Marcus Saltvattensprojekt

#1 - 16 november 2006 21:43
Hej.

I augusti i år bestämde jag mig för att starta saltvattenskar när jag såg en picassotryckarfisk i en affär. Jag tänkte redogöra lite för hur jag har gjort här.

Eftersom jag vet att det är många här på zoopet som är i samma sits som jag var då, dvs rätt erfarna av sötvatten och sugna på salt så tänkte jag berätta lite vad jag lärt mig.

Man kan köra saltvatten på en hel massa olika sätt, men det som har blivit standard nu skiljer sig på väldigt många sätt från hur man kör sötvatten. I sötvatten brukar man bryta ner det mesta i akvariet och ha aeroba filter som har nitrat som slutprodukt, sen håller man nitraten nere med vattenbyten. Vissa kör sina saltkar så också (Hej Lasse [:D] ). Det vanliga i saltvatten däremot är att man tar ut så mycket skräp som möjligt innan det hinner brytas ner och komma i kvävekedjan, och det som blir kvar tar man hand om med anaeroba filter som gasar ut det i atmosfären eller binder upp det i biomassa. Det man använder för detta är väldigt porös sten som kommer direkt från havet och som är full av bakterier och andra sorters liv som tar upp saker ur vattnet (Levande sten). Det viktigaste mekaniska filtret är proteinskummaren, det är ett rör som man skjuter en massa bubblor i så kommer skiten ur karet, jag ska ta upp det och alla annan teknik mer i nästa inlägg när jag har fått igång min filtrering.

Det första jag gjorde var att sälja av mina Tanganiykaciklider i mitt ena 540 och tömma karet, då såg det ut såhär:

http://www.marcuspajp.com/albums/saltprojekt/IMGP3886.sized.jpg

Jag tog ut all sand och mina BTN-moduler. Om man ska ha bottensubstrat eller inte är ganska kontroversiellt, jag har valt att inte ha det nu i början.

Sen gick det några månader och jag spenderade en hel del pengar på utrustning, mest på nya cirkulationspumpar. Man vill ha minst 10x cirkulation i saltkar, vissa har över 100x. Jag köpte 2st Tunze stream 6060 som flyttar 6000l/h st på bara 11W och ett Osmosfilter för att få extremt rent vatten från kranen att blanda saltvatten med.

Efter 3 månader nu i helgen hade jag äntligen borrat akvariet och fixat till nästan allt som behövdes för att jag skulle kunna starta karet. Jag började fylla karet med osmosvatten på lördag, men min osmos gör 20l/h så det tog fram till måndag kväll innan karet va fullt och jag kunde få i nån salt. Igår köpte jag 18kg levande sten och stoppade i. Såhär ser det ut nu

http://www.marcuspajp.com/albums/saltprojekt/IMGP3925.sized.jpg

Det går med bara vatten, sten och cirkulation nu. Runt jul räknar jag med att stoppa i de första fiskarna kanske.

Tack för mig, ska somsagt uppgradera mer om hur tekniken funkar såsmåningom.
#2 - 16 november 2006 22:01
Bra info och intressant se hur du gjort!
#3 - 16 november 2006 22:06
Kan rekomendera dig att skaffa mycket mer (bra) LS, den gör halva jobbet.
Glömde... kolla in min sida http://www.finafisken.nu där hittar du en deö info om koraller och fiskar.
#4 - 16 november 2006 22:49
Bra beskrivning hittils, ser fram emot resten.

Lycka till
#5 - 17 november 2006 06:01
kul att du skriver om ditt kar här på zoopet oxå marcus :) kommer följa din tråd här,, men först och främst på SG.
som du säkert har sett på SG så håller jag oxå på att planera ett saltkar och jag har väntat länge på att någon ska starta en sådan här tråd på zoopet..

och på SG så är alla väldigt bildtokiga och det är det här oxå (tänker på mig själv) så du får allt ta och lägga upp MASSOR av bilder så vi kan följa ditt bygge.

sen tycker jag oxå att du borde skaffa dig mer LS. det blev inte så många stenar på 18kg :) eller du kanske inte har lagt i allt på den bilden?

vad har du tänkt att ha för belysning?
#6 - 17 november 2006 06:14

och på SG så är alla väldigt bildtokiga och det är det här oxå (tänker på mig själv) så du får allt ta och lägga upp MASSOR av bilder så vi kan följa ditt bygge.

Jag ska försöka :)

sen tycker jag oxå att du borde skaffa dig mer LS. det blev inte så många stenar på 18kg :) eller du kanske inte har lagt i allt på den bilden?

Givetvis ska det in mer LS i nån form, när jag har råd. Den stora bumlingen till höger är 40x20cm och väger 12kg.

vad har du tänkt att ha för belysning?

Jag har en 250W MH sen jag hade växtkar, jag ska ha den och så några rör för att få mer ljus i kanterna och blåljus. Det ska mest vara ett fiskkar så ljuset är egentligen mest för syns skull.

Bilderna är tagna med en 36W 50/50 powercompact förresten.
#7 - 17 november 2006 06:18
usch ja, att det ska va så dyrt med sten. hade du tänkt och lägga i mer sten sen när du har kört igång? bör man inte sätta i all sten samtidigt?
på så vis ja.. själv gör ja nog tvärtom,, tänkte köra mest lägre djur och nån räka eller två och en del turbosnäckor och en och annan fisk..

köpte nu ny eller begagnad sten förresten?
#8 - 17 november 2006 07:25
Det är absolut bäst att lägga i all sten från start, även om det svider ordentligt i lädret.
Du kan få stora problem med vattenkvaliten, om du lägger i ny LS efter uppstart.
Har du ngn skummare ?
#9 - 17 november 2006 07:31
det var det ja tänkte. lägger man i styenen lite då och då får man väl nitritspikar hela tiden.
#10 - 17 november 2006 11:43
Jupp och det vill man ju undvika, det går iofs om man tar sten som redan är inkörd. Exempelvis från ett redan fungerande akvarium.
#11 - 17 november 2006 11:47
Wide5 skrev:
Kan rekomendera dig att skaffa mycket mer (bra) LS, den gör halva jobbet.

Glömde... kolla in min sida http://www.finafisken.nu där hittar du en deö info om koraller och fiskar.

LS är roligt eftersom man får biologisk mångfald i akvariet och det är snyggt men man ska inte överdriva dess filtereffekt och lägga för mycket pengar på det.

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10906
#12 - 17 november 2006 11:58
Helt sant, men 18kg på 540L. Anser jag vara lite.
#13 - 17 november 2006 12:00
man brukar väl räkna minst 10% LS av vattenvolymen,, så i ett 540l kar borde ju de bli 54kg LS
#14 - 17 november 2006 12:15
man brukar väl räkna minst 10% LS av vattenvolymen,, så i ett 540l kar borde ju de bli 54kg LS

Har levande sten samma densitet som vatten?
#15 - 17 november 2006 15:10
Jag tror personligen inte att det spelar nån större roll om man tar all sten samtidigt eller lite i taget. Huvudsaken är att att det är ordentligt inkört innan fiskarna kommer i. Jag tror kanske tom att det kan vara bra att det blir fler mindre toppar istället för en stor, det kanske överlever mer på stenen då.

Den stenen jag har nu är ganska väl inkörd, den har legat hos handlaren i 3 månader eller så. Jag tänkte ta lite mer nästa gång han får in, så kanske jag får "färskare" sten med mer liv på, och så kanske mer av livet överlever då när den andra inkörda stenen "buffrar".

edit: Jag har en skummare, en Grotech HEA-150
#16 - 17 november 2006 20:21
nej om du ska sätta i sten i omgångar utan att ha i något mer liv i karet, så spelar det j u ingen roll kanske. men att sätta i LS när man har lägre djur och fiskar och så tror jag inte är en bra ide. sen kommer det att bildas fula alger oxå som man inte vill ha
#17 - 17 november 2006 21:22
Nej, har man fiskar och så i är det ingen bra idé att sätta i mer sten, om den inte är väldigt väl inkörd. Det kan i värsta fall kracha hela karet.

Jag handlade nu mest för att jag ville ha tag på den där 12kg-biten innan nån annan köpte den. Jag ska köpa mer om 2 veckor efter jag har fått pengar och auktionen har varit.
#18 - 17 november 2006 23:03
Efter 3 månader nu i helgen hade jag äntligen borrat akvariet och fixat till nästan allt som behövdes för att jag skulle kunna starta karet.

Borrat??
#19 - 18 november 2006 02:15
Adamzon skrev:
Borrat??

man borrar hål i botten i akvariet och drar ner pvc rör ner till sumpakvaret smo man har under där all teknik finns .
#20 - 18 november 2006 06:49
marcuspajp skrev:
Nej, har man fiskar och så i är det ingen bra idé att sätta i mer sten, om den inte är väldigt väl inkörd. Det kan i värsta fall kracha hela karet.

Då har du ju koll på läget, tänk på att kolla efter objudna gäster i stenen.
#21 - 18 november 2006 21:19
Hej Marcus!

Får man fråga vad du räknar med för kostnad för detta projekt? Det enda jag vet om saltvatten är att det är dyrt. Vad kostar LS/kg??
#22 - 18 november 2006 21:51
Det vågar jag inte tänka på. Jag kanske kan räkna ut det när det är klart.

LS kostar 100-150kr/kg
#23 - 18 november 2006 21:56
Jodahl skrev:
Hej Marcus!

Får man fråga vad du räknar med för kostnad för detta projekt? Det enda jag vet om saltvatten är att det är dyrt. Vad kostar LS/kg??

det enda man kansäga är att dete inte går att jämföra med sötvatten i alla fall.. jag håller på att planera ett kubakvarium på 65x65x65 , och jag säknar med att det kommer att gå på minst 20000 kr..
#24 - 19 november 2006 22:23
har du några mer bilder på hur du har kopplat in dina pumpar med alla rör och sumpen?? håller på och ska bygga mitt saltvattensakvarium men behöver lite bilder och tips på hur annat folk har gjort!/Tom
#25 - 20 november 2006 05:15
Gnarkill skrev:
har du några mer bilder på hur du har kopplat in dina pumpar med alla rör och sumpen?? håller på och ska bygga mitt saltvattensakvarium men behöver lite bilder och tips på hur annat folk har gjort!/Tom

du har väl inte missat www.saltvattensguiden.se där finns miljarder bilder på hur folk har byggt upp sina kar :)
#26 - 20 november 2006 18:22
Jag slängde ihop en snabb ritning på min avrinning och sump. Dessa är inte skalenliga eller så utan visar bara hur det funkar rent logiskt. Det är 2 avrinningar av säkerhetsskäl.
#27 - 21 november 2006 15:35
Haloj,
jag som precis skrivit i det saltvattensforumet här på zoopet om att alla skickas vidare så har du dragit igång en salttråd här. Bra initiativ!

Jag lovar att vara tyst och hålla med er om allt för ev. nybörjares skull :)
mvh Mattias
#28 - 23 november 2006 20:27
Idag kom glaset till min sump. Jag har dock insett att designen jag visade innan inte riktigt följer fysikens lagar... Så jag fick göra om den med glaset jag har.

Nu har jag limmat dit sektionerna och de torkar. Sumpen är ett 112l aquael som jag köpte för att ha som sump.
#29 - 6 januari 2007 20:46
Nu har det hänt grejer här.

I mellandagarna och veckan nu har det kommit en hel massa saker i karet. Dessvärre har mitt minneskort till kameran gett upp så jag har inte kunnat ta några bilder. Fast idag tog jag kortet från mobilen och tog några kort,det är rätt slött och man måste tömma det rätt ofta men det går hyfsat ändå.

Det är fortfarande mycket att göra men jag känner att jag är på målrakan nu, speciellt vad gäller utlägg av pengar. Jag har fortfarande inte kopplat på saker som UV-filter och jag måste uppgradera returpumpen från sumpen. Sen har jag köpt en del torr sten som ska i också. Och så måste jag placera stenarna relativt snyggt, det är nog det svåraste..

Första veckan efter den förra tråden kom det en hel del trådalger på bakrutan, jag har dock skrapat bort de flesta och de har slutat växa nu. Annars har det varit problemfritt hittils, lite lågt pH bara. Runt 7.8-8, men det har gått upp till 8,2 nu.

Det jag har lagt i sen sist är:
* En massa koraller
* 2 Clownfiskar
* En massa algätare
* ~33kg levande sten från Micronesien
#30 - 6 januari 2007 20:51
kul med bilder :) är det 33kg sten som är på sista bilden? har du tänkt att bygga lite på höjden?

hur länge har karet varit igång nu? eller hur länge hade du karet igång innan du satte i något levande förutom stenen?
#31 - 6 januari 2007 20:59
Det är all min sten på den sista bilden. Det är runt ~52kg LS och några kg DS. Jag har inte bestämt mig för hur jag ska bygga riktigt. Det ska nog bli ganska öppet, nu ligger det bara som jag la i det. Jag har 14kg DS till utanför karet, lite av det ska i också beroende på hur öppet det ska se ut. 14kg DS är mycket mer än 14kg LS eftersom det är torrt.

2006-11-13 fyllde jag med saltvatten
2006-11-15 satte jag i den första LSen (~18kg)
2006-12-12 kom de första korallerna (xenia, några skivor)
2007-01-02 kom 20kg av micronesienstenen och fiskarna
2007-01-03 kom de sista 13kg av micronesiensten i

Stenen och fiskarna kom från samma kar.
#32 - 6 januari 2007 21:01
det är synd att stenen väger så mycket, har tänkt att ha ca 30kg LS i mitt 300l kar men de kommer ju inte bli nånting ju.

köpte du ny eller begagnad sten förresten?
#33 - 6 januari 2007 21:06
Microneisenstenen var begangnad. Den första stenen var ny (från Bali).
#34 - 7 januari 2007 10:24
Vart köper du din sten?
Det finns en kille i lerum utanför gbg som har ganska mkt saltvatten akvarium och odlar sten och korall. Han har även massa fina fiskar och räkor, sjöstjärnor osv osv...

Kolla in http://www.ciklidhuset.se/

Hoppas det är till hjälp för dig.
Mvh Daniel
#35 - 7 januari 2007 13:04
Den stenen som är nyköpt kommer från Lerum.
#36 - 7 januari 2007 15:28
den från bali som du köpte i lerum,, är det bra kvalitet på den? den är ju ganska billig.
#37 - 7 januari 2007 16:42
Jag har lite svårt att bedöma LS sådär. Men den är rätt så porös, det är ju bra. Det va inte så mycket liv som man kan se på den, en del rörmaskar och några kalkalger. Sen ser man lite pods på natten.

Det var mycket mer på den begagnade, massa olika svampar och några stenkoraller och sjösjärnor och så.
#38 - 7 januari 2007 16:46
ok.. nej ja vet inte heller riktigt hur man ser om stenen är bra eller inte.
du har inga nya bilder? :)
#39 - 7 januari 2007 20:16
Idag har det inte hänt så mycket så jag har inte tagit några bilder.

Om ni inte har märkt det så har jag övergett tanken på att det ska bli FOWLR med en picassotryckare. Det är lite för mycket som den skulle betrakta som mat nu. Jag har aldrig varit så sugen på ett SPS-rev som är väldigt inne nu, men det ska nog bli ett mjukis/LPS-rev av mitt kar.

Jag har funderat rätt länge på dethär men det som fick mig att gå över va den här bilden: http://www.thereeftank.com/photopost/data/512/14437amazing_tank.jpg
#40 - 7 januari 2007 20:20
hade oxå tänkt att ha mjuk koraller och LPS till att börja med.. sen får man väl se hur bra de går :)

du har inte köpt nån ny fisk eller nåt annat kul sen du la upp bilderna?
#41 - 7 januari 2007 20:23
Den bilden var snygg.
Kommer väl att ta ett par månader innan jag drar igång ett 80 liters.
Ska först bygga om i sovrummet, men sen så.
#42 - 7 januari 2007 20:29
Tenkare skrev:
Den bilden var snygg.

Kommer väl att ta ett par månader innan jag drar igång ett 80 liters.

Ska först bygga om i sovrummet, men sen så.

var det ett sånt här du va ute efter??
#43 - 7 januari 2007 21:49
jepp. Har ett på g. Fast jag vill inte ha ställningen
#44 - 7 januari 2007 21:53
jag tycker ställningen är snygg ja.
tog kortet när jag var på zoogiganten men kommer inte ihåg priset på de. här jag bor (värmland) så kostar det i alla fall 1875kr
Bilagor:
#45 - 7 januari 2007 21:55
Var det priset med eller utan ställning.
var det med tror jag att jag kommer undan lite billigare här i skåne.
Vill inte ha stälningen då jag vill ha ett skåp under där man kan gömma massor av saker (läs bra att ha saker). :)
#46 - 7 januari 2007 21:59
det var med bänken skulle ja tro.
akvarieavdelningen på zoogiganten va nog de roligaste i den affären..
förutom saltvattenskaena.. annars var det inte mycket att hänga i julgranen..

lokaken va ju stor men dom hade mest kaninfoder tycktee jag.. och inte speciellt mycket akvarium eller roliga fiskar.. jag blev besviken.. har hört så mycket bra aom den affären annrs....

Annons