't.
när detta vattnet kommer till växterna tar dom koldioxiden i vattnet, men när dom gjort det så bildas mer koldioxid av det som innan blev kolsyra och bikarbonat.

så den lösta koldioxiden är samma men krax kan buffra undan massa koldioxid som bikarbonat och därför lättare lösa koldioxiden.

jag tror inte skillnaden i temperatur har märkbar effekt, det rör sig om ca 10% skillnad i löslighet på 5graders skillnad. dvs det är lika lätt att lösa 35ppm vid 20 grader som 30 vid 25grader, ganska liten skillnad. det är först när man höjer temperaturen rejält (>50 grader) som man kan märka nån skillnad, men då dör fiskarna och de flesta växterna.
#23 - 25 februari 2006 10:58
Jag tycker förklaringen var lysande. Tack och bock! =)
#24 - 25 februari 2006 17:59
Jag tänkte köra med 1 st 5 liters dunk med mäsk och en slang från den ner i en 1,5 liters pet flaska sen från den ner i karet och lösa upp det med en syre sten. Karet är på 450L. Jag göder redan med PMDD men tycker inte att växterna är riktigt fina.
Jag är inte ute efter något jättefint super växt akvarium men så att växterna inte blir så fula.
Jag har ett kh på 6 och ph på strax över 7.
Är det farligt för fiskarna eller kommer det inte hända så mycket med ett så stort kar.
Hur ofta kommer man behöva byta en 5 l dunk?
Jag vill bara testa detta och se hur det fungerar men jag kollar även på riktiga co2 anläggningar.

Mvh Marcus
#25 - 25 februari 2006 19:38
[quote=Kockfrallan]Jag är inte ute efter något jättefint super växt akvarium men så att växterna inte blir så fula.
[/quote]

hehe, precis så tänkte jag när jag började med co2 och pmdd men jag föll pladask för det(som egentligen inte var meningen) och ångrar inte det:D.
Vem vet, kanske samma sak händer dig!;)
#26 - 25 februari 2006 19:59
Jo det lär väl bli så men skulle va kul och testa mäsk metoden lite först innan man köper ritiga grejer.

Mvh Marcus
#27 - 26 februari 2006 19:45
Vad tror du om den sattsen till det karet?
Mvh Marcus
#28 - 26 februari 2006 19:54
Jag fick rådet att ha 2 st 5 l dunkar till mitt 375 liters. Har inte kommit igång än, men litar på dom kunniga på forumet. :)
#29 - 27 februari 2006 07:01
Jag kör väl varianten som Kockfrallan snackar om, "inte ute efter något jättefint super växt akvarium men så att växterna inte blir så fula".
Jag kör med en 5l dunk till mitt 450l kar.

5l Vatten
5dl Socker
2msk Vällingpulver
1tsk Natriumbikarbonat
2krm Torrjäst

Ett recept som puttrar på så sakterliga i 3v iaf.
#30 - 27 februari 2006 09:53
Jag försökte räkna på det när jag gick hem i häromdagen men det var inte så lätt. Säg att man vill tillföra 10 mg CO2 per liter varje dag. Och har ett kar som är 100 liter. Bara för att göra det lite enklare att räkna. Då måste man tillföra 1000 mg = 1 g varje dag.

Mina tre mäskflaskor (1,5+1,75+1,75 liter) släpper ut ca 10 bubblor i sekunden. Varje bubbla är ca 1 mm stor. Vi kan låtsas att den är fyrkantig och har en volym på 1 kubikmillimeter. Varje dygn tillför jag alltså 1*10 x 60 x 60 x 24 = 864 000 kubikmillimeter gas. 1 kubikmillimeter är en tusendels kubikcentimeter så 864 kubikcentimeter gas tillförs. Vad väger då den gasen?

Koldioxid väger 0,0195 g/cm3 vid normalt lufttryck. Det är inte normalt tryck i vattnet där jag släpper ut mina bubblor. På en meters djup är det 1 atmosfärs tryck över det normala lufttrycket (alltså 2 atmosfärer) och på 0,2 meters djup där jag släpper ut mina bubblor är det 1,2 atmosfärers tryck. Densiteten för koldioxid på 0,2 meters djup är alltså 1,2 x 0,0195 g/cm3 = 0,0234 g/cm3. 864 cm3 väger alltså 20 gram.

20 gram är mycket mer än det 1 gram som behövdes för att tillföra 10 mg/l. Det räcker till att tillföra 200 mg/l. Jag bör alltså inte ha kolbrist i mitt kar. Det stämmer också eftersom jag måste tillföra en massa näring flera gånger i veckan och växterna växer bra just nu.

En förutsättning för att detta ska stämma är att man lyckas lösa all gas. Man måste också se till att pH inte blir för surt.

20 gram koldioxid räcker till en väldigt stor tillväxt av växter. Växterna består till stor del av kol (kanske 70% av torrvikten och kanske 20% av våtvikten) och behöver därför väldigt mycket kol.

Du borde klara dig med en femliters saftdunk och jag tror att slangen ploppar ut innan flaskan exploderar.
#31 - 27 februari 2006 09:57
[quote=averater]jag tror den störrsta skillnaden mellan krax och defdacs upplösning av koldioxid beror på just ph't, koldioxid löser sig mycket lättare vid högre ph.

det beror på att reaktionen mellan bikarbonat och kolsyra trycks mot att skapa mer bikarbonat som gör att man kan lösa ytterligare kolsyra (som kommer av den lösta koldioxiden)

att det blir mer bikarbonat borde inte bekomma växterna då mägnden löst koldioxid som gas (inte kolsyra) är densamma och krax kan därför trycka ner massa koldioxid som blir kolsyra och som licksom sparas i vattnet så att den kan gå tillbaka till koldioxid när växterna käkat upp den koldioxiden som var löst.[/quote]

Jag tror att du har helt rätt. Hurra för högt pH!
#32 - 27 februari 2006 11:10
Wow! Vilken kemist! :D Då bör jag klara mej på en 5 l dunk till mitt 375 l alltså?
#33 - 27 februari 2006 17:10
Säger samma sak wow. Gått på universitetet i växjö eller? Kanon..
Jag har precis silikonat fast alla slangar nu och ska vänta ett par dagar så det härdar riktigt.
Hur kommer det bli med ph när man haft igång en satts kanske 2 veckor(du säger att den kanske håller 3) Kommer det vara lågt i början och sen sakta stiga uppåt när jäsningen avtar?
Behöver man vara orolig för fiskarnas hälsa?
Hur ofta behöver man byta vattnet i flaska som "renar" gasen?

Tack för alla kanon bra svar..
Mvh Marcus
#34 - 27 februari 2006 20:03
När jag körde mäsk använde jag två PET-flaskor till mitt 220-liters. Var lite orolig över att få för lågt Ph i början så jag mätte på morgonen första veckan efter som det är då Ph:t är som lägst. Kunde konstatera att jag aldrig gick under 7, låg oftast på 7,5 (kranvattnet är Ph 8 och KH 3). Efter det slutade jag oroa mig och slutade mäta.

Märkte aldrig att fiskarna tog nån skada. Vid mäsk är nog största risken Ph-svängningar och inte för lågt Ph.

Tvättflaskan bytte jag aldrig vattnet i. Jag resonerade som så att ju oftare man byter det vattnet ju mer CO2 stannar i tvättflaskan, och det är ju onödigt.

...Johan...
#35 - 27 februari 2006 21:48
[QUOTE=Lena123]Vill använda en dunk till min mäsk. Tips på storlek och nån som inte exploderar? :D Köper en trappa till. Har ett 375 l kar.[/QUOTE]

5 L dunk kan du köpa på Coop, där har dom även lock med färdiga hål i. Är nog till för att jäsa öl i egentligen, så gå till den avdelningen. Lämpliga slangar hittar du också på Coop/badrum.

Denna uppsättning har jag. Hejja Coop!!
#36 - 28 februari 2006 14:04
Nu tror jag ännu mer på averators förklaring. Sedan jag började ösa ner CO2 i mitt lilla 54 liters har växterna börjat växa som galningar och pH har sjunkit till lite under 7. Nu när pH är lite lägre löser sig inte CO2 lika bra längre utan jag ser bubblor som når ytan. Antagligen för att inte lika mycket CO2 övergår till bikarbonat vid lägre pH.

(Eller på att vattnet är mättat med CO2 och inte kan lösa mer? Fast det tror jag inte på.)
#37 - 28 februari 2006 14:51
Här är en mycket bra tråd som förklarar hur det hänger ihop med CO2(aq) och bikarbonat som jag precis snubblade över:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/showthread.php?t=6670

Kul att se hur lite djupare teori hänger ihop med "verkligheten" =)
#38 - 28 februari 2006 14:52
(Edwards teori om varför vissa "mjukis"-växter inte gillar högt KH var intressant, typ Toninas)
#39 - 1 mars 2006 13:23
själva lösningen på problemet att bubblorna blir förstora är syrestenen den ska vara i trä och helst sättas ungefär 20 cm under vattenytan, och placeras under pumputsrömningen.
#40 - 1 mars 2006 14:02
några småfel...
[QUOTE=Krax]Jag försökte räkna på det när jag gick hem i häromdagen men det var inte så lätt. Säg att man vill tillföra 10 mg CO2 per liter varje dag. Och har ett kar som är 100 liter. Bara för att göra det lite enklare att räkna. Då måste man tillföra 1000 mg = 1 g varje dag.[/QUOTE]

du vill ha ca 10 (upp till 50) mg koldioxid per liter om du sedan måste tillföra mindre för att inte allt går åt eller mer för att det går åt mer än så eller för att det luftas ur vid vattenytan. så hur mycket du vill tillföra är lite krångligare. Bluesboy har studerat det lite mer.

[QUOTE=Krax]Koldioxid väger 0,0195 g/cm3 vid normalt lufttryck. Det är inte normalt tryck i vattnet där jag släpper ut mina bubblor. På en meters djup är det 1 atmosfärs tryck över det normala lufttrycket (alltså 2 atmosfärer) och på 0,2 meters djup där jag släpper ut mina bubblor är det 1,2 atmosfärers tryck. Densiteten för koldioxid på 0,2 meters djup är alltså 1,2 x 0,0195 g/cm3 = 0,0234 g/cm3. 864 cm3 väger alltså 20 gram.[/QUOTE]

det är ungefär 10m vatten som motsvarar 1 atmosfär, 2 dm kan man altså bortse ifrån.
en bra formel för att räkna på gaser är allmänna gaslagen.
för att inte krångla till det onödigt här så kan du (och andra intresserade) säkert googla fram lite info om den.

(utan att räkna med tryckskillnader i vattnet så blir det 17g)

[QUOTE=Krax]20 gram koldioxid räcker till en väldigt stor tillväxt av växter. Växterna består till stor del av kol (kanske 70% av torrvikten och kanske 20% av våtvikten) och behöver därför väldigt mycket kol.[/QUOTE]

där har du helt rätt, hade all koldioxid gått åt till att bli växter hade man haft en helt sjuk tillväxt!

att bubblorna har svårare att lösa sig vid lägre ph om ph-sänkningen kommer av tillsatt koldioxid kan man lika gärna säga beror på det lägre ph't som på den ökade mägnden gas i vattnet, då det kommer av samma sak och är samma sak...
#41 - 1 mars 2006 23:50
borde det inte bli bätter om man sätter en syresten under ett innefilter?så att filtret funkar som reaktor?eller är det bara jag som är trög nog som inte fattar bättre? :confused:
#42 - 2 mars 2006 06:46
Visst är det så. DU kan till och med skippa syrestenen om du får in slangen i insuget.
Gasen löses upp när den paserar filtermaterialet. Det som inte är löst smulas sönder till små små bubblor av impelern.
#43 - 2 mars 2006 10:09
[quote=averater]det är ungefär 10m vatten som motsvarar 1 atmosfär, 2 dm kan man altså bortse ifrån.

(utan att räkna med tryckskillnader i vattnet så blir det 17g)

där har du helt rätt, hade all koldioxid gått åt till att bli växter hade man haft en helt sjuk tillväxt![/quote]

Tack averator. Jag tänkte väl att jag måste ha gjort några grova fel.
#44 - 2 mars 2006 19:56
Jag satte en dunk mäsk med 4 liter vatten ca 38 grader 2 kryddmått torrjäst, 5 dl socker, 1 tesked bikarbonat.
Men det börjar ju aldrig bubbla! Hur lång tid kan det ta har väntat i snart 1,5 dygn.
Har jag gjort något fel?
Mvh Marcus
#45 - 3 mars 2006 05:44
troligtvis läckage. Kolla med lite diskmedelsvatten runt korken och slanggenomföringen.
#46 - 3 mars 2006 15:58
Okej jag får testa det men börjar det inte bubbla i dunken ändå? Eller måste det vara helt tätt för att det ska göra det.
Jag har ju silikonat och allt så jag hoppas det är tätt men får testa det.
Mvh Marcus
#47 - 3 mars 2006 20:51
Ja här har vi kruxet med mäskflaskorna, att få det tätt. Varje gång du byter mäsk sliter du lite på gängorna, slangarna torkar osv. Det finns säkert bättre grejer än PET-flaskor, man får prova sig fram.

...Johan...
#48 - 5 mars 2006 12:37
[quote=Krax]Jag försökte räkna på det när jag gick hem i häromdagen men det var inte så lätt. Säg att man vill tillföra 10 mg CO2 per liter varje dag. Och har ett kar som är 100 liter. Bara för att göra det lite enklare att räkna. Då måste man tillföra 1000 mg = 1 g varje dag.

Mina tre mäskflaskor (1,5+1,75+1,75 liter) släpper ut ca 10 bubblor i sekunden. Varje bubbla är ca 1 mm stor. Vi kan låtsas att den är fyrkantig och har en volym på 1 kubikmillimeter. Varje dygn tillför jag alltså 1*10 x 60 x 60 x 24 = 864 000 kubikmillimeter gas. 1 kubikmillimeter är en tusendels kubikcentimeter så 864 kubikcentimeter gas tillförs. Vad väger då den gasen?

Koldioxid väger 0,0195 g/cm3 vid normalt lufttryck. Det är inte normalt tryck i vattnet där jag släpper ut mina bubblor. På en meters djup är det 1 atmosfärs tryck över det normala lufttrycket (alltså 2 atmosfärer) och på 0,2 meters djup där jag släpper ut mina bubblor är det 1,2 atmosfärers tryck. Densiteten för koldioxid på 0,2 meters djup är alltså 1,2 x 0,0195 g/cm3 = 0,0234 g/cm3. 864 cm3 väger alltså 20 gram.

20 gram är mycket mer än det 1 gram som behövdes för att tillföra 10 mg/l. Det räcker till att tillföra 200 mg/l. Jag bör alltså inte ha kolbrist i mitt kar. Det stämmer också eftersom jag måste tillföra en massa näring flera gånger i veckan och växterna växer bra just nu.

En förutsättning för att detta ska stämma är att man lyckas lösa all gas. Man måste också se till att pH inte blir för surt.

20 gram koldioxid räcker till en väldigt stor tillväxt av växter. Växterna består till stor del av kol (kanske 70% av torrvikten och kanske 20% av våtvikten) och behöver därför väldigt mycket kol.

Du borde klara dig med en femliters saftdunk och jag tror att slangen ploppar ut innan flaskan exploderar.[/quote]

Grymt bra räknat
Fast du skulle ha räknat ut volymen av varje bubbla som ett klot,det blir ännu mindre då.Jag räknade på samma sätt fast med klot ist för kub och svaret för mig ca 10.5 gram koldioxid

Jag tror jg ska ta och testa mäsk varianten,men är det nån som skulle kunna visa en bra bild på en trappa så jag kan ta och bygga en själv
Bilagor:
#49 - 5 mars 2006 20:15
[quote=heeke]Visst är det så. DU kan till och med skippa syrestenen om du får in slangen i insuget.
Gasen löses upp när den paserar filtermaterialet. Det som inte är löst smulas sönder till små små bubblor av impelern.[/quote]

Är jag bara dum nu, eller borde man inte kunna trycka in slangen i ytterfiltrets insug också, och få en liknande effekt? Eller försvinner CO2 när vattnet kommer ut ut strilröret som ju är placerat i toppen på akvariet?

Mvh. Johan
#50 - 7 mars 2006 16:07
Har byggt ett mäsk system nu.
Jag körde med receptet som finns på djurportalen.Och jag kan säga att det inte tar några "timmar" innan den bubblar med det reseptet utan det tar cirka 1-2minuter och det bubblar 1 stor bubbla/varannan sekund i reningsflaskan
#51 - 7 mars 2006 17:09
[quote=Legisten]Har byggt ett mäsk system nu.
Jag körde med receptet som finns på djurportalen.Och jag kan säga att det inte tar några "timmar" innan den bubblar med det reseptet utan det tar cirka 1-2minuter och det bubblar 1 stor bubbla/varannan sekund i reningsflaskan[/quote]

kan du skriva upp receptet tror du? eller ge ut länken???
#52 - 7 mars 2006 17:21
[quote=andreassofus]kan du skriva upp receptet tror du? eller ge ut länken???[/quote]

tror det är denna:
http://www.djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=35
#53 - 7 mars 2006 17:36
ja de kan de nog va.
varför är de så mycke jäst i den??
dom recept ja har sett ska de ju bara va nåt kryddmått torrjäst per liter vatten..
#54 - 7 mars 2006 18:19
Mycket jäst ökar väl på bubblandet, men avtar rätt snabbt.. eller?

Har jämt bubblande med 1 bubbla/ 2 sek. Har kollat enl co2 tabellen och jag hamnar på 13 mg/liter. Inte mycket.
Ska jag koppla till en 5 l dunk till? Gör 13 mg nån nytta?

Har en 5 l dunk till mitt 375 liters kar. Har gett en fulldos med pmdd.
#55 - 7 mars 2006 18:29
ja de har du nog rätt i. mitt funkar inte :(
ska doppa ner allt i vatten o se om de läcker .
kul att de funkar för dig i alla fall :)

hoppas att du inte misstycker att ja skriver o frågar massa i dina trådar
säg till i så fall

mvh Andreas
#56 - 7 mars 2006 18:55
[quote=andreassofus]ja de har du nog rätt i. mitt funkar inte :(
ska doppa ner allt i vatten o se om de läcker .
kul att de funkar för dig i alla fall :)

hoppas att du inte misstycker att ja skriver o frågar massa i dina trådar
säg till i så fall

mvh Andreas[/quote]

Vi har ju samma problem :D Det är helt okej, att du frågar. Jag lär mej nåt nytt på dina frågor oxå.

Lycka till med läcktestet! :)
#57 - 7 mars 2006 18:59
bra tack :) tyckte de va onödigt o starta en ny tråd.

tack ska du ha :)
#58 - 7 mars 2006 19:01
väntar o ser va ni kommer fram till...ska iväg om 10 min o hämta en dunk..allt material köpte jag innan idag..fan va svårt det ska vara att fixa en 5l dunk.:mad:
#59 - 7 mars 2006 19:05
[quote=heimdall]väntar o ser va ni kommer fram till...ska iväg om 10 min o hämta en dunk..allt material köpte jag innan idag..fan va svårt det ska vara att fixa en 5l dunk.:mad:[/quote]

hehe ska de va så svårt då?? spolarvätka dunk är väl 5l eller e den 4l kanske?
#60 - 7 mars 2006 19:17
Nu bubblar det lite hos mig cirka 1 bubbla på 2-3 sec. Men det är så oregelbundet är det fortfarande en läcka då?
Mvh Marcus
#61 - 7 mars 2006 19:19
hur tätar du? med silicon eller? ja har tätat runt slangen o i flera omgångar nu.. siliconet är större än hela korken ju [:o] men de bubblar inte ändå :(
#62 - 7 mars 2006 19:22
Hehe det trodde jag också skulle hjälpa. Tillslut silikonade jag igen hela skiten men det läckte ändå 8)

Tillslut tog jag istället en Absolutflaska och borrade ett lagom litet hål som man med våld kunde få igenom slangen igenom och utöver det epoxylimmade igen snittet.
Bilagor:
#63 - 7 mars 2006 19:24
#64 - 7 mars 2006 19:29
du vill ha ca 10 (upp till 50) mg koldioxid per liter om du sedan måste tillföra mindre för att inte allt går åt eller mer för att det går åt mer än så eller för att det luftas ur vid vattenytan. så hur mycket du vill tillföra är lite krångligare. Bluesboy har studerat det lite mer.
Jag har lagt till ett skript som räknar ut medelvärdet på ljusstyrka och CO2-konsumtion för oss som matar in i min databas:
http://www.bluesboy.se/aquabase/consumption/sum.php
En vägledning kanske?
#65 - 7 mars 2006 19:33
[quote=defdac]Du kan se flaskan i bakgrunden här:
http://www.akvarie.net/controllersvt?action=galleryimage&imageid=106[/quote]

ja de va ju en ide kanske..
ska bara köpa en 5l flaska med absolut o dricka upp :D sen kan ja göra de..
ja doppade ner dunken i vatten , men ja såg inte att de bubblade o läckte :(
de bubblar när ja skakar o trycker på flaskan.. kan de va så att min blandning ine jäser tillräckligt???
#66 - 7 mars 2006 21:46
Jag har precis samma problem som du har andreas. Jag hittar inte heller någon läcka men den fins där.
MvhMarucs
#67 - 8 mars 2006 07:46

ska bara köpa en 5l flaska med absolut o dricka upp sen kan ja göra de..

ja doppade ner dunken i vatten , men ja såg inte att de bubblade o läckte

de bubblar när ja skakar o trycker på flaskan.. kan de va så att min blandning ine jäser tillräckligt???

Nej, inte om du märker att koldioxiden inte orkar ända ner i akvariet. Anledningen att den orkar ända ner när du skakar flaskan är att jäsningen en liten stund överskrider pyspunkan.

Sänk ner rubbet i en hink med vatten/badkaret, håll för utblåsslangen med tummen och skaka på mäskflaskan så kommer du nog se var det pyser.

Jag hittar inte heller någon läcka men den fins där.

Höll du för slangen när du kollade?
#68 - 8 mars 2006 07:47
[quote=BluesBoy]Jag har lagt till ett skript som räknar ut medelvärdet på ljusstyrka och CO2-konsumtion för oss som matar in i min databas:
http://www.bluesboy.se/aquabase/consumption/sum.php
En vägledning kanske?[/quote]

Ja vägledning till mig behövs! Och du får gärna ta bort mina vansinniga data. Det är något som inte stämmer alls och jag tror att det är flaskstorlek. Jag skrev in vad mina mäskflaskor väger och hur länge det varar. Det skulle nog vara vikten av koldioxid i tryckflaskan man skrev in.

Sorry att jag fipplade till det. Nu blir medelvärden och allt helt fel.[:o]
#69 - 8 mars 2006 08:34
Sorry att jag fipplade till det. Nu blir medelvärden och allt helt fel.
Ingen fara. Maila mig dina uppgifter så ändrar jag ikväll.
#70 - 8 mars 2006 13:30
[quote=defdac]Nej, inte om du märker att koldioxiden inte orkar ända ner i akvariet. Anledningen att den orkar ända ner när du skakar flaskan är att jäsningen en liten stund överskrider pyspunkan.

Sänk ner rubbet i en hink med vatten/badkaret, håll för utblåsslangen med tummen och skaka på mäskflaskan så kommer du nog se var det pyser.

Höll du för slangen när du kollade?[/quote]

ok.. ska fylla bakkaret sen o kolla. iodag bubblar de ca 1 bubbla var 5 sekund :( men inget i akvariet. men ska m den som ger sig.. ja SKA få ordning på detta om de så e de sista ja gör :p
#71 - 8 mars 2006 14:51
nu har ja fyllt badkaret och doppat ner hela mäskanordingen, de läcker i korken på vattenflaskan, men ser inte att de läcker från mäskdunken.
borde de inte bubbla mer i vattenflaskan då än va de gör?? kommer ju bara en bubbla var 5 sekund ner till vattenflaskan
#72 - 8 mars 2006 14:55

kommer ju bara en bubbla var 5 sekund ner till vattenflaskan

Då är det med den hastigheten din mäsk jäser just nu och om du tätar vattenflaskan så kommer det bubbla med 1 bubbla var femte sekund i akvariet också.

En trött mäsksats. Läge att göra en ny kanske, eller ställa den varmare.
#73 - 8 mars 2006 14:58
[quote=defdac]Då är det med den hastigheten din mäsk jäser just nu och om du tätar vattenflaskan så kommer det bubbla med 1 bubbla var femte sekund i akvariet också.

En trött mäsksats. Läge att göra en ny kanske, eller ställa den varmare.[/quote]

ok. så om ja tätar vattenflaskan nu så är de bra sen :)
byta redan [:o] ja gjorde ju satsen i söndags men ja har öppnat massa och skakat och hällt över från flaskor till en dunk, kan de påverka??

eller ska ja testa ett annat recept? tycker det är fruktansvärt lite jäst i de receptet som ja har.. endast ett halvt kryddmått med torrjäst till en liter vatten
#74 - 8 mars 2006 15:01
En långsam jäsning kan vara att föredra då den kommer hålla längre och hålla ungefär samma bubbeltakt hela tiden.

Vill du ha en snabb explosionsartad jäsning så är det mycket jäst och socker och bra med värme runt dunken som gäller, se upp bara så du inte gasar ihjäl fiskarna.
#75 - 8 mars 2006 15:03
ok. ska kanske va lite försiktigt då. men kör ja på samma recept igen kommer de ju inte bubbla mer än va de gör nu. är de skiullnad på torrjäst o vanlig jäst? vilket är o föredra?
kan ja kanske ta 1-1,5 kryddmått istället för att de ska bubbla fortare?
#76 - 8 mars 2006 15:10
När det börjar komma till vilket jästsats som är bäst simmar jag ur bild.
#77 - 8 mars 2006 15:16
ok. sorry. ja får prova mig fram-.. tack så mycke för all hjälp
#78 - 8 mars 2006 15:17
Haha!

Färsk jäst borde kunna komma igång snabbare, men jag tycker att det funkar väldigt bra med torrjäst och just bara ett halvt kryddmått per liter. Kronjäst är väl bra?

Att det tar ett tag för det att komma igång och att det jäser långsamt ser jag inte som ett problem om man kör med flera flaskor. Tvärtom skönt att slippa överflödande vilda flaskor.
#79 - 8 mars 2006 15:21
[quote=Krax]Haha!

Färsk jäst borde kunna komma igång snabbare, men jag tycker att det funkar väldigt bra med torrjäst och just bara ett halvt kryddmått per liter. Kronjäst är väl bra?

Att det tar ett tag för det att komma igång och att det jäser långsamt ser jag inte som ett problem om man kör med flera flaskor. Tvärtom skönt att slippa överflödande vilda flaskor.[/quote]

ja kör oxå med kronjäst.
ja harde ju 4 st petlaskor först men de blev så mycke kopplingar o slangar o omöjligt o få tätt allt så ja bytte till en dunk.
hur mycke bubblar ditt? i bubbla var 5 sekund är för lite va? till ett 160l akvarium
#80 - 8 mars 2006 15:32
Mitt bubblar med pyttesmå bubblor. Massor. Kanske 10 i sekunden. Men det tar ganska många timmar (ibland dygn) för det att komma igång.

En bubbla kan ju vara ganska stor men det låter för lite med en på fem sekunder till 160 liter.
#81 - 8 mars 2006 15:36
mm ja satte satsen i söndags . ska göra en ny sats idag med ett annat secept. o sen ska ja täta om vattenfraskan.
små/stora bubblor?? va bestämmer vilken storlek de blir på dom?
#82 - 8 mars 2006 15:42
Folk här på forumet brukar alltid skriva att alträ ger minst bubblor. Jag har blå syrestenar för ett par spänn.

Tjock slang borde ge större bubblor.
#83 - 8 mars 2006 15:54
[quote=Krax]Folk här på forumet brukar alltid skriva att alträ ger minst bubblor. Jag har blå syrestenar för ett par spänn.

Tjock slang borde ge större bubblor.[/quote]

ja har 6mm slang. vet dock ej innemåttet.
ja har en sån "trappa" som löser upp bubblorna.
#84 - 8 mars 2006 17:39
jag startade mitt igår...men jag måste fråga..en dum fråga men för att vara på den säkra sidan.
ska det bubbla 1 bubbla i vatten flaskan ca 1-2 sek eller är det en bubbla från syrestenen 1-2 sek...för är det 1 bubbla från stenen så e det kört här, kommer säkert 20-40 st varje sek...medans i flaskan 1 varje sek.
#85 - 8 mars 2006 18:56
[quote=heimdall]jag startade mitt igår...men jag måste fråga..en dum fråga men för att vara på den säkra sidan.
ska det bubbla 1 bubbla i vatten flaskan ca 1-2 sek eller är det en bubbla från syrestenen 1-2 sek...för är det 1 bubbla från stenen så e det kört här, kommer säkert 20-40 st varje sek...medans i flaskan 1 varje sek.[/quote]

Har du syresten så är det väl vattenflaskan som fungerar som bubbelräknare. Stenen gör väl 1 bubbla till många små.

Andreas. Har du sätt ny mäsk? Fått allt tätt? Nyfiken...:D
#86 - 8 mars 2006 19:00
hej lena.. håller på o tätar korken nu.. de va visst en läcka :p

nope. ingen ny mäsk.- men ja har hällt ut den ja hade.. vet inte vilket recept ja ska ha.. alla e ju så olika.. vissa ska de va ett halvt kryddmått i å andra ska de va 25g i[:o]
#87 - 8 mars 2006 19:05
[quote=andreassofus]hej lena.. håller på o tätar korken nu.. de va visst en läcka :p

nope. ingen ny mäsk.- men ja har hällt ut den ja hade.. vet inte vilket recept ja ska ha.. alla e ju så olika.. vissa ska de va ett halvt kryddmått i å andra ska de va 25g i[:o][/quote]

Nästa sats jag sätter så följer jag receptet jag har, men tillsätter lite mer jäst, för att öka bubbelmängden. Receptet funkar bra, men vill ha lite mer bubblor än 1 bubbla/2 sek. Provar kanske med vinjäst.

Hoppas du lyckas till slut! :) Jag måste haft tur, som fick tätt med en gång! :D
#88 - 8 mars 2006 19:09
hur gjorde du när du tätade?
ja tätar i i korken till vattenflaken med två slangar i.. svårt o komma in i korken o runt slangarna med fingrarna o få de bra. siliconet är ju inte direkt lättjobbat :) tror ja har silicon ända upp i taket nu o i resten av lägenheten+ plus att alla mina pennor knivar och alla spetsiga saker är fulla av silicon [:o]
#89 - 8 mars 2006 19:10
[quote=Lena123]Nästa sats jag sätter så följer jag receptet jag har, men tillsätter lite mer jäst, för att öka bubbelmängden. Receptet funkar bra, men vill ha lite mer bubblor än 1 bubbla/2 sek. Provar kanske med vinjäst.

Hoppas du lyckas till slut! :) Jag måste haft tur, som fick tätt med en gång! :D[/quote]

jag körde efter ditt,men 5.5 dl socker och 2.5 krm jäst o det bubblar 1 varje sek.
#90 - 8 mars 2006 19:13
[quote=heimdall]jag körde efter ditt,men 5.5 dl socker och 2.5 krm jäst o det bubblar 1 varje sek.[/quote]

till hur många liter? 5l eller? eller 4l eller hur va de?
#91 - 8 mars 2006 19:14
[quote=andreassofus]till hur många liter? 5l eller? eller 4l eller hur va de?[/quote]

4 liter vatten.
#92 - 8 mars 2006 19:14
[quote=andreassofus]hur gjorde du när du tätade?
ja tätar i i korken till vattenflaken med två slangar i.. svårt o komma in i korken o runt slangarna med fingrarna o få de bra. siliconet är ju inte direkt lättjobbat :) tror ja har silicon ända upp i taket nu o i resten av lägenheten+ plus att alla mina pennor knivar och alla spetsiga saker är fulla av silicon [:o][/quote]

Köpte en liten silicontub med lös "pip" med litet hål. Blev lite bökigt med fingrarna. :)
#93 - 8 mars 2006 19:17
[quote=heimdall]jag körde efter ditt,men 5.5 dl socker och 2.5 krm jäst o det bubblar 1 varje sek.[/quote]

Får pröva det nästa gång. :) Inget problem med att Ph sjunker?

Vilken j*a lång tråd min fråga skapade! :D Många som har samma problem. Kul.:)
#94 - 8 mars 2006 19:20
[quote=Lena123]Får pröva det nästa gång. :) Inget problem med att Ph sjunker?

Vilken j*a lång tråd min fråga skapade! :D Många som har samma problem. Kul.:)[/quote]

nä inget problem alls..:)

hehe jo många startade ju samtidigt..:D
#95 - 8 mars 2006 19:21
[quote=Lena123]Köpte en liten silicontub med lös "pip" med litet hål. Blev lite bökigt med fingrarna. :)[/quote]

se där ja. ja har allt en pip men den va igensatt av torkad silicon :(

får kleta lite till med fingrarna..

ja de blev en väldigt aktiv tråd de här :)
#96 - 8 mars 2006 19:33
[quote=andreassofus]se där ja. ja har allt en pip men den va igensatt av torkad silicon :(

får kleta lite till med fingrarna..

ja de blev en väldigt aktiv tråd de här :)[/quote]

sitter du med en stor silicon patron eller? då förstår jag att det blir kladdigt hehe..;)
#97 - 8 mars 2006 19:34
ja de gör ja :) öppningen är vältyp en cm tror ja :D haha kletigt som F*N e de
#98 - 8 mars 2006 19:37
[quote=andreassofus]ja de gör ja :) öppningen är vältyp en cm tror ja :D haha kletigt som F*N e de[/quote]

hahaha...:)
vissa silicon har svårt att fastna på vissa underlag...kanske underlättar om man kör med fint sandpapper på ytan först?..en ide bara
#99 - 8 mars 2006 19:46
[quote=heimdall]hahaha...:)
vissa silicon har svårt att fastna på vissa underlag...kanske underlättar om man kör med fint sandpapper på ytan först?..en ide bara[/quote]

jo svårt o fastna håller ja med om.. de enda som det fäster bra på de e mina fingrar. nu har ja kletat färdigt i alla fall. ska låta de torka tills i morgon. ja håller tummarna
#100 - 8 mars 2006 19:51
[quote=andreassofus]jo svårt o fastna håller ja med om.. de enda som det fäster bra på de e mina fingrar. nu har ja kletat färdigt i alla fall. ska låta de torka tills i morgon. ja håller tummarna[/quote]

:D :D :D :D Håller tummarna jag med! :D :D :D :D
#101 - 10 mars 2006 00:27
lägg på ordentligt med silicon sen ha på tvål/såpa lösning på fingrarna och forma till siliconet så blir man inte kladdig....
#102 - 10 mars 2006 09:40
För att slippa silicon nästa gång så man kan borra hål i korken som är några mm mindre än slangens ytterdiameter, så har jag gjort och jag har aldrig varit med om läckage

man bruka då få dra igenom slangen genom korken med en liten näbbtång eller liknande, men tätt blir det

Mvh Peter
#103 - 10 mars 2006 13:25
[quote=Redbullen]För att slippa silicon nästa gång så man kan borra hål i korken som är några mm mindre än slangens ytterdiameter, så har jag gjort och jag har aldrig varit med om läckage

man bruka då få dra igenom slangen genom korken med en liten näbbtång eller liknande, men tätt blir det

Mvh Peter[/quote]
ja borra hålen i 4.5mm och slangen är 6mm men de hjälpte inte.. ja tror ja fick de ganska tätt igår.. bubbla väldigt lite på ett ställe så ja la på mer silicon där, så idag (fredag) ska ja se om det är helt tätt
#104 - 10 mars 2006 15:08
[quote=andreassofus]ja borra hålen i 4.5mm och slangen är 6mm men de hjälpte inte.. ja tror ja fick de ganska tätt igår.. bubbla väldigt lite på ett ställe så ja la på mer silicon där, så idag (fredag) ska ja se om det är helt tätt[/quote]

Nå??? Hur har det gått? :D
#105 - 10 mars 2006 19:25
[quote=Lena123]Nå??? Hur har det gått? :D[/quote]

ja vet inte. ja har precis kommit hem efter 100000 ärenden, så nu ska ja ta de lite lugnt.. ska fixa de ikväll hade ja tänkt mig :) hoppas de blir bra.. bubblar ditt än eller?
#106 - 10 mars 2006 21:41
Det bubblar i jämn takt. :)
#107 - 10 mars 2006 21:43
va kul.. själv har ja inte kollat mina flaska än... är inte så snabb på o fixa saker.. ja fastnar upp i allt annat :)

Annons