[quote=Thomas&Anna]Den fick inget kraftfoder på sommaren den blev tjock av gräset det är likadant med hästar dom kan bli tjocka utav bara gräs.Kaniner äter väl bara det dom behöver med det inte finns något stopp för marsvin.[/quote]
Okej, bra att veta, känner igen det där med att det inte finns något stopp för marsvin, de har ju så hög ämnesomsättning också så de måste äta ofta, riktiga matvrak. Om de blir tjocka borde ju också, som sagt ovan, handla om hur mycket motion de får också. Har man bara ett så blir det ofta att det bara sitter stilla och äter/vilar istället för att gå på upptäcksfärd med sina kompisar.
Nåja, det var ju bra att veta att marsvin kan bli tjocka av för mycket gräs.
Kaniner äter inte hela tiden som marsvin, men det är olika om de äter bara vad de behöver eller inte. Sitter de i bur där de inte kan sysselsätta sig med att t ex gräva eller "motionera", (träna flykt från rovdjur), så äter de ofta för att de inte har något annat att göra.
Min angorakanin är inte bara mycket kräsen, utan äter heller inte så mycket, han är inte intresserad av mat helt enkelt, (har väl bara tjejer i skallen). (Åt faktiskt för lite ett tag.)
Som exempel på motsatsen: Min kanin Molly kastar sig över all mat hon får, hon äter tills hon inte orkar längre, och det är många gånger mer än vad hon behöver. Det enda som inte blir uppätet direkt är höet, det tar hon det lugnt med. (Gottegris)
Samma sak med gotlandskaninerna jag har, de äter upp allt de får ganska kvickt.
Kaninungarna, (som egentligen inte är ungar längre och är en korsning mellan angorakanin och dvärgvädur), äter mindre än "vad man anser att de borde för sin storlek" och får mycket motion, man kan säga att de äter precis vad de behöver och inget mer. Det kan ha att göra med att de är 5 st som bor tillsammans så de inte blir uttråkade så lätt.
Nu blev det visst en lång predikan om kaniner, men kortfattat: Det går inte att dra alla kaniner över en kam och säga hur en kanin beter sig angående mat. Vissa äter för mycket, andra mera lagom.
Kaninungar?! Ååååh... jag blir så avundsjuk... :)
Hur som helst, jag håller med Jokis helt och hållet; du bör inte byta ut höet mot gräs.