marknadspris för guppy

#1 - 24 juli 2003 18:57
Hej alla glada. nu är det så att jag funderar på att odla upp guppies och sälja till fiskaffärer.. och undrar över vad man ska sälja en guppy för.. 1 kr?

tacksam för svar.
#2 - 24 juli 2003 19:02
hmmm guppy brukar oftast kosta typ 19 spänn så vörsök me når under det. försök me 5 eller 10 kr styck
#3 - 24 juli 2003 19:11
I den mån affärerna vill ha hemmaodlade guppys (de flesta påstår att det är bara de extremt färggranna med stora stjärtfenor som folk vill köpa, så de köper inte in något annat), så se till att du får betalt vad det kostar att föda upp dem. 5-7:- kontant eller 8-9:- i produkter tycker jag att du skall kunna få för unga, men fullvuxna, guppys. I Stockholm kostar de sällan under 25:-/st så det är en rimlig del av kakan du fått då, och om du är duktig och dina fiskar produktiva så får du betalt för driften av akvariet i alla fall.

Swetrot
#4 - 24 juli 2003 19:30
Då affärnerna kan köpa in guppys för ungefär 4 kr från grossister så är det svårt att få dom ge mycket mer än max en 5a.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 24 juli 2003 19:56
Jag vet inte vad guppy kostar idag, men brukar inte hanarna vara bra mycket dyrare än honorna.
Vad man kan få beror väl också på kvalitet, färg och storlek.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#6 - 24 juli 2003 20:46
<font color="red">I Stockholm där jag bor kostar oftast hannarna runt 30kr och honorna runt 25kr. jag frågade en ägare av en liten zooaffär på Kungsholmen, han svarade "-Nej tack, vi köper inte in guppys eftersom de är så lätta att odla."
Visst det var ju bara <b>en</b> affär men det kan ju också vara så på de resterande. Men visst jag tror säker man kan få en summa för fina guppys.</font id="red">
#7 - 24 juli 2003 21:21
Wierdalien: Jag betvivlar inte att du vet vad du pratar om, men min slutsats är att om guppy kostar 4:- i grossistledet så har jag en vag aning om varför kvaliteten är så dålig som den är på guppy i affärerna. Det kan inte vara lätt att driva upp guppy-yngel och sälja med förtjänst om de kostar så lite.

Någon som sitter på en grossistprislista så att vi kan få ett hum om vilka fiskar vi skall odla, och få någon som helst ekonomi i våra besvär och strävanden?

Swetrot
#8 - 24 juli 2003 21:33
Tycker det är dåligt av grosisterna att inte avslöja priserna.
#9 - 25 juli 2003 21:14
Dåligt och dåligt, jag förstår väl att grossisterna inte kan avslöja priset på alla fiskar i tid och otid, det blir ohållbart för Zoo-handlarna då. Men om någon med lite insyn kanske kunde viska lite om grossistpriserna för de mer vanliga firrarna som vi odlar friskt i våra akvarier så är det väl ingen större skada skedd. Kanske blir kontentan att butikerna slipper få samtal från hundratals förhoppningsfulla guppy-hobby-odlare som istället slagit om totalt och nu odlar diskus och ger sig på en del "elit-fiskar".

Själv säljer jag datakablar och annat på en grossist, och ser marginalerna på de prylarna, det är inte så ovanligt med 1000% påslag på en datakabel. Fast jag börjar tro att zoo-branschen är ännu värre på delar av sitt sortiment.

Swetrot
#10 - 25 juli 2003 23:43
Vi har ju en öppen marknad med fri konkurens. Varför skulle det skada att avslöja priserna? Endast till för att handlarna ska kunna ta överpris. tillgång och efterfrågan, kan inte bli, säkert som skatten:)
#11 - 26 juli 2003 05:34
hej!
jag har grossistprislistor hemma som jag fick med när jag köpte in en nedlagd zoobutik,tala om vilka priser ni vill veta så ska jag kolla upp om dom finns med.
#12 - 26 juli 2003 07:06
Uffe: Du kan ju börja med de här vanligaste ungfödarna; Guppy, Platy, Svärdbärare, Molly etc. De förökar sig i de flestas akvarier.

Sedan kan det ju vara kul att se grossistpriser på Ancistrus, Tetror och några ciklider, då får vi ett rätt så bra "hum" om vad vi skall satsa på tror jag.

Hur gamla är prislistorna?

Swetrot
#13 - 26 juli 2003 10:40
Jag vill gärna veta priset på guppys!
Mvh Nova
#14 - 26 juli 2003 11:57
Hej!
Jag fick 3:-/st för mina Översvärdsguppy när jag sålde dem till en affär. De sa att det var vad de gav för Guppy när de köpte in dem från grossist och då fick jag lika mycket. Men tjänade en del på det ändå eftersom jag hade ganska många. Så blev jag ju av med dem också utan att behöva döda dem. Men när jag har sålt privat har jag fått 10:-/st för dem.
Mvh Maria
#15 - 26 juli 2003 12:31
Det är ju inte undra på om man börjar ana att Zoo-branschen gräver sin egen grav när de gör så. Om jag vore Zoo-handlare skulle jag försöka försäkra mig om att de som odlar fisk sålde dem till mig, istället för att de skall säljas privat. För varje guppy som du Maria säljer privat för 10:- får handlaren ingenting, han bara framstår som dyr. Om han istället gav dig 6-7:- och köpte vad du kunde föda upp, så skulle troligen du känna dig nöjd eftersom du kunde sälja allt på en gång. Handlaren skulle sedan tjäna pengar på varje guppy som såldes i hans butik. Och det skulle inte finnas några lappar på anslagstavlan på ICA som fick honom att framstå som dyr.

Är det någon som vet om olika akvarieföreningar har lyckats göra vettiga överenskommelser med handlare? Just nu pågår ju en odlingskampanj, men att odla fisk enbart för nöjet att få leka slaktare en dag när fiskarna blivit för många och för stora intresserar ju få människor.

Swetrot
#16 - 26 juli 2003 22:09
Jag är nyfiken på vad man kan ta för mosaikguramiyngel och scalareyngel.

Vad gäller black molly och silvermolly, har handlaren här lovat mig 10 kr styck som tillgodokvitto. Tar jag kontanter blir det mindre. Guppy kostar lika mycket, om inte mer, i hans butik, så jag bör få ungefär lika mycket.

I min stad har vi fyra zoobutiker, så jag tänkte fråga runt lite mer.
#17 - 27 juli 2003 08:45
tillgodokvitto är ju bra för handlaren iallfall..& bra för dig om han har bra priser!
hur fort växer dina silvermolly? mina växer extremt långsamt & massa har dött..alla andra fiskar i yngelkaret mår fint, tror det är fel på generna..eller så har jag lyckats mörda massor med silvermollys.. inga andra dör överhuvudtaget..
tänkte sålt av dem billigt till ett zoo som va intresserade, men det börjar bli för få nu..vågar inte om de skulle kola där =(
#18 - 27 juli 2003 10:40
Jo, de växer ganska långsamt, och två stycken har dött hittills, och inte vuxit särskilt mycket innan. Men de andra tolv är pigga och runda om magen. Honan var höggravid när jag köpte henne, så det kan tänkas att det är en av hennes bröder som är den stolta fadern ...
#19 - 27 juli 2003 15:37
4 kr är normala grossistpriser när du köper en "mindre mängd" fisk av typen guppy. Köper butiken in en "större mängd" fisk får dom det ännu billigare. Då jag själv har jobbat i en zoobutik och fortfarande har bra kontokat med dom så vet jag vad jag pratar om. Ser ofta dom där listorna.
#20 - 27 juli 2003 17:27
Wierdalien: Jag betvivlar inte det du säger, men om grossisten i sin tur skall tjäna några pengar, vad kostar de då när de köps i Asien?

Jag jobbar med att importera dataprodukter till Sverige från Asien, och vet rätt så väl vad flygfrakter kostar. Med tanke på den kostnaden, ett kalkylerat bortfall på vägen, hantering och administration med bl.a. tullen så kostar guppy i Asien troligen inte mer än kanske 70-80 öre. Hur föder man upp friska livskraftiga guppy för de pengarna? Det är väl frågan vi borde ställa oss...

Swetrot
#21 - 27 juli 2003 17:32
Min lillebror sålde 30 st guppy till en zoo-affär i Skellefteå förra veckan och fick 7:90 för honorna och 8:50 för hanarna.

/Mona
#22 - 27 juli 2003 17:42
Jag får tillgodokvitto på guppy jag lämnar in, 7 kr per fisk i butik nr1, lokalt. Mycket plock för lite pengar kan tyckas men när firrarna nu ändå föder alla dessa ungar så ger det iaf en känsla av att man får något för jobbet man lagt ner.
Butik nr 2, annan ort, ger mig ca 10 kr per fisk om jag byter in mot annan fisk.
I båda butiker föredrar de hemodlad guppy, även andra ungfödare.
10 kr per ung ampularia får jag i butik.
#23 - 28 juli 2003 10:18
Ursprungligen skickat av B-ianca

Jo, de växer ganska långsamt, och två stycken har dött hittills, och inte vuxit särskilt mycket innan. Men de andra tolv är pigga och runda om magen. Honan var höggravid när jag köpte henne, så det kan tänkas att det är en av hennes bröder som är den stolta fadern ...

min födde två kullar, sammanlagt 100 yngel ungefär (ja, jag räknade dem!!!) sen slutade hon föda...
nu kanske 15-20 är vid liv.. de äldsta är 3.5 månader men de största är bara 2.5 cm ungefär... här va de med en "brorsa" som va pappan, den födde samma dag jag fick hem den..
kanske är därför alla dör? för alla andra fiskar i samma kar lever & mår bra.. & växer så det knakar
#24 - 30 juli 2003 18:10
tack för att ni alla har varit så snälla o gett mej råd o svar.. =)
#25 - 30 juli 2003 19:05
för ett tagsen så sålde jag lite svärdbärare och jag fick 7kr styck....
och affären sålde de för 16kr...
#26 - 5 augusti 2003 07:33
Tja!

Jobbar i zoobutik för tillfället...
Och några 1000% pålägg är det då rakt inte.
Det som är mest pålägg är typ lösviktsfoder.

Skulle det vara 1000% på Guppy t.ex. skulle de kosta 100 spänn!

Är lite nyfiken på vilka Grossister som säljer för 4 kr.
Låter billigt.
De flesta vi köper in kostar runt 9-10 + moms.
Och det är från grossist alltså...

Ni som tycker det är sjuka påöägg så kan ni ju prya på ett zoo och se svinnet på en del fiskar, då förstår ni varför fisk är relativt dyr.

Johan B

#27 - 5 augusti 2003 10:36
Svinn = fisk som dör eller? Dör de för att de blivit hängiga i transporten, av fel skötsel eller för att de är av dålig kvalitét? Om det är det sistnämnda borde väl grossisten stå för kalaset?
#28 - 5 augusti 2003 16:46
Johan: Berätta gärna mer om hur påslagen fungerar, hur mycket fisk ni köper, vad är fraktkostnaderna, och vad är det för svinn man får räkna med? Hur snabbt omsätts fiskarna? Odlar man själv? Köper man privat? Är de privatinköpta fiskarna av bättre eller sämre kvalitet? Vad ger man dem för mat? Hur ofta byter man vatten? Beredningsmedel? Mediciner som tillsätts?

Jag är väldigt nyfiken på att lära mig mer om hur det fungerar, på alla plan!

Swetrot
#29 - 6 augusti 2003 08:13
Nja.

Tror inte det är rätt forum att lägga in allt sådant.

Är något sjukt tillsätts lämplig medicin.
Vid vattenbyten Aquatan.
Odlar ej själv.
Köper in en del privat, men oftast bara byte mot annan fisk, mat.

När det gäller kvalitén på privat el. firma är det extremt olika.
Ibland från firmor är det extremt dålig kvalité medan det ibland är jättebra.

När det gäller svinnet har folk svårt att förstå att har man 100 arter t.ex. och sedan sammanlagt kanske 1000 fiskar, då blir det svinn...
Fiskar dör ibland av till synes ingen anledning.
Köper du in 100 fiskar på ett år så vet du att du får räkna med att ett antal går bort.
Köper du 200 fiskar i veckan så är det klart att svinnet finns även där.

Johan B
#30 - 6 augusti 2003 16:51
Hej Johan!

Jag är glad för varje liten pusselbit av kunskap jag kan lägga vantarna på.

Jag förstår att det blir svinn, men omsätter man 10000 fiskar om året så är 100 döda inte mer än 1%. 500 döda fiskar (10 i veckan) är 5%. Om man ständigt har högre siffror än så måste man ju börja fundera på vad man håller på med.

Jag har inte så svårt att förstå att man måste ha flera 100% påslag på levande djur. Akvarier kostar pengar att driva, tar stor plats, kräver daglig skötsel, och att fånga och paketera fisk för en 100-lapp till en kund tar sin lilla tid.

Därför blir jag väldigt konfunderad när man hör att guppy i grossistled kostar 3:-/st, för i rimlighetens namn så är det svårt för den som säljer för 3:- att tjäna några pengar då. Att industrialisera uppfödning av fisk så att det ens går att sälja dem för 3:-/st tror jag inte är bra för fiskarnas överlevnad som art.

Swetrot

Annons