Hej Ingemar,
Nja ironi är väl fel ord, snarare skämtsamt, därför smiley-gubben.
För självklart är marmorskalaren en framodlad variant.
Hur man utvecklar en ny variant är en ganska komplicerad process och kan ske på flera olika sätt.
Alla arter har naturligt en viss färgvariation och om man konsekvent odlar på sådana fiskar som t.ex. innehåller mycket gult, eller t.ex. har långa fenor. På så sätt får man så småningom genom att hela tiden odla (inavla) på t.ex.de med mest gult fram en "ny" supergul variant, som helt skiljer sig från ursprunget.
Vanligare är att man tar fram nya varianter genom att korsa olika varianter (eller t.o.m. arter) med varandra och sedan odla på dessa under flera olika generationer så att den "nya" varianten blir stabil.
Det är alltså en ganska komplicerad och långdragen process att utveckla "nya" arter och inte som många tror bara att korsa två olika varianter så har man skapat en ny variant.
Det bör också nämnas att man ofta odlar på 2 parallella stammar, för att i slutändan korsa dessa med varandra, detta för att undvika inavel.
Nåväl detta är jag definitivt inte någon expert på eftersom jag aldrig jag aldrig pysslat med denna del av hobbyn. Någon expert kan säkert ge mer kött på benen.
Akvaristiska hälsningar
Kjell