Mäsk

#1 - 4 mars 2008 01:08
Ja jag vet att det finns tuuuuusen topicar om just mäsk, men efter en sökning så har jag ändå inte funnit det jag letar efter. Så därför skriver jag en topic om mäsk.

Jag har givit upp planerna på att köra med co2 tuber, det känns krångligt, dyrt och farligt här hemma. Min andra plan var att köra med Easy Carbo men eftersom jag testat det i flera veckor nu och inte märkt någon skillnad så känns det som om även det inte är att tänka på. Nu återstår det att testa detta med mäsk men hur jag än letar på internet så tycks jag inte hitta ett enda vettigt, enkelt recept på detta trots att alla säger att det är så enkelt ;)

Så det jag undrar nu är om det finns någon vänlig själ där ute som kan tala om för mig hur detta fungerar, samt hur jag skaffar mig en fungerande anläggning och hur jag sköter/driver den. Jag vill gärna ha tips på vilken utrustning/material som behövs också.

Snälla [:X]
Guest
#2 - 4 mars 2008 02:06
En länk säger mer än tusen ord! ;)
http://www.plantswap.se/artiklar/DIYCO2.htm
#3 - 4 mars 2008 11:28
Bra länk, själv kör jag bara med en dunk då men annars precis samma system så följ den bygganvisningen du.
Recept finns nog lika många som det finns folk som kör med mäsk, mitt eget består av lite drygt 4 liter vatter, 4dl strösocker, 1tsk bakpulver, 1msk proteinpulver (vällingpulver funkar oxå bra), sen en skiva ca 2mm färsk jäst från lidl (vanlig färsk jäst för söta degar funkar lika bra), dom flesta annars har torrjäst men med färsk jäst så har jag märkt att jäsningen kommer igång lite fortare och det är bra om man bara har en dunk, sen klarar sig en sån kub i kylskåpet en månad utan problem så man måste inte köpa en ny bara för att bästfördatumet gått ut så länge man inte ska baka nåt annat med den ;)
En viktig detalj är att blanda ner ingridienserna i ca en liter vatten och sen skaka så dom blandas ordentligt för annars kan jästen dö om den blir liggandes i för mycket socker som inte lösts ordentligt.
#4 - 4 mars 2008 13:58
Själv gör jag sockerlag först. Värm vattnet, rör ut sockret och andra tillsatserna. Låt svalana till fingervarmt (precis som när man bakar). Tillsät jästen och rör om igen.

Kommer igång snabbt.
#5 - 4 mars 2008 14:44
Jag tror det viktigaste är att man gör det enkelt för sig så länge det funkar. Annars tröttnar man.

Jag kör följande:

5l vatten
5dl socker
2msk protein/välling/mjölk-pulver
2krm torrjäst.

Häller i alla torra ingredienser, på med ca 1l varmt vatten ur kranen (ca 40-45 grader torrjästen vill ha det lite varmare än färsk jäst), skakar ordentligt, i med resten av vattnet (men typ ljumet), klart.

Tar inte mer än 5min att göra.
#6 - 4 mars 2008 15:09
Håller med heeke, så enkelt som möjligt, kör allt mitt i fingervarmt och det tar inte så lång tid som 5 minuter ;)
#7 - 6 mars 2008 17:11
Tusen tack för länken Anette, du är en räddare i nöden [:)]
och tack för alla recept. Nu ska jag bara skaffa hem lite slangar,
dunkar och ingredienser och sedan testa detta med mäsk. Verkar
ju vara både billigt och bra.

Någon som har något tips på en billig liten pump? Funkar det med vilken som helst?
#8 - 6 mars 2008 19:10
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=250210860282&ssPageName=STRK:MEWN:IT&ih=015

den här pumpen kör jag med, kostar ca 60kr med frakt och pytteliten, perfekt behållare att placera en syresten i och den fördelar gasen riktigt bra :)
#9 - 17 mars 2008 15:36
Fuzzop skrev:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=250210860282&ssPageName=STRK:MEWN:IT&ih=015

den här pumpen kör jag med, kostar ca 60kr med frakt och pytteliten, perfekt behållare att placera en syresten i och den fördelar gasen riktigt bra :)

Hur mycket låter den?
Jag har köpt 2 pumpar nu som låtit för mycket....Snålheten bedrar visheten...
Hörs den? Om inte måste nog jag också beställa en. Den var ju skitbillig.
#10 - 17 mars 2008 18:04
Hur mycket låter den?

Jag har köpt 2 pumpar nu som låtit för mycket....Snålheten bedrar visheten...

Hörs den? Om inte måste nog jag också beställa en. Den var ju skitbillig.

när man inte matar in nån gas i pumpen är den helt ljudlös, med co2 i pumpen så låter den ju lite men det lär du nog aldrig komma ifrån, men om man jämför med en vanlig diffusor till ett innefilter så tycker jag den låter ganska lite gasen till trots, i mitt kar hör man ett svagt smattrande från gasbubblor som slås sönder men jag tror iaf inte du lär hitta en tystare pump nån annanstans :)
#11 - 14 april 2008 17:52
Fuzzop skrev:

Funkar smidigt att beställa den?
Hur långt tid tog det ifrån att du beställde den tills dess att du hade den hemma?

Föresten:
Om jag använder ett recept som ser ut som såhär:
1l Vatten
1dl Socker
1/2 msk mjölk-pulver
1/2krm torrjäst

Kan det verka som vettiga propotioner?
Hur pass långt tid tar det innan det börjar reagera?
#12 - 14 april 2008 19:25
Sultanen skrev:
Funkar smidigt att beställa den?

Hur långt tid tog det ifrån att du beställde den tills dess att du hade den hemma?

Föresten:

Om jag använder ett recept som ser ut som såhär:

1l Vatten

1dl Socker

1/2 msk mjölk-pulver

1/2krm torrjäst

Kan det verka som vettiga propotioner?

Hur pass långt tid tar det innan det börjar reagera?

Om man är reggad på e-bay och paypal är det smidigt att beställa och man bör ha ett kreditkort kopplat till paypal (inte absolut nödvändigt) för maximal smidighet, annars tar de väl några minuter att regga sig på varje sida, börja med paypal om du inte har dom.
tog annars ca 2 veckor att få hem pumpen.
Låter som ett ganska vettigt recept, just när gäller torrjäst vet jag inte hur lång tid det tar, kör själv färsk jäst och mitt puttrar alltid inom en timme, sen bara så du vet sägs det att det luktar lite funky när man kör med mjölkpulver i mäsken, om det inte är så att du redan har det hemma så kanske säkrast att köra välling (typ samma pris), har själv aldrig provat men det ryktas så iaf :)
#13 - 14 april 2008 21:59
Jag får helt enkelt prova med pulvermjölk då;) Tänkte experimentera fram det som passar för just mig så det är väl bara att prova, pulvermjölken kostade 10:90 och det överlever jag att kasta ut om det vore så :rolleyes:

Tack för svaret i övrigt, reggad på ebay sedan tidigare men har inte paypal, men det funkar väl att använda VISA via paypal på någon vänster? Kreditlösningar i alla former är jag mycket skeptisk till:)
#14 - 15 april 2008 04:16
Jodå ett visa kort funkar bra till paypal, har för mig att dom gärna vill kolla att det är ditt kort oxå, gjorde för mig så att det dras en pytteliten summa så att du sen ska kunna se ett köp på ditt kontoutdrag och där står en kod som du sen skriver in på paypal för att verifiera att det är ditt kort och du får även denna minimala summa insatt på dittpaypalkonto så det kostar dig inget.

Jo att prova lite recept är bara bra, tog mig några försök innan jag blev nöjd med mitt eget, va noga med att kolla bara så det inte börjar bubbla för mycket nån gång sen för då kan man ta kol på fiskarna med lite otur ;)
#15 - 15 april 2008 04:23
Nu vet man ju att Fuzzop är en kul lirare, uppe med tuppen och snackar mäsk.. ..morning!
#16 - 17 april 2008 16:06
Själv kör jag med 1½ liters flaskor till mitt 125 kar.Blandar med torrjäst å övriga ingredienser i 4 flaskor.Lägger dom i kylskåpet och tar fram dom ett par timmar innan jag skall byta(byter 2å2).Full fart från start.Ett tips bara.Lossa korken lite när man tar fram dom.Kan bli lite övertryck när jäsningen startar:)
#17 - 24 april 2008 16:43
Lånar tråden lite ;)

Använder själv nutrafins system (köper dock inte deras produkter för mäsken utan har blandat eget recept). Idag såg jag att i den här stegen som man får med så har det bildats ett vitt slem där CO2 kommer ut... Någon som kan veta varför?
#18 - 24 april 2008 17:42
Det är jästsvamp som följer med gasen som satt sig där och växt till sig.
Bara att rengöra med jämna mellanrum, eller om man kan man använda sig utav en tvätt flaska mellan mäsken och karet för att minimera "risken" att det bildas.
#19 - 24 april 2008 19:49
All mäsk är enligt svensk lag förbjuden om den inte är baserad på druvjuice!
#20 - 24 april 2008 19:58
MattiasL skrev:

Beror inte det på vad den är till för?
#21 - 24 april 2008 19:59
heeke skrev:
Det är jästsvamp som följer med gasen som satt sig där och växt till sig.

Bara att rengöra med jämna mellanrum, eller om man kan man använda sig utav en tvätt flaska mellan mäsken och karet för att minimera "risken" att det bildas.

Tackar :) Skall inom en snar framtid fixa en "tvättflaska" :)
#22 - 24 april 2008 20:24
MattiasL skrev:

Jo men när polisen säger att det ok så skiter vi i vad lagen säger ;)
#23 - 24 april 2008 22:17
MattiasL skrev:

Faktum är att om man blandar 1dl jummet vatten, en matsked olja och 1/4 paket jäst så håller man faktiskt på att baka och inget annat..
#24 - 25 april 2008 07:35
Hehehe- Det brödet vill då inte jag smaka!
#25 - 25 april 2008 15:50
Beredning av mäsk är olagligt om syftet är att tillverka sprit eller spritdrycker enl. Alkohollagen (1994:1738)
#26 - 25 april 2008 19:05
Tja receptet är på vanligt vitt matbröd, utelämnade bara ett kryddmått salt, smula ner jästen och lös upp den med en träslev, tillsätt 2-2,5dl vetemjöl och blanda kraftigt med träsleven tills degen släpper från bunken och ställ den på jäsning i mellan 20-30 minuter så har du antingen en pizzadeg eller en matbrödsdeg för en kaka alt 6 bullar..
#27 - 26 april 2008 08:27
Och sen in med den under akvariet på jäsning:D
#28 - 26 april 2008 09:39
Nja jag brukar faktiskt ställa bunken ovanpå min armatur om det inte är svettbastu i köket..

Men somTheRoblin skriver, att bereda mäsk i syfte att tillverka sprit eller spritdrycker är förbjudet, inte annars.
#29 - 28 april 2008 12:46
Inget uppsåt inget brott. Men uppsåt är inte riktigt samma sak som "jag viste inte" eller "jag menade inte" ;).
Hur som helst så tror jag nog jag törs lova att jag betalar böterna för den som åker dit med 5-10l mäsk under karet, så länge syftet är att producera CO2 till akvariet.
:D
#30 - 6 maj 2008 19:42
Ngn som vet var man kan köpa bra ventiler att använda till detta?
#31 - 7 maj 2008 18:31
Hur vet man när systemet fungerar? Jag har problem med att slangen mellan pumpen och backventilen fylls med vatten, ska det vara så?
#32 - 13 maj 2008 16:09
Nu är väl jag ingen hejjare på det här med mina 8 timmar(byggttiden inkluderad)som CO2 akvarist men utan att du här har beskrivit ditt system så luktar det otätt lång väg, gasen skulle utan problem smälla en slang om den inte fick möjlighet att blandas upp i vattnet och det futtiga motstånd som ett par decimeter vatten utgör är inga problem för en "bulle i ugnen"

släng ner mäskflaska, tvättflaska och akvariepump i badkaret och kolla om det är tätt..
#33 - 13 maj 2008 20:20
Chicke skrev:
Hur vet man när systemet fungerar? Jag har problem med att slangen mellan pumpen och backventilen fylls med vatten, ska det vara så?

Har du vatten i slangen är det inget tryck från jäsningen eller så har du satt ventilen åt fel håll ;)
#34 - 13 maj 2008 22:10
Skulle vilja rekomendera denna diffusor som jag hade när jag körde med mäsk. Funkar perfa då bubblorna hinner lösas upp under tiden de "klättrar" i trappan.
#35 - 14 maj 2008 06:14
Problemet med att köra diffusor är ju att du inte kan stänga av den.
Men annrs är det säkert kanon!
#36 - 14 maj 2008 06:37
För nybörjare är CO2-trappor helt perfekt. Det blir en garanterad upplösning men aldrig för mycket ens på natten.
#37 - 14 maj 2008 07:06
Ok!
Förresten jag har fått alger sedan jag började med Co2.
Ser ut som små mjuka toffsar som växer på rötterna i karet.
Är det tofsalger tro?
Har glömt att använda easy carbo, kan det råda bot på problemet?
#38 - 14 maj 2008 18:08
Blir det inte lite väl mycket mäsk med två dunkar på t.ex. ett 60l kar.

Och lite lite med ett par petflaskor till ett 700l kar.

Hur vet man hur mycket mäsk man ska ha. 10l dunk per 100l??????

Eller vad är lagom???:confused::confused::confused:
#39 - 14 maj 2008 18:48
tulle89 skrev:
Skulle vilja rekomendera denna diffusor som jag hade när jag körde med mäsk. Funkar perfa då bubblorna hinner lösas upp under tiden de "klättrar" i trappan.

Här är exakt samma produkt 35:- dyrare fast hos Guldfisken..
#40 - 15 maj 2008 07:40
Gaffel skrev:

Kan jag använda den till ett 180liters?
#41 - 15 maj 2008 09:38
Gaffel skrev:

Då får man den levererad inom normal tid också.:D
#42 - 15 maj 2008 16:17
Jag blev rekommenderad mäsk i en annan tråd där jag skrev om att jag vill ha en balja med växter i på balkongen för att odla växter i. Men herrejösses vad det lät krångligt. Läste länken om hur man bygger och jag hängde nog bara med i första meningen sen var det kört, det var slangar hit och slangar dit och backventil där och pump här. Å så att få till ett bra recept. Å det låter ju himla farligt oxå. Kan det typ explodera? Det känns som det. Men vågar man testa detta? Det skulle ju vara perfekt om det fick växterna att växa fort eftersom sköldpaddan ät massor. Känns bara som att jag säkert med min otur skulle kunna få hela balkong att sprängas.

I och för sig himla smidigt för det blir ju ingen gödning till växterna som man blandar i vattnet som inte är bra för sköldpaddan.
#43 - 15 maj 2008 16:49
Henrix9 skrev:
Blir det inte lite väl mycket mäsk med två dunkar på t.ex. ett 60l kar.

Och lite lite med ett par petflaskor till ett 700l kar.

Hur vet man hur mycket mäsk man ska ha. 10l dunk per 100l??????

Eller vad är lagom???:confused::confused::confused:

Storleken på dunk och kar är inte så petigt, om du har ett stort kar så är ju en petflaska lite jobbigt eftersom man måste köra på en hög jästakt och då byta flaskan ofta men om man har en eller 2 stora dunkar till säg ett 60liters så kan man köra långsam jästakt och får på så vi minimalt med jobb, kör själv en 5liters till ett 100liters kar och tycker det är ganska lagom då jag kan låta den puttra lite fint i 2 veckor.
#44 - 15 maj 2008 17:09
Fuzzop skrev:
Storleken på dunk och kar är inte så petigt, om du har ett stort kar så är ju en petflaska lite jobbigt eftersom man måste köra på en hög jästakt och då byta flaskan ofta men om man har en eller 2 stora dunkar till säg ett 60liters så kan man köra långsam jästakt och får på så vi minimalt med jobb, kör själv en 5liters till ett 100liters kar och tycker det är ganska lagom då jag kan låta den puttra lite fint i 2 veckor.

Så man kan bestämma jästakten själv?
#45 - 15 maj 2008 18:14
cillan skrev:
Så man kan bestämma jästakten själv?

ja det är ju vilka ingridienser du blandar och i vilken mängd sen så påverkar tex även jästemperaturen hur fort det jäser men det går att variera ganska mycket iaf
#46 - 16 maj 2008 19:06
Vilket ämne är det som påverkar jästakten då?

Om man vill öka jästakten t.ex. ska man tillsätta mer socker, jäst eller vällingpulver????
#47 - 16 maj 2008 19:35
fimpen skrev:
Ok!

Förresten jag har fått alger sedan jag började med Co2.

Ser ut som små mjuka toffsar som växer på rötterna i karet.

Är det tofsalger tro?

Har glömt att använda easy carbo, kan det råda bot på problemet?

Känner jag igen sen jag körde mäsk... Svajiga pH-värden kanske. Jag fick tofsar på allt utom de nya ljusgröna topparna på växterna som inte hunnit bli angripna. Piss enligt min mening. Tror man ska köra dubbla överlappande system och aldrig slarva med byten/påfyllning. Desutom vill man väl hitta på nåt sätt att få stopp på det under natten...

Nej nu är det Tub, regulator och hela kitet som gäller. För de som inte vill pynta för allt kan jag rekomendera tub+tryckregulator enbart. Inte vidare dyrt och inte heller jobbigt så länge som nån är hemma och kan vrida på och av kranarna. Man får kika pH några gånger de första dygnen och justera att få stadiga nivåer över dygnet. Om nu ingen är hemma kan man ju vrida ner lite bara och då blir det ju iaf bättre kontrollerat än mäsk som också är på dygnet runt.
#48 - 10 augusti 2008 15:36
Henrix9 skrev:
Vilket ämne är det som påverkar jästakten då?

Om man vill öka jästakten t.ex. ska man tillsätta mer socker, jäst eller vällingpulver????

Bra tråd det här. :D

Men just det här fick inget svar. Jag undrar också?

T ex recepten tidigare i tråden, hur länge håller en dunk/flaska och för hur stort akvarium är det anpassat?
#49 - 10 augusti 2008 20:52

T ex recepten tidigare i tråden, hur länge håller en dunk/flaska och för hur stort akvarium är det anpassat?

Dom flesta recept som man brukar använda håller mellan 1-2veckor och jag skulle inte köra mer än en 5litersdunk till 100liter för då är risken stor att man gasar sina fiskar ;) men hur liten flaska man vill ha är ju en fråga av hur mycket co2 man vill tillföra.
#50 - 10 augusti 2008 20:56
jästakten kan ökas med mera jäst (samt olika sorters jäst) och bakpulver och minskas med mindre socker tex, om vällingen påverkar jästakten vågar jag inte svara på men den hjälper jästen att hålla det hela vid liv under längre tid iaf.
#51 - 10 augusti 2008 22:55
Själv har jag ställt min 25 liters vinjäsningstunna inne i akvariemöbeln, skruvar av korken på tvättflaskan när det är läggdax och på med den igen på morgonen, magnetventil kopplad till timer blir min första investering mot en trycksatt CO2 gödning.
#52 - 17 augusti 2008 00:47
Gaffel skrev:
Själv har jag ställt min 25 liters vinjäsningstunna inne i akvariemöbeln, skruvar av korken på tvättflaskan när det är läggdax och på med den igen på morgonen, magnetventil kopplad till timer blir min första investering mot en trycksatt CO2 gödning.

Klart intressant tanke med magnetventil har du att den i sjösatt den än?
#53 - 17 augusti 2008 05:13
Nja, tankarna kring magnetventilen var en metafor och önskan att slippa fippla så mycket med mäsken och eftersom jag redan har ett par brandsläckare och CO2 flaskor liggandes blir som jag skrev,en magnetventil kopplad till timer min första investering mot en trycksatt CO2 gödning, alltså den dagen jag tar klivet från mäskad CO2 gödning till trycksatt CO2 gödning..

För närvarande kluckar anläggningen på dygnet runt, iom höjningen av mitt kH så så får jag inga kraftiga pH svängningar och pga papegojträskets starka cirkulation och höga ytrörelse, samt det faktum att jag inte har tätslutande ramp vädras mycket av koldioxiden ut under natten.
#54 - 17 augusti 2008 05:18
Nja, tankarna kring magnetventilen var en metafor och önskan att slippa fippla så mycket med mäsken och eftersom jag redan har ett par brandsläckare och CO2 flaskor liggandes blir som jag skrev, en magnetventil kopplad till timer min första investering mot en trycksatt CO2 gödning, alltså den dagen jag tar klivet från mäskad CO2 gödning till trycksatt CO2 gödning..

För närvarande kluckar anläggningen på dygnet runt och iom höjningen av mitt kH så får jag inga kraftiga pH svängningar och pga papegojträskets starka cirkulation och höga ytrörelse, samt det faktum att jag inte har tätslutande ramp vädras mycket av koldioxiden ut under natten.
#55 - 18 augusti 2008 07:22
Fuzzop skrev:
när man inte matar in nån gas i pumpen är den helt ljudlös, med co2 i pumpen så låter den ju lite men det lär du nog aldrig komma ifrån, men om man jämför med en vanlig diffusor till ett innefilter så tycker jag den låter ganska lite gasen till trots, i mitt kar hör man ett svagt smattrande från gasbubblor som slås sönder men jag tror iaf inte du lär hitta en tystare pump nån annanstans :)

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...MEWN:IT&ih=015

Länken funkar inte längre - vad heter pumpen och vet du var man får tag på den nu?:)
#56 - 18 augusti 2008 10:06

Min setup:

450l kar
2x5l mäsk där dunk 1 byts v 1, 3, 5 osv och dunk 2 byts v 2, 4, 6 osv.

5l vatten
5dl socker
2msk välling/mjölk/protein-pulver (just nu kör jag Gyllenmust)
1-2krm torrjäst.

Jag matar in gasen i ett litet Fluval 1 (där jag tagit bort filtermaterialet för att det annars sätterigen aldeles för fort och ändå inte är till någon nytta)
Filtret körs på samma timer som belysningen.
Den finfördelade gasen kommer ut under utblåset på ett av mina innerfilter och det små bubblorna sprids ut i karet.

Denna setup ger mig en jämn och fin CO2 nivå, om än betydligt lägre än vad man skulle kunna ha (utan att riskera fiskarna).

Hellre lite lite men en jämn nivå än en väldigt varierande mängd.
#57 - 18 augusti 2008 10:20
Vill bara tillägga att där en eheim diffusor normalt låter rent fördjävligt, och speciellt om man låter den dra luft helt odämpat, är ljudet av nyupphälld läsk det enda som hörs från min balja, från mistreaktorn kan höras ett väldigt svagt sus..
#58 - 19 augusti 2008 04:23
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...MEWN:IT&ih=015

Länken funkar inte längre - vad heter pumpen och vet du var man får tag på den nu?:)

http://cgi.ebay.com/2-in-1-Mini-Submersible-Water-Pump-and-Sponge-Filter_W0QQitemZ370078511405QQihZ024QQcategoryZ46312QQtcZphotoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262

här har du en nyare länk som funkade för några sekunder sen iaf :)
#60 - 19 augusti 2008 06:45
Är mäsk och sånthär ett måste till större akvarium?
#61 - 19 augusti 2008 07:14
Nej, snarare ett måste till mindre växtakvarium, stora akvarium kör med trycksatt CO2.
Guest
#62 - 19 augusti 2008 07:41
Gaffel skrev:
Nej, snarare ett måste till mindre växtakvarium, stora akvarium kör med trycksatt CO2.

kan man ha mäsk till ett 200 L eller ska man ha trycksatt Co2 ?
#63 - 19 augusti 2008 10:52
Jag kör ju som sagt mäsk till mitt 450l, så visst går det.

Är man ute efter att nå en mer nogran förutbestämd nivå av CO2 så är det trycksatt CO2 som gäller oavsätt om karet är på 10l eller 1000l
Guest
#64 - 19 augusti 2008 11:08
heeke skrev:
Jag kör ju som sagt mäsk till mitt 450l, så visst går det.

Är man ute efter att nå en mer nogran förutbestämd nivå av CO2 så är det trycksatt CO2 som gäller oavsätt om karet är på 10l eller 1000l

ok nice tack:D

Annons