Mask?

#1 - 12 november 2007 21:19
Hej
Jag e väldigt förbryllad.
Har glott och glanat påalla ställen jag kan tänka mig.
Men inte funnit vad det är för filur i mitt akvarium.
Den ser ut som en kanelbrun mask/Igel.
Hjälp!!!!!!!
Vad är det för nåt????????
Vill ju inte att fiskarna ska ta skada.:confused:
#2 - 12 november 2007 22:26
Fem millimeter till en centimeter lång, glider fram, platt, och i framänden kan man ana sig till två ögon?

Plattmask.

Ofarlig, men kan bli talrik om det finns mycket överblivet fiskfoder för dem att äta.
#3 - 12 november 2007 22:44
Den ser ut ungefär som en blodigel/skogssnigel. Den är mer rund än platt
#4 - 13 november 2007 15:19
Hur rör den sig? Som en igel (dvs med en sugpropp i framänden och en i bakänden) eller som en skogssnigel, dvs jämt glidande?

Rör den sig som en igel bör du nog snarast ta ut och avliva den - då är det en igel, och även om de flesta iglar inte ger sig på fisk är de nog dumt att ta risken.
#5 - 13 november 2007 16:25
Den rör sig som en skogssnigel. Har tagit bort den och avlivat.
Har inte sett nån mer.
Var kommer de ifrån ?
Tack för alla svar.
#6 - 13 november 2007 16:33
[COLOR=blue]Jag brukar ha några små vita maskar som simmar omkring i mitt 63L-kar när jag slarvat med rengörningen. De är ganska häftiga att titta på när de srattlar förtvivlat mot strömmen (det går inte så bra för dem då de ändå åker runt, runt i karet.De är väl ca 1cm långa och 1mm breda. De har inte gjort någon skada i mitt kar än.[/COLOR]
#7 - 13 november 2007 17:28
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Jag brukar ha några små vita maskar som simmar omkring i mitt 63L-kar när jag slarvat med rengörningen. De är ganska häftiga att titta på när de srattlar förtvivlat mot strömmen (det går inte så bra för dem då de ändå åker runt, runt i karet.De är väl ca 1cm långa och 1mm breda. De har inte gjort någon skada i mitt kar än.[/COLOR]

Det är nog nematoder. Många fiskar gillar att äta sådana.

Annons