marint lysrör?

#1 - 30 januari 2005 12:19
Hejsan,
Jag skulle vilja ha ett ljus i mitt akvarie som liknar det som finns på djupt vatten... Är det ett sk marint lysrör jag ska ha då?
Och hämmar eller främjar de alger?

mvh camilla
#2 - 30 januari 2005 12:40
[QUOTE=fantasi]Hejsan,
Jag skulle vilja ha ett ljus i mitt akvarie som liknar det som finns på djupt vatten... Är det ett sk marint lysrör jag ska ha då?
Och hämmar eller främjar de alger?

mvh camilla[/QUOTE]

Ja det är det, marina lysrör ger ett "kallare" sken än vanliga. Sylvania corallstar ger ett blått ljus som är ganska mörkt och jag tycker att det är för "kallt". Sylvania Aquastar ger ett blåvitt ljus som är mycket ljusare än corallstar men ger ändå ett "kallt" sken.
//Victor
#3 - 30 januari 2005 12:41
Det rör jag har i mitt kar är ett Marine-glo du ser det skenet på länken nedan.. jag har bara i gång mitt 30min på kvällen och det ger en del alger..
#4 - 30 januari 2005 12:42
Det beror på hur du göder och hur balansen i ditt akvarium ser ut. Så generellt så borde det inte ha någon inverkan, förutom att ljuset kanske blir för starkt. SERAs blå har förvånansvärt bra PUR-värde. Se Defdacs artikel om akvarieljus på AG (http://www.djurportalen.nu/).

Men annars har du berättat för lite om ditt akvarium för att kunna få ett bra svar.
#5 - 30 januari 2005 13:02
Det är ett tanganyikakar (112 liter), har inga växter där. Har problem med alger så jag vill inte ha nåt lysrör som främjar algerna.

Annons