Mask?

#1 - 20 mars 2008 18:39
Hur ser det ut då de har mask? Någon som haft en fisk med det som vet hur det ser ut?..

För min nyinköpta svärdbärarhona har nå små smala röda strån som kommer ut. de är dock stilla.
#2 - 20 mars 2008 18:47
Låter som camallanus :/

Du kan behandla det med Nematol eller någon annan medicin som jag inte riktigt minns namnet på, medicin som är verksam mot nematoder hursomhelst.
#3 - 20 mars 2008 19:02
men hur fungerar sjukdomen då? rör de på sig?
#4 - 20 mars 2008 19:09
hon har vart i det stora akvariet med andra fiskar en natt, kan de också vara drabbade då? vi flyttade över henne till ett eget litet akvaie i morse. hon är väldigt stilla å simmar inte alls omkring, tar heller inte maten eller då matensjunker så missar hon den. längst ut på stjärtfenan är det som om det saknas pigment eller som om den håller på å vittrar sönder. blir som en genomskinlig slöja längst ut.
#5 - 20 mars 2008 20:25
behöve inte svar nu, har avlivat fisken och undersökt henne, hon var full i mask, vidrigt!
#7 - 21 mars 2008 09:13
mm tyvärr är dina andra fiskar med stor säkerhet också smittade. det tar ca 3 månader från smittotillfället till att du börjar se maskar i andra fiskar. de maskar som hänger ut ur fisken är honor vilka släpper ifrån sig ägg. när andra fiskar äter äggen blir de också smittade.

sök på camallanus i forumet, du kommer få fram all info.

masken är svår att bli av med av den anlednignen till att det i Sverige inte finns något bra lagligt medel.

http://hem.passagen.se/mikeno/icam.htm

jag behandlade några fiskar med flubenol, finns på apoteket, det funkade men behandlingtiden var lång.
men som sagt, sök i forumet på gamla trådar
#8 - 21 mars 2008 09:44
oh, ok. :( va drygt
#9 - 21 mars 2008 10:19
Tycker du ska ringa inköpstället och meddela att dom har ett eller flera akvarier som är infekterade.

Såg att du hade den samt 3 andra svärdbärare i ett 180 liters tillsammans med andra fiskar, jag vet inte hur du ska förhålla dig eftersom den ordinarie medicinen är förbjuden men förhoppningsvis har inte för många av zoopets alla akvarister med sjukdomar och karantän som specialitet åkt på långväga påsk semester..

Lycka till.
#10 - 22 mars 2008 21:04
Men Sera har kommit ut med en medicin som ska vara bra. Sera med Professional Nematol heter den, och den hjälper mot nematoder som camallanus, rundmaskar och diskus-larvmaskar står det i bruksanvisningen.
#11 - 22 mars 2008 21:22
Återkom gärna och berättade om hur det fungerade med Nematol så vi får veta från fler att det verkligen tar Camallanus. Den förbjuda medicinen heter Levamizole och Azeah har den... Du kan se mer exakt på min tråd.
Jag hade jätteproblem och här är min tråd

Axilur till fiskar emot tarmmask, hur? ( 1 2 3 ... Sista sidan)
Katharina

Du kan tjäna på att dammsuga botten när du byter vatten för masken kan finnas där också då den kan ha svårt att rymmas i småfisk, typ guppy.

Min infekterade fiskar var levandefödare och ciklider. (Det var cikliderna som tog in det). Neontetror och eldstjärt visade inga tecken på att vara smittade. Fisken klarar behandlingen bra men inte räkor, ålar, grodor och sniglar. De är inte heller smittobärare utan går att ta bort och sedan flytta tillbaka.. Jag väntade 1 månad för säkerhets skull.

Jag behandlade 2 gånger med Levamizole och sedan körde jag aktivt kol i filtret för att få bort medicinen. Sen rörde jag om i sanden, bytte 75 % av vattnet och öste ner växtnäring samt en bakteriebomb (tablett med snälla bakterier).
Men jag hade ju haft i 5 olika mediciner som var supergiftiga allihopa... [:o]
Än har jag inte sett någon ny mask så det verkar ha fungerat men balansen är inte riktigt perfekt än, växterna är på gång men kolet går ju hårt åt..

Lycka till och som sagt, glöm inte att berätta hur det går så alla kan lära sig för det här är påväg in i Sverige igen tydligen och våran gamla medicin, Levamizole, är förbjuden så vi måste testa ny.

[COLOR=Red]Rättelse. Sniglar och räkor är inte smittbärare. Ålar och grodor vet jag inte![/COLOR]
#12 - 22 mars 2008 21:22
har redan meddelat dem om att de troligtvis är smittade, men tyvärr fick man vad ja tycker fel reaktion från butiks ägaren, "åh, va häftigt och farsinerande".. känns inte som om han tar det på allvar då han sagt att han inte har haft nå mask på 20 år -.-''

ska medicinera hela akvariet
#13 - 22 mars 2008 21:25
Lowa skrev:
har redan meddelat dem om att de troligtvis är smittade, men tyvärr fick man vad ja tycker fel reaktion från butiks ägaren, "åh, va häftigt och farsinerande".. känns inte som om han tar det på allvar då han sagt att han inte har haft nå mask på 20 år -.-''

ska medicinera hela akvariet

Folk brukar avliva all sin fisk om de får den här masken på grund av att den är så svår att bli av med att det nästan är mer elakt emot fisken. Det tycker han är häftigt eller??? [:(!]
#14 - 22 mars 2008 21:27
ska testa levamizole. får väl köpa nå kol sen då, hur gör man med den?

ska självklart skriva hur det går sen :)
#15 - 22 mars 2008 21:29
Katharina skrev:
Folk brukar avliva all sin fisk om de får den här masken på grund av att den är så svår att bli av med att det nästan är mer elakt emot fisken. Det tycker han är häftigt eller??? [:(!]

jag har väl haft mitt akvarieum i kanske snart två månader,men skulle aldrig vilja avliva alla mina älsklingar! kör hellre med medicinering. Men tydligen så tyckte han det, vi har skickat in bilder till honom på masken så han kan vara övertygad :mad:
#16 - 22 mars 2008 21:30
Lowa skrev:
ska testa levamizole. får väl köpa nå kol sen då, hur gör man med den?

ska självklart skriva hur det går sen :)

Jag har en filterbehållare som jag stoppade den i under 24 timmar, har jag för mig.
#17 - 22 mars 2008 21:32
Lowa skrev:
jag har väl haft mitt akvarieum i kanske snart två månader,men skulle aldrig vilja avliva alla mina älsklingar! kör hellre med medicinering. Men tydligen så tyckte han det, vi har skickat in bilder till honom på masken så han kan vara övertygad :mad:

Ja, så kände jag med.. Plus att mina inte går att hitta likadana heller. Helt oersättliga för mig alltså. Ungefär hälften dog och min första, största och mest angripna guppyhona blev steril men det var henne unt att gå i pension... :D
Men jag behandlade ju som sagt med en massa olika mediciner. Prova du den där nya Nemalizol så får vi se sen hur det går. Eller Levamizole om du vill det... såklart..
#18 - 22 mars 2008 21:37
men jag/vi (pojkvän) har redan beställd levamizole :P Så det blir nog den vi kör med. Men som du sa oersättliga!
#19 - 22 mars 2008 21:43
Lowa skrev:
men jag/vi (pojkvän) har redan beställd levamizole :P Så det blir nog den vi kör med. Men som du sa oersättliga!

Fick ni fram doseringen? För jag kom inte ihåg. Azeah portionerade det ju så snyggt att jag bara hällde i en påse per gång.. Plus att jag är så attans glömsk.. [:-174]
Bilagor:
#20 - 22 mars 2008 21:50
vi har inte fått det än ;)
#21 - 22 mars 2008 21:54
Väntar fortfarande ivrigt på Azeah's svar ska du veta :P

Har hon portionerat smart till dig så är det nog så i regel som det sker då hon skrev att hon skulle mäta upp doseringen så fort hon fick tid till det.
#22 - 26 mars 2008 14:55
hur fick du tag på levamisol? det kommer säkert att funka, det botade mina fiskar.

vilken idiot till affärsägare, det räcker med att han använt samma håv från ett smittat akvarie till ett annat så dyker det upp maskar om tre månader.

vore intressant att få reda på mer om den där medicinen Nematol.. nån som har mer info om den?
#23 - 30 mars 2008 09:50
har nu fått medicinen och använt den. I yngelkaret gick det bra, de märkte inget. men i det stora 180 karet med endast vuxna fiskar de blev liksom..wasted. De är helsega och fattar inte att de hamnar i klämm på trånga ställen och de är bara stilla i vattnet.så är väldigt orolig nu. släckte lampan så de blir mindre aktiva så de inte fastnar någonstans
#24 - 30 mars 2008 09:52
Lowa skrev:
har nu fått medicinen och använt den. I yngelkaret gick det bra, de märkte inget. men i det stora 180 karet med endast vuxna fiskar de blev liksom..wasted. De är helsega och fattar inte att de hamnar i klämm på trånga ställen och de är bara stilla i vattnet.så är väldigt orolig nu. släckte lampan så de blir mindre aktiva så de inte fastnar någonstans

Brassa på pumpen uppe vid ytan, svallvågor, eller i värsta fall sätt in en syresten... De har för lite luft när de mår så här dåligt... tror jag.. hur som helst så fungerar det..

De kan även dö av proteinförgiftning eller överskott när all mask dör i magen.. Eller ännu värre, en mask ska ta sig ut snabbt för att komma undan medicinen och tar sig ut genom bukväggen... :eek: Skräckhistorier, jag klarade mig undan från det iaf..

Jag klarade mig och av de 4 fiskar jag kämpade extra med klarade sig 2.. Jag plockade ut dem och behandlade extra emot masken för de var så angripna, flera maskar hängade i rumpan. Sen fick de svamp och fenröta som jag plockade ut och behandlade. Då slipper man ju behandla hela karet, man gör ett "bad" bara på en halvtimme ungefär..
Den värst angripna, stora gamla honan blev steril men klarade sig och den andra väntar yngel nu... [:-174]
#25 - 30 mars 2008 15:56
Rena Alienhistorierna! Det finns sorgligt nog liknande maskar av flera olika arter som ger sig på människor. Urk.- Plötsligt äter det sig ut genom ögat! Fy tusan!

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article354412.ab

http://scienceblogs.com/zooillogix/Hookworm%20Foot.jpg
#26 - 30 mars 2008 20:12
Katharina skrev:
Brassa på pumpen uppe vid ytan, svallvågor, eller i värsta fall sätt in en syresten... De har för lite luft när de mår så här dåligt... tror jag.. hur som helst så fungerar det..

De kan även dö av proteinförgiftning eller överskott när all mask dör i magen.. Eller ännu värre, en mask ska ta sig ut snabbt för att komma undan medicinen och tar sig ut genom bukväggen... :eek: Skräckhistorier, jag klarade mig undan från det iaf..

Jag klarade mig och av de 4 fiskar jag kämpade extra med klarade sig 2.. Jag plockade ut dem och behandlade extra emot masken för de var så angripna, flera maskar hängade i rumpan. Sen fick de svamp och fenröta som jag plockade ut och behandlade. Då slipper man ju behandla hela karet, man gör ett "bad" bara på en halvtimme ungefär..

Den värst angripna, stora gamla honan blev steril men klarade sig och den andra väntar yngel nu... [:-174]

de blev så är slöa efter medicineringen, inte innan så det beror på den. de har inte kommit så långt så e har maskar hängandes ut så de borde inte ha ont iaf. men eftersom de kan finnas masskägg och annan skitså måste ja göra hea karet
#27 - 30 mars 2008 20:15
MattiasL skrev:
Rena Alienhistorierna! Det finns sorgligt nog liknande maskar av flera olika arter som ger sig på människor. Urk.- Plötsligt äter det sig ut genom ögat! Fy tusan!

bwaaah :'( nu blir ja ju rädd!
#28 - 30 mars 2008 20:16
MattiasL skrev:

Nice :D
#29 - 30 mars 2008 21:11
Lowa skrev:
de blev så är slöa efter medicineringen, inte innan så det beror på den. de har inte kommit så långt så e har maskar hängandes ut så de borde inte ha ont iaf. men eftersom de kan finnas masskägg och annan skitså måste ja göra hea karet

Ja, det är ju effekterna av medicineringen jag talar om... De blev hängiga och stod och kippade hela gänget uppe vid ytan, utom neonerna som dog vartefter. De mår bättre om du brassar pumpen på ytan.. [:-174]
#30 - 31 mars 2008 14:15
Katharina skrev:
Ja, det är ju effekterna av medicineringen jag talar om... De blev hängiga och stod och kippade hela gänget uppe vid ytan, utom neonerna som dog vartefter. De mår bättre om du brassar pumpen på ytan.. [:-174]

jaja ska väl göra det men allaligger typ på botten
#31 - 12 april 2008 09:18
är maskarna bruna? i så fall är de döda..
#32 - 12 april 2008 09:28
MattiasL skrev:

uuuh vidrigt! Vart äcklad där :S ! DÖÖÖD åt alla små kryp o parasiter, det enda de duger till är o bli mat till våra husdjur.
#33 - 12 april 2008 14:23
de var röda!
#34 - 12 april 2008 16:31
hmm okej.. exakt hur många dagar har du medicinerat? mina maskar försvann på 10 dagar, behandlade med Levaject. då kunde man se att maskarna visserligen hängde ut men att de bleknat i färg jämfört med tidigare.
#35 - 12 april 2008 16:41
det är inte säkert att de försvinner då de kan ha lagt ägg i vattnet som fiskar äter upp, men ja kommer inte ihåg, hade levamisole å gjorde en behandling

Annons