Marknadens bästa Ph test?

#1 - 9 februari 2009 18:12
Jag har provat tetras teststicka med pH, kH o.s.v. och så har jag provat tetras droptest. Det som är riktigt märkligt är att stickan visar på pH 7,2 medans droptestet visar på 8,0. Vilket märke har det säkraste pH testet? En felmarginal på 0,8 är inte okej jag vill ha ett bättre test. Någon som har erfarenhet av andra märken?
Djuraffären hade endast tetra annars hade jag valt något annat märke ska tilläggas...
#2 - 9 februari 2009 18:15
Vilket som är marknadens bästa vette tusan men själv kör jag med seras dropptest, stickor har fått ett välförtjänt dåligt rykte om sig..
#3 - 9 februari 2009 18:16
märket på själva testet tror inte jag har någon stor betydelse. Det han nog mer att göra med om du använder stickor eller dropptestet. Släng stickorna o använd dropparna
#4 - 9 februari 2009 18:36
Jag har hittills bara haft stickor. Tänkte uppgradera till dropptest, men hur mycket kostar de ungefär? Ska jag ta med en femtilapp eller 500 spänn till zooaffärn? Räcker ett dropptest til flera gånger, eller bara engångs?
#5 - 9 februari 2009 18:41
Räkna med runt en hundring per sera test och flaskorna innehåller 15ml vilket räcker bra länge, kör själv med seras aqua test box.
#6 - 9 februari 2009 18:44
det räcker några gånger och det kostar ca 50-120 spänn grovt avrundat. jag litar nog mer på stickorna i det här fallet, vattnet ska ligga på pH 7 enligt Borlänge Energi. Det är ju totalt meningslöst att mäta om man ändå inte får värderna rätt :(
#7 - 9 februari 2009 21:08
har du mätt med dropparna vad karan vattnet är då? för det är ju inte samma ph i karet som i kranen. Men visst, gör som du vill om du inte vill lyssna på sanningen.
Dropparna ÄR mycket pålitligare än stickorna så är det bara punkt slut.
#8 - 9 februari 2009 21:40
aelva skrev:
Jag har hittills bara haft stickor. Tänkte uppgradera till dropptest, men hur mycket kostar de ungefär? Ska jag ta med en femtilapp eller 500 spänn till zooaffärn? Räcker ett dropptest til flera gånger, eller bara engångs?

Ta kreditkortet om du inte orkar bära både en femtilapp och en femhundring :)

Skämt o sido, enligt de flesta så verkar dropptest vara mest tillförlitligt Var nogrann med dom bara så får du säkert lagom tillförlitligt svar.

Annons