[QUOTE=AndreasR]Nej, men jag skrev väl att det var konstigt hur orden blandats ihop?[/QUOTE]
Yep, det gjorde du [:o]
[QUOTE=Elina]Tror dock inte att det är på samma sätt som djur och människor gör, men det gick några elektriska signaler eller nåt sånt genom växten när man slet av ett blad exempelvis... Kommer tyvärr inte ihåg vad det stod riktigt, men det var iaf bevisat att de känner "smärta".[/QUOTE]
Hmm, att det går elektriska signaler genom växten är inte samma sak som att de skulle känna smärta. Det måste väl finnas nånting som uppfattar dessa signaler som smärta som djurens hjärna gör, eller?
Att växterna påverkas av sin omgivning är uppenbart, t ex har temperatur, ljus och fuktighet stor betydelse för hur de utväcklas. Givetvis måste de även ha fysiska reaktioner, men att jag har svårt att tro att växter skulle kunna känna smärta är det faktum att den smärtan i så fall inte skulle fylla någon funktion eftersom växter inte kan flytta på sig och på så sätt undvika smärtan.
Hos djurens fyller smärtan just den funktionen, att individen undviker det som är obehagligt och därmed skyddar sig själv från det som är skadligt/dödligt. Växter kan inte göra detta. Ett exempel är ju att växtblad vänder sig mot ljuset, men om ljuset kommer igenom ett varmt fönsterglas kommer en del blad att ligga mot glaset och blir brända. Detta utan någon som helst "försvarsbeteende" från växtens sida, som verkar helt ovetande om att dess blader håller på att skadas.
Så här resonerar jag iaf, men visst kan jag ha fel.