Marmorkross - var i filtret?

#1 - 13 november 2008 11:59
Har ett fluval 205 som jag tryckt i marmorkross i en av korgarna som finns i den. Det är tre korgar totalt. Nu undrar jag i vilken korg det är mest optimalt att ha krosset? Just nu har jag det längst ner, med två korgar ovanför den. Har grov blå filtermatta klippt i kuber i de korgarna.

Tacksam för svar :)

MVH Johan
#2 - 14 november 2008 23:35
Vad har du tänkt ska vara syftet med materialet; mekaninskt eller biologiskt!
- Mekaninskt ska plaseras först och biologiskt sedan. Jag misstänker att du tänkt använda det såsom keramikmakaronerena! De är för den mekaniska filtreringen samt att fördela vattenströmmen jämnt i filtret!
#3 - 14 november 2008 23:39
Keramik eller makaroner placeras i botten på filtret...
#4 - 14 november 2008 23:59
Johanski skrev:
Har ett fluval 205 som jag tryckt i marmorkross i en av korgarna som finns i den. Det är tre korgar totalt. Nu undrar jag i vilken korg det är mest optimalt att ha krosset? Just nu har jag det längst ner, med två korgar ovanför den. Har grov blå filtermatta klippt i kuber i de korgarna.

Tacksam för svar :)

MVH Johan
jag antar att du vill höja hårheten med kalkkrossen och för att den ska lösa ut kalk bäst så får den inte ha beläggning på sig och därför skulle jag välja att ha den sist och även lägga filtervadd under krosset:) ...fast är det smått så det finns risk att det kan sugas upp i pumpen skulle jag nog lägga det i mittenkorgen och fortfarande vadd under!
#5 - 15 november 2008 21:37
Tack för svaren, har faktiskt det längst ner i filtret som ni skriver. Jag har det för att höja hårdheten ja. Dock la jag inget vadd under, och det är rätt smått, men än har jag inte märkt att något skulle åkt igenom. Ska nog lägga lite vadd under nästa gång jag ska grejsa med filtret.

Annons